شمانیوز
شما نیوز

جزئیات وتو کردن قطعنامه روسیه و چین علیه سوریه

روسیه و چین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را که خواهان متوقف شدن عملیا‌های نظامی علیه گروه‌های مسلح و تروریستی در شمال سوریه بود، وتو کردند.

جزئیات وتو کردن قطعنامه روسیه و چین علیه سوریه
به گزارش شمانیوز به نقل از فارس: روسیه و چین دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شامگاه پنجشنبه (۲۸ شهریور) قطعنامه ضد سوری این شورا را که خواهان حمایت از گروه‌های تروریستی و مسلح در استان ادلب سوریه بود، رد کردند.

 

پیش‌نویش این قطعنامه را آلمان، کویت و بلژیک به شورای امنیت ارائه کرده بودند و خواستار برسی اوضاع این استان سوری شده بودند.

 

سه کشور مذکور در این پیش‌نویس از شورای امنیت خواسته بودند که عملیات‌های نظامی در استان ادلب با هدف ادعایی حمایت از شهروندان غیرنظامی سریعاً متوقف شود.

 

«واسیلی نبنزیا»، نماینده دائم روسیه در این شورا در باره این پیش‌نویس گفت: «هدف این پیش‌نویس این بود که روسیه را به عنوان مسئول کشته دشن افراد غیر نظامی در ادلب معرفی کند و تروریست‌ها را از "شکست نهایی" نجات دهد».

 

۱۲ کشور عضو شورای امنیت به این پیش‌نویس قطعنامه رأی مثبت داده بودند که با وتوی مسکو و پکن رد شد.

نماینده روسیه در شورای امنیت در جلسه امشب این شورا گفت که تروریست‌ها در استان ادلب به نقض توافق کاهش تنش ادامه می‌دهند و به مناطق اطراف این استان و پایگاه هوایی «حُمیمیم» که محل استقرار نیروهای روسی است، حملات انجام می‌دهند.

 

نبنزیا با بیان اینکه پیش‌نویس طرح ارائه شده به شورای امنیت مسئله مقابله با تروریسم را نادیده می‌گیرد، تأکید کرد که کشورش هرگز از چنین قطعنامه‌هایی حمایت نخواهد کرد.

 

«بشار الجعفری»، نماینده دائم سوریه در شورای امنیت سازمان ملل نیز با انتقاد از این پیش‌نویس گفت که تروریست‌ها در استان ادلب این کشور از شهروندان غیرنظامی سوری به عنوان «سپرهای انسانی» استفاده می‌کنند و با تیراندازی به سمت آن‌ها، مانع از خروج آن‌ها به مناطق امن می‌شوند.

 

او گفت: «کشورهایی که این پیش‌نویس را ارائه کرده‌ا‌ند، با دولت سوریه دشمنی دارند و در تلاش‌های برخی از کشورها، به منظور ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی منطقه که به نفع رژیم اشغالگر اسرائیل است، دست دارند».

 

سوریه: قلم از شرح جنایت‌های ائتلاف آمریکا ناتوان است

جعفری به جنایت‌های ائتلاف به اصطلاح ضد داعش آمریکا در سوریه و عراق اشاره کرد و گفت که «قلم از شرح جنایت های این ائتلاف و شبه‌نظامیان مزدور آن عاجز است».

نماینده دائم سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید کرد که «سوریه از سکوت این کشورها (کشورهای ارائه کننده و حامی پیش‌نویس امشب) هنگامی که مربوط به حضور غیرقانونی بیگانان در اراضی خود است، تعجب می‌کنند. این کشورها در برابر تجاوزهای هوایی مکرر اسرائیل که اتفاقا این سکوت، باعث جریء‌تر شدن آن شده است، سکوت اختیار کرده و از این طرق، برای برخی از کشورها برای اشغالگری مصونیت فراهم کرده‌اند».

او ادامه داد برخی از این کشورها از همان روز اول ایجاد ائتلاف غیرقانونی آمریکا در این ائتلاف مشارکت داشته‌اند. با این حال، آن‌ها حتی یک روز هم با تروریسم مقابله نکردند بلکه زیر ساخت‌های سوریه را نابود کرده و هزاران نفر از شهروندان غیر نظامی سوری را به کام مرگ کشانده و در عوض، سرکرده‌های تروریست داعش را نجات داده‌اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied