شمانیوز
شما نیوز

مدیرکل ثبت‌احوال استان تهران خبرداد:

آغاز صدور کارت‌ ملی هوشمند تهرانی‌ها

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): مدیرکل ثبت احوال استان تهران با تشریح آمار چهار واقعه تولد، فوت، ازدواج و طلاق در شش ماهه نخست در استان تهران گفت: 11درصد از طلاق های ثبت شده در یکسال اول صورت گرفته و میانگین سن ازدواج مردان تهرانی 29 و دختران 24 سال ثبت شده است.

ایسنا نوشت: سیداحمد قشمی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه پایگاه اطلاعات اسناد هویتی از اول آبانماه فعالیت خود را شروع کرده است، گفت: تمام اسناد هویتی جمعیت استان تهران وارد فضای مجازی شده و از اول آبان ماه بهره برداری آن آغاز شده است.

وی با بیان اینکه 95 درصد از اسناد سجلی تهرانی ها اسکن شده و در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور و استان بارگذاری شده است، گفت: دسترسی الکترونیکی و ماشینی ادارات ثبت احوال از اول آبان ماه با هدف خدمت رسانی به شهروندان آغاز شده و از این پس تمام شهروندان تهرانی بدون مراجعه به محل تولد خود می توانند خدمات ثبت احوال را دریافت کنند.

وی تاکید کرد: تمام فرایندهای صدور شناسنامه برای نوزادان، بزرگسالان و غیره به طور کامل الکترونیکی و آنلاین انجام می شود.

قشمی با بیان اینکه پس از 95 سال که از عمر ثبت احوال کشور می گذرد خدمات ثبت احوال از حالت سنتی خارج شده، اظهار کرد: حدود 40 درصد از مردم تهران مهاجر هستند و محل تولدشان مربوط به سایر شهرهای کشور است و با خدمت جدیدی که سازمان ثبت احوال ارائه می کند افراد نیازی به مراجعه به محل تولد خود جهت دریافت خدمات سجلی و هویتی ندارند.

مدیرکل ثبت احوال استان تهران این اقدام سازمان را تحقق حماسه اقتصادی در ادامه حماسه سیاسی عنوان کرد و گفت: با این طرح گام بزرگی برداشته شده و برای آن دسته از شهروندان تهرانی که محل تولدشان مربوط به سایر شهرهاست نه تنها هزینه های رفت و آمد و ایاب و ذهاب را کاهش داده بلکه در کمترین زمان نیز خدمات مورد نظر به آنها ارائه می شود.

جمعیت روز استان تهران 12 میلیون و 413 هزار و 461 نفر

قشمی با بیان اینکه جمعیت استان تهران در روز تا پایان شهریور ماه امسال 12 میلیون و 413 هزار و 461 نفر ثبت شده است، درباره ولادت شش ماهه نخست امسال نیز گفت: در شش ماهه نخست امسال 93 هزار و 395 واقعه تولد رخ داده است که از این تعداد 48 هزار و 132 مورد نوزادان پسر و 45 هزار و 163 واقعه مربوط به نوزادان دختر بوده است و نسبت جنسی تولد نشان می دهد به ازای هر 100 مورد ولادت دختر 107 مورد ولادت پسر رخ داده است.

تولد 518 نوزاد در هر 24 ساعت در تهران

به گفته وی بر اساس آمار ثبت شده در 6 ماهه اول امسال در هر 24 ساعت 518 نوزاد در تهران متولد شده است و در هر ساعت تولد 21 نوزاد به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: بیشترین تولد نوزادان ثبت شده مربوط به مادرانی است که سن آنها بین 25 تا 29 سال است و در این گروه سنی مادران 32 هزار و 788 مورد تولد نوزادان به ثبت رسیده است.

11 درصد از طلاق ها در سال اول رخ می دهد

وی درباره ثبت واقعه طلاق نیز گفت: 11 درصد از طلاق های ثبت شده در یکسال اول صورت گرفته و میانگین سن ازدواج مردان تهرانی 29 و دختران 24 سال ثبت شده است.

وی درباره فراوانی نام هانیز گفت: در شش ماهه نخست امسال 15 نام انتخاب شدند که دارای بیشترین فراوانی بودند و اسامی امیرعلی، محمدطاها، امیرحسین، علی، ابوالفضل، پنج اسم با فراوانی بالا در پسران و اسامی فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، ریحانه و النا فراوانی نام دختران است.

قشمی درباره ثبت نوزادان چند قلو نیز گفت: در سال گذشته 6031 نوزاد چندقلو داشتیم که از این تعداد 2901 مورد دوقلو، 1122 مورد سه قلو، هفت مورد چهار قلو و یک مورد پنج قلو بوده است و در شش ماهه نخست امسال 1590 مورد دوقلو، 73 مورد سه قلو، یک مورد چهارقلو به ثبت رسیده است.

به گفته وی میزان موالید در استان نسبت به شش ماهه نخست سال گذشته 2.3 درصد افزایش یافته است که این آمار در شهر تهران افزایش 3.9 درصدی را نشان می دهد.

وی در خصوص تغییر نام خانوادگی نیز گفت: بر اساس ماده 997 قانون مدنی نام های خانوادگی که نامناسب باشند اجازه تغییر دارند که در 6ماه اخیر نام های خانوادگی همانند «حسین زاده زورگذران خوش قلب»، «ترمه باف ساکن شیراز»، «قصاب زاده چرندابی»، «شکرالله نژاد درازکلاء»، «خرکچی»، «سبزی خشک»، «زاید»، «زیغ»، «فلفلی»، «جمعه»، «آج»، «حمامی» برخی از نام های خانوادگی بودند که تغییر یافتند.

وی درباره تغییر نام نیز گفت: با توجه به اینکه تغییر نام نیز به شورای عالی ثبت احوال به استان ها تفویض اختیار شده برای سهولت در تصمیم ها لیست نام های قابل تغییر برای دختران و پسران تهیه شده و در اختیار ادارات و دفاتر پیشخوان قرار گرفته است لذا برای تغییر نام نیز نیازی به مجوز استان نیست.

به گفته قشمی در شش ماهه اول امسال 2106 مورد تغییر نام در استان صورت گرفته است.

نرخ تعویض شناسنامه از 15 هزار تا 100 هزار تومان

وی درباره نرخ های تعین شده جدید برای شناسنامه ها نیز گفت: در حال حاضر برای تعویض این سند هویتی 15 هزار تومان در نظر گرفته شده است که پیش از این مبلغ آن 2000 تومان بود و در صورتی که شناسنامه مفقود شود برای صدور مجدد آن در نوبت اول 20 هزار تومان، نوبت دوم 40 هزار تومان و نوبت سوم 100 هزار تومان هزینه در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: نرخ صدور کارت شناسایی اولیه و همچنین تغییر نشانی و یا تغییرات بر اساس حکم قضایی 2000 تومان است و در صورت فقدان و صدور مجدد کارت شناسایی 15 هزار تومان از افراد دریافت می شود همچنین برای نوبت دوم و سوم 40 و 60 هزار تومان هزینه درنظر گرفته شده است.

قشمی تاکید کرد: با توجه به اینکه آمار جمعیت یکی از مهمترین برنامه های سازمان ثبت احوال کشور است بر همین اساس باید موالید در مهلت قانونی 15 روزه و موارد فوت نیز در مهلت 10 روزه ثبت شود.

قشمی ادامه داد: در صورتی که موالید و فوت در خارج از این مهلت تعیین شده به ثبت برسد هزینه آن متفاوت خواهد بود که در مرحله ثبت قانونی برای تولد و فوت مبلغ 5000 تومان تا یک ماه 10 هزار تومان، از یک تا سه ماه 15 هزار تومان و تا شش ماه 25 هزار تومان هزینه در نظر گرفته شده است.

به گفته قشمی با تولد هر نوزاد اطلاعات وی در پایگاه جمعیتی ثبت و به آمار جمعیت کشور اضافه و با هر فوتی از تعداد آمار جمعیت کاسته می شود و آمار ثبت ولادت و فوت به صورت کاملا آنلاین انجام می شود.

وی درباره خدماتی که از دفاتر پیشخوان ارائه می شوند نیز گفت: در حال حاضر در تهران 90 دفتر پیشخوان الکترونیک خدمات ثبت احوال را انجام می دهند و 11 خدمت از طریق این دفاتر به شهروندان ارائه می شود.

مدیرکل ثبت احوال استان تهران درباره آمار مرگ و میر استان در شش ماهه نخست امسال گفت: 26 هزار و 181 واقعه فوت در شش ماهه نخست امسال به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 4.4 درصدی را نشان می دهد و در شهر تهران این آمار با ثبت 21 هزار و 560 واقعه فوت نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 3.8 درصدی را نشان می دهد.

وی درباره امکان تغییر سن افراد نیز گفت: بر اساس قانون اصلاح تاریخ تولد ممنوع است و بعضا افرادی که نسبت به اصلاح تاریخ تولد خود مراجعه می کنند باید از طریق محاکم قضایی تایید شده باشد و پس از آن سازمان نسبت به تغییر تاریخ تولد اقدام خواهد کرد.

این مقام مسئول درباره عملکرد دفاتر پیشخوان نیز گفت: با توجه به اینکه دفاتر پیشخوان خدمات متعددی را انجام می دهند در حال حاضر 90 دفتر پیشخوان استان تهران به طور میانگین روزانه به 5000 نفر خدمت ارائه می دهند که علاوه بر کاهش هزینه های ایاب و ذهاب و سایر هزینه ها، دسترسی به خدمات را نیز بسیار کاهش داده است.

وی همچنین از افزایش و تقویت دفاتر پیشخوان در آینده خبر داد و گفت: با توجه به اینکه سازمان ثبت احوال به دنبال رفاه اجتماعی شهروندان است به دنبال ارائه خدمات بیشتر از طریق این دفاتر به شهروندان است.

آغاز صدور کارت ملی هوشمند تهرانی ها از آذرماه /اولویت با 15 ساله ها

وی درباره زمان اجرای طرح کارت ملی هوشمند برای تهرانی ها نیز گفت: زیرساخت های اجرای این طرح فراهم شده و در زمان انتخابات برای تمام فرمانداران و بخشداران کارت های هوشمند صادر شده است و در فاز اول که از آذرماه آغاز خواهد شد، این کارت ها برای کسانی که وارد 15 سال می شوند صادر خواهد شد و همزمان با کارت هوشمند ملی شناسنامه 15 ساله ها نیز تعریف خواهد شد.

قشمی ادامه داد: در مراحل بعدی بر اساس برنامه ای که سازمان خواهد داشت نسبت به فراخوان بر اساس گروه های سنی یا خانوار نسبت به صدور کارت ملی اقدام خواهیم کرد.

وی درباره اینکه آیا برنامه ای برای ادغام کارت سلامت و سایر کارت های شناسایی با کارت ملی وجود دارد یا نه پاسخ داد: مقرر شده با توجه به ظرفیت و فضای الکترونیکی که در کارت ملی تعبیه شده کارت ایثارگری و کارت سلامت نیز در کارت ملی دیده شود. ضمن آنکه کارت های ملی هوشمند دارای اثر انگشت، امضای دیجیتالی و عکس اسکن شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی