شمانیوز
شما نیوز

اولین پیامد ۶-۳-۳؛ کنکور سال ۹۷ حذف می شود

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):از همین امروز که سال تحصیلی 91-92 شروع شده است، آموزش و پرورش ساختار نظام آموزشی را به 6-3-3 تغییر داده است. اما همین تغییر موجب شده 4 سال حذف کنکور به تعویق بیفتد

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):از سال 85 تاکنون که مجلس هفتم رای به حذف کنکور داد، ابتدا وزارت علوم و سازمان سنجش چوب لای چرخ اجرای این قانون گذاشتند و از آن پس از آموزش و پرورش. تغییر وزیر آموزش و پرورش و تغییر سیاست های آموزش عمومی، ابتدا اجرای کامل حذف قانون حذف کنکور را به سال 93 انداخت و اکنون هم خبر می رسد تا سال 97 چنین اتفاقی نمی افتد.

این خبر را مشاور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در شروع سال تحصیلی داده است.

به گفته ˈمحسن حسینی ارسنجانیˈ گفت: طبق توافق وزارت آموزش و پرورش با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر سازمان های مرتبط، از سال 97 کنکور سراسری حذف می شود. در سال تحصیلی 98-97 فعالیت دوره پیش دانشگاهی متوقف می شود و پذیرش دانش آموزان در دانشگاه بر اساس معدل آنان و بر اساس درجه بندی دانشگاه ها صورت می گیرد.

این درحالی است که وزیر علوم در بهار امسال، در آخرین اظهار نظر درباره حذف کنکور، از اجرای این قانون در سال 92 - 93 خبر داده بود: "اگر بخواهیم به تدریج به سمت حذف کنکور در سال 92 و 93 حرکت کنیم، در واقع همان برنامه‌هایی است که در حال حاضر سازمان سنجش در دست اجرا دارد و باید این برنامه‌ها را به تدریج در کمیسیون ببریم و در صورتی که آنجا مورد تصویب قرار گرفت اعمال می‌شود. به عنوان نمونه در حال حاضر در برخی رشته‌ها نیاز به رقابت وجود ندارد و در برخی رشته‌ها نیز هنوز رقابت داوطلب مشاهده می‌شود که در این زمینه باید به تدریج تصمیم‌گیری‌ها را به کمیسیون برده و در جهت حذف کنکور آنها را تصویب کنیم."

همچنین حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش هم درباره حذف کنکور گفته است: "با فراهم شدن زیرساخت ها و همچنین افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور، این آزمون از سال 93 حذف خواهد شد. هم اکنون تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 25 درصد است که این رقم هر سال افزایش یافته تا در نهایت براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 93 آزمون سراسری ورود به دانشگاهها حذف شود." (اینجا را بخوانید)

اما مشاور معاون آموزش متوسطه حاجی بابایی از توافق تازه گفته است که به دلیل اجرای ساختار آموزشی 6-3-3 است.

نکته اینجاست که کنکور اکنون به آزمونی برای انتخاب شدن دانش آموزان نخبه برای تحصیل در دانشگاه های اصلی و برتر ایران بدل شده است (اینجا را بخوانید)

او نظام آموزشی 3-3-6 را حاصل بررسی و پژوهش های بسیار زیاد کارشناسان آموزش و پرورش و جزء اسناد بالادستی عنوان کرد و به ایرنا گفت: "6-3-3 دارای ضمانت اجرایی و همگام با 123 کشور جهان در نظام آموزشی کشور ایجاد شده است. این طرح هم اکنون مراحل ابتدایی اجرا را سپری می کند و در نظر است در کتب مقطع تحصیلی اول و ششم ابتدایی تغییراتی صورت گیرد."

ارسنجانی همچنین درباره معلمانی که در پایه ششم فعالیت می کنند، گفت: "در پایه ششم 970 هزار دانش آموز در سراسر کشور خواهیم داشت و با توجه به این که امسال برای اولین بار پایه ششم ابتدایی در نظام آموزشی الزامی شده سعی بر آن است که برای تدریس دانش آموزان پایه ششم از معلمانی که سابقه تدریس در پایه پنجم را دارند و از آمادگی کامل برخوردارند, استفاده شود."

اميد كريمي

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied