شمانیوز
شما نیوز

جزییات پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت جزییات پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی را اعلام کرد و بر لزوم اصلاح تعرفه های خدمات دندانپزشکی به منظور جلب همکاری بخش خصوصی جهت ارایه خدمات پیشگیرانه دهان و دندان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، دکتر محمدحسین خوشنویسان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به مصوبه چهل و نهمین جلسه شورای عالی بیمه در مورد رویکردهای پیشگیری و ارتقای سلامت دهان و دندان، گفت: با این مصوبه اخیر مهم ترین قدم برای ریشه کن کردن "پوسیدگی دندان" برداشته شد.

وی ابراز امیدواری کرد که با برداشتن قدم های بعدی، هر چه سریع تر زمینه برای رسیدن به اهداف 1404 در زمینه شاخص های سلامت دهان و دندان (dmft) فراهم شود؛ چرا که برخی از کشور از جمله اسکاندیناوی سال هاست که با استفاده از روش های پیشگیری، پوسیدگی دندانی ندارند و آن را حذف کرده اند.

خوشنویسان ضمن اشاره به اهمیت انجام خدمات پیشگیرانه دهان و دندان برای جمعیت زیر 12 سال که بخش عمده آنها را دانش آموزان تشکیل می دهند، گفت: عمده هدف مصوبه اخیر نیز سنین زیر 12 سال (که عمدتا دانش آموز هستند) است تا با انجام اقدامات پیشگیرانه، این گروه سنی در سال 1404 عاری از پوسیدگی دندانی و بیماری لثه باشند.

وی ادامه داد: پس از این مصوبه، قدم بعدی تنظیم آیین نامه اجرایی آن است که بیمه های پایه را ملزم می کند که به هر کسی و با هر دفترچه ای، خدمات مربوطه را ارایه دهند. همچنین افراد برای دریافت این خدمات پیشگیرانه فرانشیز 30 درصدی را خواهند پرداخت و مابقی هزینه ها را بیمه ها متقبل خواهند شد.

به گفته وی، بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی بیمه، کلیه معاینات دهان و دندان گروه سنی تا 12 سال با پوشش بیمه ای خواهد بود و نتیجه به صورت کامل در سیستم کامپیوتری ثبت می شود. پس از آن آموزش های لازم ارایه و استفاده از وارنیش فلوراید صورت می گیرد. همچنین کودکان شش ساله و بالاتر دارای شیارهای عمیق دندانی در دندان شش، برای انجام فیشورسیلانت (پر کردن شیارهای دندانی) ارجاع داده می شوند؛ چرا که در تمام دنیا شیارهای عمیق دندانی و به دنبال آن جا ماندن خرده های غذا در لا به لای دندان سبب می شود که دندان زودتر پوسیده شود. در مرحله آخر نیز نیازمندان خدمات درمانی برای دریافت این خدمات ارجاع داده می شوند. مجموع این شرایط کمک می کند که فرد دندان های سالم داشته باشد.

خوشنویسان با اشاره به تعداد دانش آموزان زیر 12 سال کشور افزود: بر این اساس حدود 15 تا 17 میلیون نفر تحت پوشش این خدمات قرار می گیرند.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره شاخص dmft (شاخص سلامت دهان و دندان های شیری) در کشور گفت: بر اساس بررسی انجام شده در سال 82، کودکان بدو ورود به دبستان (گروه سنی شش ساله ها) پنج دندان پوسیده دارند که البته بررسی انجام شده در سال 90 رشد حدود هفت دهم درصدی در این آمار را نشان می دهد. این امر حاکی از آن است که باید در زمینه پیشگیری از بیماری های دهان و دندان قدم های موثرتری برداشته شود. در این مسیر آموزش بهداشت و آگاهی دهی درباره نقش مواد غذایی مصرفی و مراقبت های فردی در سلامت دهان و دندان بسیار مهم است.

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت در این باره ادامه داد: در صورت توجه به چنین مباحثی 50 درصد موارد تهدید کننده سلامت دهان و دندان کنترل خواهد شد. ما نیز در تلاشیم که با تلفیق چند روش پیشگیری، اثربخشی این موارد را به بیش از 70 درصد برسانیم.

خوشنویسان در ادامه بر اصلاح تعرفه های خدمات دندانپزشکی تاکید کرد و افزود: اگر تعرفه های این خدمات به روز نشود، مشکلات زیادی ایجاد می کند. قدم بعدی برای رسیدن جهت ارتقای شاخص های سلامت دهان و دندان و رسیدن به اهداف سال 1404، اصلاح این تعرفه هاست.

وی در این باره افزود: در مصوبه اخیر شورای عالی بیمه هدف مان آن است که بتوانیم همکاری گسترده ای را با بخش خصوصی داشته باشیم؛ چرا که تنها 10 درصد دندانپزشکان در بخش دولتی فعالند و مسلما قادر نخواهیم خدمات پیشگیرانه مدنظر مصوبه اخیر را با این تعداد دندانپزشک ارایه دهیم. بر این اساس با اصلاح تعرفه ها، بستر برای ورود پزشکان بخش خصوصی به این مقوله فراهم خواهد شد.

خوشنویسان در ادامه صحبت هایش تاخیر بیمه ها در پرداخت مطالبات دندانپزشکان را مورد اشاره قرار داد و گفت: امیدواریم بیمه ها در پرداخت هایشان تاخیر نداشته باشند تا به این ترتیب بتوانیم همکاری تعداد بیشتری از دندانپزشکان بخش خصوصی را برای رسیدن به اهداف 1404 داشته باشیم.

وی اهمیت استمرار ارایه خدمات پیشگیری از بیماری های دهان و دندان را مانند اهمیت برنامه ملی واکسیناسیون دانست و گفت: باید این خدمات به تمام گروه سنی زیر 12 سال برسد. باید تلاش شود این گروه سنی در سراسر کشور به این خدمات دسترسی باشند؛ چرا که در غیر این صورت پوسیدگی های دندانی و بیماری های لثه بی تردید افت شاخص های سلامت دهان و دندان را به دنبال خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied