شمانیوز
شما نیوز

فیلم سینمایی «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا + از داستان تا فهرست بازیگران

فرامرز قریبیان، محمد فیلی، اکبر رحمتی، جهانبخش سلطانی و پانته‌آ پناهی‌ها بازیگرانی هستند که در «فیلم سینمایی خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا به ایفای نقش خواهند پرداخت.

فیلم سینمایی «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا + از داستان تا فهرست بازیگران

با آغاز فصل تابستان به طور معمول پیش تولید اکثریت آثار سینمایی که قصد حضور در جشنواره فیلم فجر را دارند آغاز شده و گمانه زنی‌ها درباره حضور و یا عدم حضور کارگردانان محبوب سینما صدر اخبار سینمایی قرار می‌گیرد.

 

در این میان حضور کارگردانان جوان در کنار اسامی با سابقه سینما باعث شده تا طی سالهای گذشته هیجان جشنواره فیلم فجر بالاتر از همیشه باشد، بزرگترین رویداد سینمایی کشور نشان داده که در ادوار پیشین خود استعدادهای جدیدی را به سینما معرفی کرده است.

 

گمانه‌زنی‌ها برای حضور ابراهیم حاتمی‌کیا در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

 

حال با پایان یافتن نخستین ماه از تابستان امسال، برخی از کارگردانان و تهیه کنندگان سینما از آغاز پیش تولید آثار خود خبر داده و به احتمال فراوان اکثریت آنها مقصد نهایی رونمایی از فیلمشان را در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر جستجو می کنند.

 

در این میان آغاز پیش تولید آثار فیلمسازانی چون ابراهیم حاتمی‌کیا تنور جشنواره را به شدت داغ خواهد کرد، حاتمی کیا امسال با فیلم سینمایی خروج راهی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خواهد شد.

 

این فیلم سینمایی بعد از «بادیگارد» و «به وقت شام»، سومین همکاری سازمان هنری رسانه‌ای اوج با ابراهیم حاتمی کیا خواهد بود. «خروج» بیستمین فیلم ابراهیم حاتمی کیا در مقام کارگردان در سینمای ایران است.

 

***«فرامرز قریبیان» اولین بازیگر فیلم جدید ابراهیم حاتمی‌کیا شد

 

«فرامرز قریبیان» بازیگر برجسته سینما، تئاتر و تلویزیون به عنوان اولین بازیگر فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا از سوی سازمان هنری رسانه ای اوج انتخاب شد. فیلم سینمایی «خروج» اولین همکاری فرامرز قریبیان و ابراهیم حاتمی کیا در سینمای ایران است.

 

پس از مشخص شدن نخستین بازیگر فیلم سینمایی خروج حال تمامی اهالی رسانه و علاقمندان به سینما در انتظار فهرست کامل بازیگران بیستمین ساخته سینمایی حاتمی کیا بودند تا اینکه محمد فیلی از حضور در این پروژه خبر داد.

 

فیلم سینمایی «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا

 

***«خروج»، داستان سفر چند مرد از شهر دزفول به سمت تهران

 

محمد فیلی بازیگر سینما و تلویزیون، پیرامون فعالیت‌های اخیر خود در عرصه بازیگری گفت: به تازگی قرارداد همکاری خود با ابراهیم حاتمی کیا را برای بازی در فیلم سینمایی خروج بسته‌ام، این فیلم دو ماه نیم فیلمبرداری خواهد داشت و به امید خدا برای جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود.

 

وی درباره زمان فیلمبرداری خروج تاکید کرد: به امید خدا فیلمبرداری خروج طبق زمانبندی اعلام شده از دهم شهریور ماه کلید می‌خورد، شروع فیلمبرداری از شهر دزفول بوده و در شهر‌های دیگر ادامه دارد. برای اولین بار است که در فیلمی از حاتمی کیا بازی می‌کنم، وی کارگردان صاحب سبکی است و به شخصه از این اتفاق بسیار خوشحال هستم.

 

وی درباره داستان فیلم سینمایی «خروج» اذعان کرد: خروج داستان ۸ تا ۱۰ مرد است که از دزفول سفر خود را آغاز کرده و راهی تهران می‌شوند، این افراد دو ماه و نیم در مسیر هستند و در این راه با چالش‌های فراوانی روبرو می‌شوند، از نظر من خروج فیلم بسیار خوبی خواهد شد.

 

این بازیگر پیشکسوت درباره نقش خود در فیلم «خروج» اضافه کرد: من جزو یکی از همین مردان هستم، به نوعی از جمله نقش‌های اصلی این فیلم سینمایی محسوب می‌شوم، این چند مرد در کشاکش این سفر همراه هم بوده و از اتفاقات بسیاری گذر می‌کنند.

 

وی درباره همبازی شدن با فرامرز قریبیان اضافه کرد: همکاری با فرامرز قریبیان اتفاق بسیار جذابی است، پیشتر قرار بود در فیلم مرگ پلنگ با وی همبازی شوم، اما به خاطر بازی در روزی روزگاری این شرایط فراهم نشد و کار به «خروج» ابراهیم حاتمی کیا رسید.

 

فیلم سینمایی «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا

 

***بازی در فیلم «ابراهیم حاتمی‌کیا» را رد کردم

 

محمود پاک‌نیت بازیگر سینما و تلویزیون، پیرامون آخرین پیشنهاد سینمایی خود تصریح کرد: به تازگی برای بازی در فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا پیشنهاد داشتم اما به دلیل مشغله فراوان و تعهد به سریال دخترم نرگس این پیشنهاد را رد کردم، بازی در سریال وقت زیادی را از بازیگر می گیرد و شاید به همین دلیل من در سینما کم کارتر هستم.

 

در همین حین نام اکبر رحمتی به عنوان سومین بازیگر فیلم سینمایی خروج شنیده شد، خبری که هنوز در مورد صحت آن اطلاعات موثقی در دست نیست اما با قطعی شدن حضور وی می توان گفت که فیلم جدید کارگردان بادیگارد ترکیبی از بازیگران پیشکسوت را در کنار خود می بیند.

 

فیلم سینمایی «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا

 

***«جهانبخش سلطانی» چهارمین بازیگر «خروج» حاتمی‌کیا

 

جهانبخش سطلانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه سینما و تلویزیون گفت:به تازگی پیشنهاد بازی در فیلم «خروج» به کارگردانی «ابراهیم حاتمی کیا» را دریافت کرده‌ام، قرار است به زودی به تهران بیایم و مقدمات حضورم در این پروژه سینمایی کلید بخورد.

 

در این بین و مشخص شدن نام بازیگران مرد و همچنین لو رفتن داستان فیلم سینمایی خروج، همه اذهان عمومی نسبت به انتخاب بازیگر و یا بازیگران زن این فیلم سینمایی بود که سازمان اوج با اطلاعیه ای پرده از نخستین بازیگر زن این فیلم سینمایی برداشت.

 

فیلم سینمایی «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا

 

***پانته آ پناهی‌ها بازیگر «خروج» ابراهیم حاتمی کیا شد

 

پانته‌آ پناهی‌ها به عنوان بازیگر فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا انتخاب شد. فیلم سینمایی «خروج» اولین همکاری پانته آ پناهی‌ها و ابراهیم حاتمی کیا در سینمای ایران است.

 

حال تنها چند ماه به مهمترین رویداد سینمایی کشور باقی مانده است، رویدادی که حضور ابراهیم حاتمی کیا می تواند به یکی از نقاط جذاب آن تبدیل شود، حال باید دید سایر بازیگران فیلم کارگردان به وقت شام چه زمان مشخص شده و فیلمبرداری اثر به طور دقیق چه زمانی کلید خواهد خورد.

 

فیلم سینمایی «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا

 

درباره‌ فیلم «خروج» تازه‌ترین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا

 

دی ماه سال قبل حاتمی‌‌کیا به طرح دلخواهش رسید. طی این ده سال، او مدام روی طرح کار کرده بود؛ بعد اینکه گروه تحقیق‌ درباره‌ی یک طرح جذاب مستند به نتیجه‌ای نرسیدند، گروه سراغ ایده‌های تاریخی هم رفت، اینکه از وقایع تاریخی وام بگیرند و آن را معاصر کنند؛ در جایی از ایران، در یک شهر کوچک، اتفاقی افتاده بود که انگار براساس طرح حاتمی‌کیا طراحی شده بود.

 

ماجرا به حدود ده سال پیش برمی‌گردد، به اواخر دهه‌‌ی هشتاد، به سال‌های ۸۹- ۸۸، به وقتی که حاتمی‌ کیا فیلم‌‌هایی مثل «دعوت» و «گزارش یک جشن» را ساخته بود و برای دومی گرفتار کلی ماجرا شده بود. آن‌روز‌ها ایده‌ای کلی به ذهن‌اش خطور کرده بود، ایده‌‌ای گنگ که نمی‌دانست با آن چه می‌شود کرد.

 

همه ‌چیز ساده و البته مبهم بود؛ «اگر فردی، چه زن چه مرد، برای اعتراض به موضوعی از یک شهر ایران راهی جاده‌ها شود چه اتفاقی می‌افتد.» ماجرا مثل همیشه قصه‌ی رویارویی آدمی بود که ظلمی به‌ او شده بود و با جماعتی که انگار نمی‌خواستند حرف‌اش را بشنوند.

 

فیلم سینمایی «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا

 

همه‌ چیز با همین ایده‌ی کلی شروع شد. حاتمی‌کیا هیچ‌چیز از جزئیات این طرح نمی‌دانست جز اینکه فرد معترضی قصد دارد صدایش را به گوش مسئولان برساند. او می‌خواست با تحقیق، همه‌ چیز را شفاف کند. می‌ دانست که قاعده ‌ی چنین طرحی ساخت یک فیلم جاده ‌ای است، فیلمی با یک مقدمه و یک مؤخره که میانه ‌اش با ماجرا‌های متعدد در دل جاده‌‌ها شکل می‌گرفت. به همین دلیل بود که به برخی دوستان‌اش رجوع کرد و از آن‌ها خواست تیمی تشکیل دهند و درباره‌‌ی اعتراض‌‌هایی شبیه آن‌چه در سر داشت تحقیق کنند.

 

ده سال پیش این گروه شروع به کار کردند و نمونه‌‌های مختلفی را در شهر‌ها و روستا‌ها بررسی کردند. فرقی نداشت که ماجرا کجا اتفاق افتاده بود، زن یا مردش اصلا مهم نبود، حتی مقصدش هم مسئله‌‌ی اصلی نبود؛ مهم این بود که یکی در جایی تصمیم گرفته باشد برای انتقال حرف‌اش از شهرش بیرون بزند و راهی جایی دیگر شود و اعتراض کند. این تحقیقات مدام دنبال شد، اما هیچ‌کدام به جایی نرسید، هیچ کدام آن مواد خام لازم برای نگارش یک فیلمنامه ‌ی جان‌دار را فراهم نکرد. بعد یک سال کلی اطلاعات به دست عوامل تحقیق رسیده بود که هنوز هیچ‌کدام مایه‌‌ی تهیه ‌ی یک فیلم گرم و اثرگذار را فراهم نکرده بود.

 

آن‌روز‌ها کلی ماجرا هم اتفاق افتاده بود؛ حاتمی‌ کیا برای ساخت فیلمی به نام «چ» با بنیاد سینمایی فارابی به توافق رسیده بود. خود او گمان می‌ کرد که بعد «چ» نوبت همین فیلم اجتماعی است. اما باید ده سال طول می‌کشید تا طراحی ایده ‌ی بهتری به ذهن او می ‌رسید.

 

فیلم سینمایی «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا

 

 

در این ده سال او سه فیلم پرهزینه و جنجالی و اعتراضی ساخت، دو فیلم اول‌ رنگ ‌ و ‌بویی سیاسی داشت، اما فیلم سوم مثل آثار قدیمی ‌ترش، جنگ را زیرورو می‌کرد. این وسط کلی طرح جذاب دیگر هم به ذهن ‌اش رسید، وقتی کتاب «من زنده ‌ام» را خواند فکر کرد ممکن است بشود از دل آن فیلم معرکه‌‌ای ساخت.

 

ماجرای یک دختر جوانی که در روز‌های اول جنگ در آبادان بود و اسیر بعثی‌‌ها می‌شد، کلی قصه‌ داشت برای روایت. «من زنده‌ ام» خاطرات دوران اسارت معصومه آباد بود؛ قصه‌‌ی او که همراه سه بانوی دیگر به نام‌‌های فاطمه ناهیدی، شمسی بهرامی و حلیمه آزموده ۳۳ روز پس از شروع جنگ در جاده ‌ی ماهشهر به آبادان، وقتی همراه نیرو‌های هلال احمر مشغول کمک‌ رسانی بود به‌ وسیله ‌ی نیرو‌های عراقی محاصره شده و به اسارت درآمده بود.

 

آباد آن زمان ۱۷ ساله بود و خودش هم فکر نمی ‌کرد که این جنگ هشت سال طول بکشد. خاطرات او که منتشر شد کلی هیاهو راه افتاد و او که آن روز‌ها عضو شورای شهر تهران بود چندباری درباره ‌ی دوران اسارت حرف زد. اما همین یکی دو سال اخیر بود که حاتمی‌ کیا با معصومه آباد دیدار کرد و حرف زد.

 

حاتمی‌ کیا حتی بی ‌سروصدا شروع به نوشتن طرح فیلمنامه کرد. ولی «من زنده ‌ام» آن‌جوری که می‌ خواست نوشته نمی‌ شد. شاید زمان‌اش نبود، شاید هنوز این ایده آن قدر در ذهن ‌اش جان نگرفته بود که بشود فیلمی هیجان‌ انگیز از روی آن ساخت.

 

دو هفته‌‌ی پیش بود که معصومه آباد در یک مصاحبه گفت که حاتمی ‌کیا مشغول نگارش فیلمنامه‌‌ای از روی «من زنده‌ ام» است؛ واقعیت ماجرا این بود که آباد خبر داشت کارگردان مشهور مشغول کار روی طرحی است، اما نمی‌دانست که آن طرح، نه داستان زندگی او، که یک طرح قدیمی است؛ طرحی درباره ‌ی یک اعتراض.

 

دی ماه سال قبل بود که حاتمی‌ کیا به طرح دلخواهش رسید. طی این ده سال، او مدام روی طرح کار کرده بود؛ بعد اینکه گروه تحقیق‌ درباره‌‌ی یک طرح جذاب مستند به نتیجه‌‌ای نرسیدند، گروه سراغ ایده ‌های تاریخی هم رفت، اینکه از وقایع تاریخی وام بگیرند و آن را معاصر کنند.

 

در این سال‌ها بود که گفت‌ و گو‌هایی با جامعه ‌شناسان معترض و حتی فعالان سیاسی چپ‌ و ‌راست انجام شد تا زمینه‌‌های اعتراض هم مشخص شود که اعتراض اجتماعی، خالی و پوچ نباشد و «علت» آن در جامعه ‌ی ایرانی روشن شود.

 

هم‌زمان کار روی تحقیق تاریخی و مصاحبه و گفت ‌وگو با استاد‌های تاریخ هم انجام شد، اینکه آیا طی سال‌های گذشته، ای‌بسا ۶۰ سال اخیر، واقعه ‌ای بوده که با طرح مدنظر ابراهیم حاتمی‌کیا همخوانی داشته باشد یا نه. واقعیت این بود که گروه به نتایجی هم رسید، خلاصه ‌ای از وقایع‌ نگاری حوادث آماده شد، اما حاتمی‌ کیا انگار مایل نبود که آن طرح‌‌ها را خودش به فیلمنامه تبدیل کند.

 

برای همین بود که چند فیلمنامه‌ نویس جوان که حاتمی‌ کیا از کارشان خوشش آمده بود به مجموعه اضافه شدند. هر کدام از آن‌ها اتود‌هایی را براساس داستان‌‌های واقعی، تحقیقات و البته تخیل خودشان آماده کردند. برخی فیلمنامه‌‌ی کامل نوشتند برخی سیناپس.

 

بین آن‌ها همه‌ جور طرحی هم بود؛ حاتمی‌ کیا هیچ‌ محدودیتی برای نگارش فیلمنامه در نظر نگرفته بود؛ بنابراین بین آن‌ها فیلمنامه ‌ی کمدی هم به چشم می‌ خورد، درست مثل طرح ‌هایی که وجه رئالیسم چرک آن‌ها چشمگیر بود. اما هیچ‌کدام از آن‌ها دل حاتمی‌ کیا را نبرد.

 

پاییز سال ۹۷، درست در روز‌هایی که به‌ نظر می‌ رسید مسائل سیاسی و برجام و ترامپ مهم‌ترین مسئله‌‌ی روز مردم و کشور است یکی از اعضای گروه فایلی صوتی را برای حاتمی‌ کیا فرستاد که او را شوکه کرد.

 

در جایی از ایران، در یک شهر کوچک، اتفاقی افتاده بود که انگار براساس طرح حاتمی‌ کیا طراحی شده بود. آن دوست در فایل صوتی شرحی از ماجرا را به حاتمی‌ کیا گفت و حاتمی‌ کیا همان زمان تصمیم‌اش را گرفت.

 

او باید خودش فیلمنامه‌‌ی این فیلم را می‌ نوشت. گروه او تحقیق روی ماجرا را از همان زمان شروع کردند و با بیش از ۳۰ نفر از افراد مرتبط با آن واقعه مصاحبه کردند.

 

زمستان ۹۷ بود که حاتمی‌ کیا از همه‌ چیز دور شد و بی‌ سروصدا نوشتن فیلمنامه‌‌ی تازه ‌اش را شروع کرد.

 

وقتی در جشنواره‌‌ی جهانی فیلم فجر هوشنگ گلمکانی از او خواست که کمتر حرف بزند تا فیلم ‌هایش بهتر دیده شود حاتمی‌ کیا به درستی گفت که او دو سال است هیچ‌ چیزی نگفته است.

 

او آن روز‌ها پنج ماه بود که مشغول نگارش فیلمنامه‌‌ی فیلمی جاده‌ای به نام «خروج» بود، فیلمی درباره‌‌ی تعدادی کشاورز که زمین‌ های‌شان را سیل از بین برده است. وقتی معصومه آباد خبر داد که حاتمی‌ کیا احتمالا بخشی از خاطرات‌ او را به فیلم برمی ‌گرداند، نمی ‌دانست که نسخه‌‌ی اولیه‌‌ی فیلم‌نامه‌‌ی «خروج» آماده شده و سازمان سینمایی اوج قرار است آن را تهیه کند.

 

ابراهیم حاتمی‌ کیا برای سومین‌ بار است که سراغ سازمان سینمایی اوج رفته؛ مؤسسه ‌ای که اصولا با تولید فیلم «بادیگاردِ» او وارد کار تولید حرفه ‌ای در سینمای داستانی شد و بعد‌ها روش مشخصی را برای ساخت فیلم در نظر گرفت: اوج طی این سال ‌ها هم‌زمان سراغ دو گروه رفت، هم جوان ‌ها هم حرفه‌ای‌‌های سینما.

 

روی جوان‌ها سرمایه‌ گذاری کرد و برای دومی‌‌ها بودجه‌‌ی لازم را فراهم کرد. این سرمایه‌ گذاری‌‌ها فقط یک شرط داشت؛ فیلم ‌هایی ساخته شود درباره‌‌ی مضامینی که اوج به آن‌ها علاقه دارد.

 

قهرمانان جنگ، حماسه‌‌ی عاشورا و آرمان‌ گرایی و عمل‌ گرایی مسئولان ایده‌‌ای بود که اوج دنبال کرده بود. اما حاتمی‌ کیا با «خروج» سراغ ایده ‌ای رفته که سازمان اوج تابه‌ حال به آن ورود نکرده، «ایده‌‌ی اعتراض مردمی به حاکمان».

 

از این جهت فیلم تازه‌ی ابراهیم حاتمی‌ کیا دستاوردی تازه برای اوج به ‌حساب می‌ آید، فیلمی که فارغ از وجوه داستانی احتمالا نوک تیز انتقادش به انفعال و بی ‌تحرکی و بوروکراسی دولتی‌ هاست و بیش از همه بی ‌عملی و باری ‌به ‌هرجهت بودن سیستم را نقد می‌ کند؛ همان مایه ‌هایی که در «آژانس شیشه ‌‌ای» هم دیده می ‌شد.

«خروج» البته با «آژانس شیشه ‌ای» متفاوت است و فیلم این زمانه است، اما ریشه‌‌های هر دوی آن‌ها نقد از درون است، اعتراض به وضع موجود.

 

«خروج» فقط تجربه‌‌ی تازه‌‌ی حاتمی ‌کیا در ساخت یک درام اجتماعی نیست؛ فیلم، در ساخت هم تجربه ‌ای تازه خواهد بود. کافی است به انتخاب فرامرز قریبیان دقت کنیم، ستاره‌‌ی سال‌های دور که پنج سالی است هیچ پیشنهادی را نمی‌پذیرد حالا قرار است در فیلم معترض حاتمی ‌کیا نقشی اصلی را بازی کند. این شروع یک تغییر در سینمای ابراهیم حاتمی‌ کیاست؛ «خروج» او ‌بسا خروج از قاعده‌‌های معمول سینمای او هم باشد.

 

 

منابع: میزان ، سازندگی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied