شمانیوز
شما نیوز

همایش ملی گردشگری مذهبی در قزوین برگزار شد

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):عضو هیئت مدیره انجمن علمی گردشگری کشور گفت: گردشگری مذهبی از کارآمدترین نیازهای کشور است که مسئولان نظام با برنامه ریزی دقیق می توانند گردشگری مذهبی را در کشور توسعه دهند.

به گزارش خبرنگار شبكه مردمي اطلاع رساني(شمانيوز) از قزوين:عبدالرضا افتخاری بعد از ظهر امروز در همایش گردشگری مذهبی که به مناسبت بزرگداشت روز قزوین در سالن همایش سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: گردشگری مذهبی از مهم ترین و کارآمدترین نیازهای کشور است که باید مسئولان نظام با مدیریت صحیح و برنامه ریزی دقیق و منسجم به این مهم در کشور رونق ببخشند. دانشیار دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه گردشگری مذهبی در چهارچوب توسعه پایدار می تواند به بازار اجتماعی کمک بسزایی کند، ابراز کرد: تاکنون علم مناسبی در گردشگری مذهبی وجود نداشته است که مسئولان مربوطه باید به این موضوع اهمیت ویژه دهند تا گردشگری مذهبی در ایران رونق یابد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی گردشگری با اشاره به اینکه براساس معیارهای توسعه پایدار می توان به گردشگری مذهبی در ایران رونق داد، خاطرنشان کرد: با تحقق بخشیدن به این مهم به قطع گردشگری در کشور نسبت به سال های گذشته افزایش می یابد. گردشگری مذهبی حافظ میراث معنوی ایران است افتخاری با بیان اینکه گردشگری مذهبی حافظ میراث معنوی ایران و پاسخ گویی به نیازهای روحی و معنوی انسان ها است، ابراز کرد: با توسعه این بخش از گردشگری نیازهای روحی و معنوی مردم بیشتر برطرف می شود.

دانشیار دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: با توسعه گردشگری در ایران می توان در آینده ای نزدیک شاهد تحول خوبی در اقتصاد کشور بود. این مسئول اضافه کرد: جشنواره روز قزوین فرصت مناسبی است که استان قزوین توانمندی هایش را به عرصه ظهور گذارد. باید ظرفیت های قزوین در سطح بین المللی معرفی شود افتخاری با بیان اینکه باید ظرفیت ها و قابلیت های استان قزوین در سطح بین المللی معرفی شود، خاطرنشان کرد: با اجرای این مهم گردشگری مذهبی در این استان در مسیر تحول قرار می گیرد. گفتنی است، عبدالرضا افتخاری عضو هیئت مدیره انجمن علمی گردشگری کشور در خاتمه مقاله ای با عنوان ضرورت موانع و محدودیت های مرتبط با توسعه و بهره برداری از اماکن مذهبی برای حاضران ارایه کرد 9شهريور سال 965 هجری قمری، قزوین به عنوان پایتخت ایران در دوره صفویه انتخاب شد و به مدت 53 سال پایتخت ایران بود.

شهردار قزوین در همایش ملی گردشگری مذهبی طی سخنانی با اشاره به نامگذاری روز قزوین گفت: علت نامگذاری نهم شهریور ماه به نام روز قزوین این است كه در چنین روزی در سال 965 هجری قمری، قزوین به عنوان پایتخت ایران در دوره صفویه انتخاب شد و به مدت 53 سال پایتخت ایران بود. 'مسعود نصرتی' افزود: به همین مناسبت برنامه های مختلفی طی یك هفته در قزوین برگزار و به سه سرفصل گردشگری مذهبی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصاد و سرمایه گذاری به صورت تخصصی پرداخته شده و ظرفیت های قزوین معرفی می شود. وی اظهارداشت: قزوین در حوزه گردشگری مذهبی، ظرفیت های بالقوه ای دارد كه وجود چهار انبیا، امامزاده حسین (ع) و سایر بقاع متبركه می تواند این استان را به یكی از قطب های گردشگری مذهبی تبدیل كند.

نصرتی ادامه داد: معتقدم برای ایجاد تحول در شهر قزوین، صنعت گردشگری می تواند در برنامه چشم انداز یكی از شاخصه های مهم باشد و در اهداف و ماموریت های مدیریت شهری و مدیران استانی نیز به این موضوع توجه شده است. وی افزود: ضعف زیرساختی و بویژه بحث اسكان یكی از نقاط ضعف این استان در صنعت گردشگری است كه البته عملیات احداث سه هتل آغاز شده و مجوز دو هتل نیز بزودی صادر می شود. شهردار قزوین خاطرنشان كرد: باتوجه به ویژگی هایی كه صنعت گردشگری دارد و شرایط اقتصادی كشور، می توان از این ویژگی به عنوان درآمد جایگزین نفت استفاده كرد.

نصرتی تصریح كرد: در سه دوره سفر هیات محترم دولت به قزوین، این استان دارای پنج محور نمونه گردشگری شد كه شهر آبگرم، آبگرم یله گنبد، الموت، زرشك و كامان و منطقه نمونه گردشگری باراجین با یك هزار و 400 هكتار وسعت از جمله این مناطق است. وی اضافه كرد: معرفی جامعی از داشته ها و توانمندی های استان نشده است و ما قصد داریم در روز قزوین به این امر بپردازیم. شهردار قزوین با اشاره بر لزوم تبدیل قزوین به مقصد گردشگری گفت: اگر بخواهیم كار علمی برای گردشگری استان انجام دهیم، باید تمام ویژگی های اقامتی، تفریحی و آثار تاریخی كنار هم دیده شود، از اینرو اتحاد مدیریت شهری در كنار میراث فرهنگی می تواند به تعریف مناسبی در این حوزه منجر شود.

نصرتی با اشاره به مجموعه تاریخی سعدالسلطنه تصریح كرد: سعدالسلطنه بزرگ ترین كاروانسرای درون شهری خاورمیانه است كه در نخستین روز از جشنواره روز قزوین با توافقی كه با معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی كشور صورت گرفت، با تخصیص 50غرفه، نخستین بازار دائمی در سعدالسلطنه قزوین افتتاح شد. نصرتی خاطرنشان كرد: این بازارچه مكان خوبی برای جذب گردشگر است به طوری كه صنایع دستی 30 استان كشور برای نمایش، فروش و كارگاه آموزشی عرضه شده است و كسی كه به قزوین سفر می كند، می تواند صنایع دستی 30 استان را مشاهده كند.

این مسوول با اشاره به وجود آب انبارهای مختلف در قزوین گفت: حدود 100 آب انبار در قزوین وجود دارد كه بیشتر این آب انبارها در خانه های قدیمی و كاروانسراها قرار دارند و آب انبار سردار بزرگ، بزرگ ترین آب انبار تك گنبدی ایران است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied