شمانیوز
شما نیوز

تشدید آلودگی هوا به علت افزایش ساعات کار

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): قائم مقام پیشین سازمان محیط زیست با اشاره به افزایش آلودگی هوا در مهر ماه جاری نسبت به سال گذشته در کلانشهرها گفت: تنها عاملی که نسبت به سال گذشته تغییر کرده افزایش ساعات کار اداری است لذا احتمال دارد همبستگی مثبتی بین این عامل و افزایش بار آلودگی وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، علی محمد شاعری در گفتگو با مهر افزود: در مهرماه سال جاری آلودگی هوا در کلانشهرها نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری نشان می دهد و با توجه به اینکه تنها عاملی که نسبت به سال گذشته تغییر کرده افزایش ساعات کار ادارات دولتی است احتمال می رود که همبستگی مثبتی بین این عامل و افزایش آلودگی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه کاهش ساعات کار اداری موجب توزیع بار ترافیک در کلانشهرها می شود، اظهار داشت: بنابراین با کاهش ساعات اداری، میزان مصرف سوخت، انرژی و میزان آلاینده ها کاهش می یابد از سوی دیگر با توزیع بار ترافیکی، آلاینده ها که در نیمه دوم سال در روزهای زیادی اتفاق می افتد، فرصت بیشتری برای جابه جایی و انباشته نشدن پیدا می کند.

شاعری در پاسخ به اینکه اما بسیاری از کارشناسان کاهش ساعات کار اداری را در بعدازظهر مفید نمی دانند و معتقدند که غلظت آلاینده ها در ساعات صبحگاهی بیشتر و بهتر است که اگر قرار است ساعات اداری کاهش یابد در ساعات صبحگاهی این اتفاق بیفتد، تصریح کرد: به نظر نمی رسد چنین تحلیلی درست باشد چرا که به هر حال با توزیع بار ترافیکی و کاهش آن در ساعات اوج می توان میزان آلاینده ها را کاهش داد.

زوج و فرد شدن تردد خودروها از درب منازل در نیمه دوم سال اجباری شود

وی با اشاره به پدیده وارونگی در نیمه دوم سال، یادآور شد: توصیه دیگری که به کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا می شود این است که پیش از شروع روزهای وارونگی، دستورالعمل شرایط اضطرار را هر چه سریعتر تصویب کرده و آن را برای تمام دستگاهها لازم الاجرا کنند.

قائم مقام پیشین سازمان محیط زیست افزود: یکی از بندهای دستورالعمل شرایط اضطرار آلودگی هوا زوج و فرد کردن تردد خودروها از درب منزل است که با توجه به اینکه به نظر می رسد امسال میزان آلایندگی در کلانشهرها و به ویژه پایتخت نسبت به سال گذشته افزایش خواهد یافت بهتر است از همین حالا اجرای این بند اجرایی شود.

شاعری اظهار داشت: یکی دیگر از بندهای این دستورالعمل عدم فروش کارتهای روزانه طرح ترافیک است که در نیمه دوم سال بایستی به خصوص در کلانشهری مانند تهران به جدیت پیگیری شود و شورای عالی ترافیک در وزارت کشور هماهنگی و همکاری لازم را با مسئولان محیط زیست داشته باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied