شمانیوز
شما نیوز

امریکا: حمله به تاسیسات نفتی عربستان کار ایران است

وزیر امور خارجه آمریکا در ادعایی تازه ایران را به حمله علیه تأسیسات نفتی عربستان متهم کرد!

امریکا: حمله به تاسیسات نفتی عربستان کار ایران است
به گزارش شمانیوز به نقل از برترین‌ها: در پی حمله پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در شرق عربستان «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا با منتفی دانستن نقش نیروهای مردمی یمن در این حمله مدعی شد که ایران مسئول این حمله های پهپادی است!

 

وزیر خارجه آمریکا همچنین ادعا کرد که ایران درگیر یک «دیپلماسی دروغین» شده است!

آمریکا، ایران را متهمِ حمله به عربستان کرد

پمپئو در یک پیام توئیتری با اشاره به رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران و طرح ادعایی پوچ نوشت: «در حالی که روحانی و ظریف وانمود می کنند به دیپلماسی متعهد هستند، تهران تقریباً در ۱۰۰ حمله به عربستان سعودی نقش داشته است، در میانه تمام فراخوانها برای تنش زدایی، ایران هم اکنون به حمله ای بی سابقه علیه منبع انرژی جهان دست زده است».

این در حالی است که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در واکنش به حمله پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن به تأسیسات نفتی آرامکو در شرق عربستان اعلام کرد که این کشور مایل و همچنین قادر است که به این حملات پهپادی پاسخ دهد!

آمریکا، ایران را متهمِ حمله به عربستان کرد

در همین رابطه جاد دیر، سخنگوی کاخ سفید در صفحه توئیتر خود نوشت، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان صحبت کرد و گفت که از عربستان برای دفاع از خود حمایت می‌کند. این سخنگو تصریح کرد: ایالات متحده حمله اخیر به یک زیرساخت حیاتی انرژی را به شدت محکوم می‌کند. بن سلمان به ترامپ گفت که عربستان متمایل و قادر به واکنش به این حملات است.

همچنین بر اساس بیانیه‌ای که سفارت ریاض در واشنگتن منتشر کرد، ترامپ به بن سلمان گفته که آمریکا آماده همکاری با سعودی‌ها به منظور تأمین امنیت عربستان است.

«ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی در سخنانی، حمله پهپادی یمن به دو پالایشگاه بزرگ سعودی «بقیق» و «حریض» را «تروریستی» خواند و گفت که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. سخنگوی ائتلاف سعودی تاکید کرد که ائتلاف سعودی به اقدامات و تدابیر خود برای حفظ امنیت انرژی جهان ادامه می‌دهد.

به گزارش العربیه،‌ وی افزود: تحقیقات لازم برای شناسایی طرف‌های مسئول برنامه‌ریزی و اجرای این اقدامات تروریستی در جریان است.

آمریکا، ایران را متهمِ حمله به عربستان کرد

همچنین سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد یگان پهپادی ارتش دو پالایشگاه نفتی آرامکوی عربستان سعودی را با 10 پهپاد هدف قرار داده و در این راستا افراد شریف و آزاده در عربستان در زمینه اطلاعاتی به ارتش یمن کمک کرده‌اند.

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی در پیامی در توئیتر به حملات پهپادی ارتش یمن به پالایشگاه‌های نفت عربستان سعودی مدعی شد حمله حوثی‌‌ها به پالایشگاه‌های نفت سعودی نمونه دیگری از چگونگی ویران کردن خاورمیانه توسط ایران است.

گراهام در ادامه پیام‌های توئیتری خود در پیامی گستاخانه نوشت: «هم اکنون زمان آن است که اگر ایران اقدامات تحریک آمیز خود را ادامه دهد یا غنی‌سازی اورانیوم را افزایش دهد، آمریکا حمله به پالایشگاه‌های نفت ایران را بر روی میز قرار دهد.»!

آمریکا، ایران را متهمِ حمله به عربستان کرد

رویترز به نقل منابع مرتبط با ریاض گزارش داد که تولید و صادرات نفت عربستان در نتیجه حملات پهپادی صورت گرفته از سوی نیروهای یمنی دچار اختلال شده است.

در همین ارتباط سه منبع نزدیک به عربستان سعودی گفته‌اند که در نتیجه حملات پهپادی نیروهای یمنی علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی، روزانه ۵ میلیون بشکه نفت تولیدی این کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد که این میزان نیمی از تولیدات روزانه نفت عربستان به شمار می‌رود.

گفتنی است در پی این حملات پهپادی و بروز آتش‌سوزی در تأسیسات نفتی وابسته به شرکت آرامکو در استان «بقیق» و «هجره خریص» عربستان، تولید روزانه ۵ میلیون بشکه نفت این کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرد که این میزان نیمی از تولیدات روزانه نفت عربستان را تشکیل می دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied