شمانیوز
شما نیوز

مکرون در سازمان ملل با ترامپ درباره ایران گفت و گو می کند

مقام کاخ الیزه از دیدار و گفت وگو مکرون با ترامپ درباره ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خبر داد.

مکرون در سازمان ملل با ترامپ درباره ایران گفت و گو می کند
به گزارش شمانیوز به نقل از ایرنا: مقام کاخ الیزه از دیدار و گفت وگو مکرون با ترامپ درباره ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خبر داد.
 

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام کاخ الیزه همچنین گفت که فرانسه به تلاش‌های خود برای تنش‌زدایی میان آمریکا و ایران ادامه خواهد داد.

 

چندی پیش مکرون در دیدار با ترامپ در حاشیه نشست گروه هفت در فرانسه، طرحی برای راه اندازی خطی اعتباری به مبلغ ۱۵ میلیارد دلار برای ایران پیشنهاد داد که هنوز این طرح به جایی نرسیده است.

 

 

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری ایران چهارشنبه هفته گذشته در تماس تلفنی با مکرون گفت: در صورتی که توافقات با اروپا نهایی شود، آماده ایم به تعهدات برجامی برگردیم و جلسه ایران و ۱+۵ نیز تنها زمانی امکان پذیر است که تحریم‌ها برداشته شود.

 

رئیس جمهوری با تشکر از تلاش های رئیس جمهوری فرانسه، به گام سوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی اشاره و تاکید کرد: گام سوم ایران تحت نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی است و در عین حال قابلیت بازگشت‌پذیری دارد.


روحانی همچنین استحکام برجام و امنیت در آبراه های جهان از جمله خلیج فارس و دریای عمان را دو هدف عمده برشمرد و این را به نفع جهان و از جمله اتحادیه اروپا و حتی آمریکا دانست.

 

مکرون نیز در این تماس تلفنی با تشریح اقدامات و مذاکرات فشرده کشورش با مقام‌های آمریکایی درباره بسته جدید پیشنهادی توافقات گفت: فرانسه به تلاش‌هایش برای اجرای مفاد برجام و رسیدن به تفاهم ادامه می‌دهد.

امانوئل مکرون در این گفت و گوی تلفنی، اقدامات و برنامه‌های آتی کشورش را برای تداوم مذاکرات و رسیدن به توافق، تشریح کرد.

 

روسای جمهوری دو کشور همچنین توافق کردند که به رایزنی های خود ادامه دهند.

ترامپ اردیبهشت ماه سال گذشته آمریکا را از برجام خارج کرده و تحریم‌هایی را که به واسطه این توافق رفع شده بودند، علیه ملت ایران بازگرداند.

 

اتحادیه اروپا و دیگر طرف‌های برجام ضمن محکوم کردن این اقدام آمریکا، تلاش‌هایی را برای حفظ بهره‌مندی‌های اقتصادی ایران از برجام آغاز کردند.

 

اروپایی با وجود احیای قانون مسدودساز برای تنبیه شرکت‌هایی که از تحریم‌های آمریکا پیروی می‌کنند و ایجاد سازوکاری مالی تحت عنوان «اینستکس» برای انجام تراکنش‌های مالی میان شرکت‌های اروپایی و ایران، با شکست هر دوی این طرح‌ها نتوانسته‌اند کاری برای عمل به تعهدات خود ذیل برجام انجام دهند.

 

ایران در واکنش به بی‌عملی اروپایی‌ها، از اردیبهشت‌ماه سال جاری همزمان با سالگرد خروج آمریکا از برجام، اقداماتی را برای کاهش تعهدات خود به این توافق آغاز و اعلام کرد وقتی اروپا به تعهدات خود عمل کند، تهران به عمل به همه محدودیت‌های برجام باز می‌گردد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied