شمانیوز
شما نیوز

چگونه و چطور پیانو یاد بگیریم ؟

چگونه و چطور پیانو یاد بگیریم ؟

در ابتدای این مقاله به تاریخچه ای کوتاه در مورد پیانو می پردازیم این ساز برای اولین بار توسط فردی ایتالیایی به نام کریستوفوری ساخته شد و طی سالیان بعد به آنچنان محبوبیتی دست یافت که موسیقیدان های بزرگ به این نتیجه رسیدند که به پیانو لقب ساز مادر را بدهند . تاریخچه ی پیانو در ایران به دوره ی ناصرالدین شاه برمیگردد وقتی که برای نخسین بار سفیر ناپلئون فرانسوی یک پیانوی پنج اکتاوی نسبتا کوچک را در سفر خود به ایران به ناصرالدین شاه تقدیم کرد البته که تا سال ها کسی طرز استفاده از آن را نمیدانست و به این خاطر سالها دست نخورده باقی ماند . از این توضیحات کاملا مشخص است که این ساز محبوب یک ساز غربی است .

و اما اینکه چگونه پیانو یاد بگیریم مستلزم برخی مقدمات است :

برای یادگیری پیانو باید در ابتدا حتما این ساز را تهیه کرده و در منزل داشته باشید ولی از آنجایی که پیانو در بین سازها ساز گرانی محسوب میشود برای جلوگیری از هزینه های زیاد میتوانید از پیانوهای الکتریکی استفاده کنید و با آن به یادگیری پیانو بپردازید .

در مورد استفاده از ارگ برای آموزش پیانو باید گفت که این گزینه نمیتواند انتخاب خیلی مناسبی برای این امر باشد زیرا صدایی که از این دو ساز خارج میشود با هم تفاوت های زیادی دارد و معمولا اساتید و بزرگان موسیقی چنین پیشنهادی را به هنرجویان نمیدهند .

مورد بعدی در یادگیری پیانو استادی متخصص و خلاق است خصوصا اگر این امر آموزش در دوران کودکی در حال انجام باشد باید توجه بیشتری به نحوه ی انتخاب استاد داشت تا با انتخاب نامناسب روح و استعداد کودک خدشه دار نگردد .شاید این روزها بحث هایی در مورد نواختن و آموزش پیانو به صورت خودآموز مطرح گردد ولی به صورت اصولی معمولا آموزش هر سازی بدون زیر نظر بودن یک استاد تقریبا غیرممکن است .

یکی از مواردی که شوق و اشتیاق شما را در امر آموزش پیانو افزایش میدهد یادگیری و نواختن آهنگ های مورد علاقه تان است .

دیگر امر مهم با سرعت کم تمرین کردن است صبر و حوصله بسیار مهم بوده و نباید عجله ای در پروسه ی آموزش وجود داشته باشد به یاد بیاورید که در کلاس اول ابتدایی برای یاد گرفتن هر حرف بارها و بارها از روی آن حرف مینوشتید که امروز حروف و کلمات ملکه ی ذهن شما شده است نواختن ساز نیز به همین شکل است .

آهنگ زیاد گوش بدهید این امر باعث میشود تا ایده های جدید و خلاقانه ای در ذهن شما شکل بگیرد و به کمک شنیدن آثار موسیقی جدید و قدیمی ناخودآگاه شما برای به کیفیت رسیدن آماده شود . برای گوش کردن برترین آهنگ ها در زمینه آشنایی با موسیقی جدید یا کلاسیک قدیمی متوانید به وبسایت بیرموزیک مراجعه نمایید .

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied