شمانیوز
شما نیوز

چند راهکار مفید؛

زنان شاغل بخوانند

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):سری به حرفه خودمان زدیم یعنی خبرنگاری که در آن زنان با بی قراری و شوق به کار خود می پردازند و می ترسیم که این شوق کاری به دلیل وارد شدن استرس همه جانبه به آنان در آینده به تباهی جسمانی تبدیل شود.  

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز): امروزه در کشورها نیمی از زنان شاغل و این امر به مسائلی چون اقتصاد خانواده و میل به اشتغال آنان برمی گردد به طور طبیعی زنان شاغل فعال تر و پویا تر از دیگر زنان جامعه هستند و کمتر احتمال دارد به افسردگی و این گونه بیماریها دچار شوند ولی مشکلات ساده ای چون نرسیدن به امور منزل و فرزندان را به همراه دارد و کمبود این موضوع در زندگیشان خالی از لطف نیست.

غلامی روان شناس در رابطه به عزت نفس زنان شاغل گفت: استقلال مالی در حیطه فردی آنان قدرتمندی و اعتماد به نفس زنان شاغل را بالا می برد و طبق آمار مراجعین زنان شاغل کمتر به این مکان برای حل مشکلات رجوع می کنند و بیشتر زنان خانه دارند که می توان این برداشت را هم نیز از آن کرد که زنان شاغل به خاطر عزت نفسشان ایستادگی مضاعفی در برابر مشکلات از خود نشان می دهند.

وی در رابطه با اشکال ها و مشکلاتی که برای زنان شاغل به وجود می آید افزود: اشتغال زنان خالی از اشکال نبوده و از مهم ترین مشکلات آنان دچار شدن به استرس های ناشی از کار است که امروزه زنان شاغل به ویژه در خبرنگاران به وضوح دیده می شود.

غلامی با اشاره به اینکه استرس در زنان شاغل می تواند اثرات شدیدی بر جای بگذارد تصریح کرد: استرس یا به عبارت دیگر واکنش های فیزیکی ، ذهنی و عاطفی که در نتیجه تغییرات و نیازهای جدید فرد است، از آثار منفی استرس می توان احساس بی اعتمادی، طرد، خشم و افسردگی را نام برد که هر یک از آنان برای زنان به نوبه خود مشکلاتی چون سردرد، ناراحتی معده، جوش و خارش پوست، بیماری قلبی و سکته مغزی اشاره کرد.

غلامی در ادامه خاطر نشان کرد: استرس ها در خانم های شاغل می تواند با ارتقای شغلی و حتی سرزنش کارکنان به وجود آید به عبارتی هر گونه تغییراتی که ما را مجبور به سازگاری با محیط می کند، و سازگاری با شرایط متغیر، بسته به نوع واکنش ها می تواند کمک کننده یا آسیب رسانی باشد که متاسفانه نداشتن آگاهی برخورد با این تغییر موجب افزایش اثرات منفی استرس در زنان می گردد.

وی در خصوص اینکه استرس را نتیجه عوامل ناخوشایند نمی توان تلقی کرد اذعان داشت: به طور مثال اشتباهای شغلی و سرزنش آن از سوی کارفرمایان و افت موقعیت شغلی برای انسان بسیار ناخوشایند است و ترفیع کاری و تشویق کارفرمایان برای انسان بسیار خوشایند است که این دو موقعیت هر دو استرس زا بوده ولی اولی استرس منفی و دومی استرس مثبت ایجاد می کند.

غلامی افزود: در واقع استرس می تواند ما را به سوی دادن پاسخ هوشی به یک موقعیت هدایت کند مثل اضطراب قبل از مصاحبه تصویری خبرنگاران، این بدان معناست که شما می توانید تصمیم بگیرید که استرس اثر مثبت یا منفی روی زندگی شما بگذارد.

این روانشناس اظهار داشت: پژوهش های علمی و تحقیقات نشان داده شده است که ما نمی توانیم موقعیت های استرس آفرین را از زندگی حذف کنیم اما می توانیم آنان را مدیریت کنیم زیرا هنگامی استرس زیان آور است که شما توانایی کنترل آن را نداشته باشید.

وی در رابطه با توصیه های نسبت به استرس های وارد به زنان شاغل گفت: زنان شاغل برای اینکه از خطرات ناشی از استرس در امان باشند باید شدت واکنشهای عاطفی و هیجانی خود را به استرس کاهش دهند و دیدگاه خود را نسبت به استرس تعدیل و اصلاح کنند و سعی کنید استرس را به عنوان چیزی در نظر بگیرید که می توانید بر آن فائق آیید و نه چیزی که بر شما چیزه شود و سعی کنید هیجانات شدید خود را تعدیل کنید و موقعیت جدید را در یک چشم انداز وسیع قرار دهید که خبرهای منفی آن شرح و بسط نداده شده باشد.

گفتنی است که در جامعه ما شغل های پر استرسی که زنان در آن فعالیت می کنند کم نیستند مثل: جراحی، پرستاری، امداد و نجات و خبرنگاری اشاره کرد که از خداوند منان آرزوی سلامتی برای آنان می کنیم و امیدواریم هیچ گاه این مشکلات بر روی آنها تاثیرات منفی نگذارد و همیشه قدرت رویارویی با آنان را داشته باشند و امیدواریم که مسئولان توجه ویژه ای به آنان داشته باشند و بیش تر از پیش به امور و مزایای آنان رسیدگی کنند./

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی