شمانیوز
شما نیوز

آشنایی با سبک‌های خاص تلاوت در «رادیو تلاوت»

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):رادیو تلاوت کانال دوم رادیو قرآن بر روی موج FM ردیف 5/101 مگاهرتز از ساعت 18 به مدت 6 ساعت با پخش تلاوت‏های برتر، محیطی برای فراگیری سبک‏های خاص تلاوت را مهیا ساخته است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز) و به نقل از روابط عمومی راديو قرآن, محمدرضا گلی‌زاده، مدير راديو تلاوت با بيان اين مطلب گفت: راديو تلاوت، رسانه‌ای شنيداری است كه به منظور بهرمندی بيشتر علاقه‌مندان از تلاوت قرآن كريم به توليد، تأمين و پخش تلاوت‌های ناب از قاريان برجسته ايرانی و غير ايرانی می‌پردازد.

وی ادامه داد: راديو تلاوت هديه رسانه ملی در رمضان المبارك 1433 به مشتاقان قرآنی است كه از شب اول ماه مبارك رمضان آغاز به كار كرد و در طول شبانه روز به پخش انواع تلاوت‌های ناب، دلنشين و ترتيل پرداخت. به پاس استقبال فراوان مخاطبان پس از ماه مبارك رمضان در حال حاضر به مدت شش ساعت از ساعت 18 الی 24 اين راديو ادامه دارد تا شرايط برای پخش سراسری آن ايجاد شود.

وی راه‌های انس با قرآن را به پنج بخش تخصصی تقسيم كرد و گفت: برای انس با قرآن، پنج عنوان «قرائت»، «تلاوت»، «ترتيل»، «استماع و انصات» و «تدبر» در قرآن آمده است و گفتنی است تلاوت به شيوه امروزی در صدر اسلام و سال‌های پس از آن و تا دو قرن پيش وجود نداشته است بلكه اين روش طی يك فرايند تكاملی، مراحل تكوين و تطور خود را پشت سر گذاشته و پس از ساليان متمادی بدين شيوه و شكل، به نسل‌های امروزی منتقل شده است. يعنی تلاوت قرآن در مراحل مختلف سير تكاملی خود از عوامل گوناگون تأثير گرفته است.

مدير راديو تلاوت در تعريف تلاوت و تفاوت‌های آن با قرائت قرآن گفت: مفسران تلاوت را به معنی خواندن و برگرفته از معنای اصلی آن (در پی آمدن) دانسته‌اند به عبارتی ديگر تلاوت قرآن متابعت از قرآن در قرائت و دنبال كردن معانی و پيروی در عمل است و هنر تلاوت يعنی القای مفاهيم عميق قرآنی با استفاده از ابزار لحن، موسيقی و تجويد و شفافيت و درك عميق مفاهيم قرآنی كه همه اينها بدون داشتن اخلاق قرآنی كه از لوازم آن معنويت و فروتنی و تواضع است، ميسر نمی‌شود.

گلی زاده در رابطه با مخاطبان اين راديو گفت: مخاطبان راديو تلاوت عموم مردم هستند از جمله كسانی كه مشتاق شنيدن تلاوت‌های گوناگون هستند و از آن حظ معنوی می‌برند و يا كسانی كه قرآن را به صورت ترتيل دنبال می‌كنند و در پی ختم قرآن هستند از شنوندگان راديو تلاوت هستند.

وی هدف از راه‌اندازی و ادامه كار راديو تلاوت را ترويج فرهنگ قرآن‌خوانی در بين عموم مردم بخصوص جوانان بيان كرد و گفت: زمينه‌سازی برای بهرمندی از طراوت تلاوت و حظ معنوی آن, حفظ آيات قرآن و بهرمندی از آن در زندگی روزمره از اهداف راه‌اندازی راديو تلاوت است.

آشنا نمودن با فنون قرائت و تلاوت از ديگر راهبردهايی است كه گلی‌زاده در پيشبرد برنامه‌های راديو تلاوت مهم دانست و گفت: توليد و پخش تلاوت، ترتيل، تحقيق از قاريان به نام جهان اسلام (ايرانی و غيرايرانی) در آشناسازی با سبك‌های خاص تلاوت و فن قرائت به مشتاقان قرآن و جوانان كمك شايانی خواهد كرد.

شايان ذكر است راديو تلاوت كانال راديويی دوم راديو قرآن است كه روی موج FM رديف 5/101 مگاهرتز پخش می‌شود و پس از ماه مبارك رمضان از ساعت 18 به مدت 6 ساعت قابل دريافت است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی