شمانیوز
شما نیوز

آماده باش برای رشد ۲ برابری درآمد صادارتی مبل ایران در ۱۴۰۱

سایت نمایشگاهی تهران هجدهم بهمن ماه میزبان برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مواد اولیه، ماشین آلات، یراق آلات، صنایع چوب و مبلمان بود.

مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت در حاشیه  افتتاح نوزدهمین نمایشگاه بین المللی مواد اولیه، ماشین آلات، یراق آلات، صنایع چوب و مبلمان در گفتگو با خبرنگار ستاد خبری نمایشگاه یراق آلات، صنایع چوب و مبلمان گفت: با توجه به بازدیدی که از نمایشگاه داشتیم به لطف خدا شاهد نشاط در این صنعت هستیم. امروزه ما با شرایط ویژه‌ای که شیوع ویروس کرونا ایجاب کرده روبرو هستیم اما خوشبختانه این رویداد نمایشگاهی با رعایت تمام پروتکل‌ها برگزار شده است

وی افزود: با وجود این که ما کماکان در بعضی از حوزه‌های صنعت چوب و مبلمان ، جوان هستیم و اتحادیه‌های مربوط به آن هنوز شکل نگرفته است اما مدیریت نمایشگاه وارد عمل شده و توانسته نمایشگاه خوبی را در وسعتی مناسب برگزار کند.

معاون وزیر صمت ادامه داد: نکته ویژه‌تر، حضور تشکل‌ها و اصناف تولیدی است که از زمان اعمال محدودیت در واردات توانسته‌اند به تولید ملی کمک کنند. در همین راستا با تصمیم درست وزیر صمت، مجموعه اصناف با مجموعه صنایع، پیوند برقرار کردند و در قالب دفاتر تخصصی وزارت صمت ارائه خدمات به صورت همزمان برای صنایع و اصناف را در دستور کار قرار دادند.

حمایت ویژه دولت سیزدهم از صنایع

برادران در مورد حمایت‌های وزارت صمت از صنایع اطهار کرد: امتیازهای ویژه‌ای در دولت سیزدهم به این حوزه واگذار شده است. بر اساسی تفاهمی که ظرف ۴ ماه گذشته انجام شد، شهرک‌های صنعتی از حمایت‌های ویژه دولت بهرهمند شدند. از طرفی هیچ محدودیتی در راستای ایجاد تسهیلات در سامانه جامع تجارت اعمال نشد.

وی با بیان اینکه هر کسی که پروانه بهره برداری صنعتی ندارد می‌تواند وارد عرصه تولید شود افزود: شرایط برای آن دسته از تولیدکنندگان که مشغول فعالیت هستند تسهیل شده است تا واحدها بتوانند از مزایای این سامانه در صادرات و همچنین بهره گیری از تسهیلات پیش بینی شده استفاده کنند. ضمن اینکه اگر ما مطمئن باشیم حجم تولید به حدی است که نیازهای داخلی را برآورده می کند، تعرفه‌هایی برای واردات کالاهای مشابه خارجی وضع خواهیم کرد.

منابع بانک‌ها در اختیار تولید

معاون وزیر صمت در خصوص ارائه تسهیلات بانکی به تولید کنندگان افزود: تفاهم خوبی با بانک‌ها داشتیم تا درصد زیادی از منابع به حوزه تولید منتقل شود. البته به شرطی که زنجیره به صورت کامل باشد و فقط این منابع در راه تولید محصول مصرف شود.

شکل گیری اداره کل صنایع سلولوزی در وزارت صمت

وی با اعلام خبر شکل گیری اداره کل صنایع سلولوزی، چاپ و نوشت افزار در وزارت صمت گفت: تا کنون این صنعت در قالب گروه‌های ذیل سایر دفاتر وزارت خانه بود؛ اما در ساختار جدید وزارت خانه، مدیر کل جدید دفتر صنایع سلولزی، نوشت افزار و چاپ همزمان با برگزاری این نمایشگاه منصوب شد. این کار هم به ساختارسازی مشابه در انجمن‌های زیرمجموعه کمک خواهد کرد و هم موجب ارتقای تمام نیازهای مجموعه صنایع در این اداره خواهد شد.

پیش بینی درآمد صادرات مبل در ۱۴۰۱

وی درباره وضعیت صنعت مبلمان به ذکر نکاتی پرداخت و اظهار کرد: ما در بحث مبلمان شاهد صنعت جدیدی هستیم و از یک سمت پیشینه و از طرف دیگر افق این صنعت برای ما مهم است. ما برنامه مشخصی برای صنعت مبلمان داریم. میزان صادرات ما در این حوزه عدد قابل توجهی در مقیاس جهانی نیست و در حدود ۵۵ میلیون است که امیدواریم طبق برنامه ریزی و هدف گذاری صورت گرفته برای سال آینده این رقم را دو برابر و به ۱۰۰ میلیون دلار برسانیم.

افزایش تعرفه واردات یراق آلات

معاون وزیر صمت در ادامه گفت: در حوزه یراق آلات هم کارهای بسیار ویژه‌ای صورت گرفته بود. در این زمینه محصولاتی مانند ساچمه برای اولین بار در کشور تولید شده است. همچنین برخی یراق آلاتی که 100 درصد وارداتی بود را اکنون در داخل کشور تولید می‌کنیم. در حال حاضر نیز مجموعه‌های تولید داخل به سطحی رسیدند که شرکت‌ها به جای استفاده از محصولات وارداتی می‌توانند نمونه‌های تولید داخل را خریداری و استفاده کنند.

وی یاد آور شد: ما قطعاً تعرفه‌های واردات این محصولات را افزایش خواهیم داد تا با این اقدام از حوزه تولید داخل حمایت کنیم.

برادران در خصوص وضعیت طراحی در صنایع ذکر شده نیز اظهار کرد: در تنوع، رنگ و طراحی کارهای خوبی صورت گرفته اما هنوز در سطح جهانی نیست. ما برای حضور در سطح جهانی باید در حوزه طراحی تمرکز بیشتری داشته باشیم. امیدواریم در وزارت صمت در آینده فعالیت‌هایی صورت گیرد تا به صنعت مبلمان نیز کمک بیشتری شود.

وی در خصوص تعداد واحدهای تولیدی در حوزه مبلمان نیز توضیحاتی داد و گفت: ما در حوزه مبلمان ۷۴۳ واحد صنعتی داریم. این واحدهای صنعتی شاید بتوانند چند برابر شوند. البته واحدهایی را داریم که بدون کمک‌های دولتی فعالیت می‌کنند. امیدواریم این واحدها از ظرفیت و ساختار جدید وزارتخانه بهره مند شوند و هم به سامانه جامع تجارت بپوندند و با رفتار شفاف خود زمینه را برای حمایت ما مهیا کنند.

معاون وزیر صمت در پایان گفت: در حوزه یراق آلات نیز بیش از ۲۰۰ واحد فعالیت خود را ثبت کردند. اما این تعداد نیز می‌تواند چند برابر شود. باید شناخت دقیق بازار و صنایع متصل صورت گیرد و ما نیاز داریم این حوزه را از یک گروه به اداره کل ارتقا دهیم. اداره کل جدید را نیز می‌تواند حجم صنایع مبلمان و چوب را افزایش دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied