شمانیوز
شما نیوز

میزگرد «آسیب‌شناسی ازدواج‌های دانشجویی» مطرح شد

استان‌های سردمدار آمار طلاق‌های دانشجویی

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): با توجه به اهمیت موضوع ازدواج بویژه ازدواج های دانشجویی که بیش از16 سال از برگزاری آن می گذرد، خبرگزاری ایسنا در راستای بررسی «روند برگزاری این نوع ازدواج ها و آسیب شناسی آن» میزگردی را با حضور شیر اوژن - قائم مقام دفتر سیاسی و فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، مسعود امینی - مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان و قاسم زاده روانشناس و مدرس دانشگاه برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، ایسنا نوشت: قائم مقام دفتر سیاسی و فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اعلام آمار2.1 در صدی طلاق در بین ازدواج های دانشجویی و گفت: طبق پژوهش هایی که از طریق ثبت احوال انجام شد از میان 292 هزار زوج دانشجویی که دراین سال ها برای ازدواج ثبت نام کرده اند حدود 5952 مورد طلاق ثبت شده است و آمار 2.1 درصدی طلاق در ازدواج های دانشجویی بسیارعدد کمی است.

شیراوژن با اشاره به اینکه در حال حاضرهفدهمین دوره از ازدواج های دانشجویی در حال برگزاری است، در مورد تاریخچه برگزاری این نوع ازدواج ها، گفت: این طرح در سال 76 در دانشگاه شهیدبهشتی به همت نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه به شکل پایلوت اجرا شد. در آن زمان بحث ازدواج در دوران دانشجویی عرف نبود و افراد پس از گذراندن مدارج تحصیلی ، سربازی و پیدا کردن شغل ازدواج می کردند، در حالیکه این امر باعث مشکلاتی در محیط دانشگاه شده بود و محیط دانشگاه به علت آن که جوانان در سن ازدواج بودند سالم نبود.

شیراوژن بیشترین آمار طلاق در بین ازدواج های دانشجویی را متعلق به استان های کرمانشاه، کردستان وهمدان دانست و اظهارکرد: این نرخ به ترتیب 2.9 ،2.7 و 2.7 درصد است. همچنین کمترین میزان طلاق نیز در استان کرمان و یزد به ترتیب با 1 و 1.1 درصد گزارش شده است

وی هدف از برگزاری این نوع ازدواج را ترویج ازدواج در دوران دانشجویی عنوان کرد و افزود: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه ها ثابت کرد که این پدیده یک امرغیرعرفی و ضد ارزش نیست و امروزه توانسته ایم این مسئله را در جامعه جا بیندازیم. همچنین هدف دیگر این کار مهارت آموزی و آموزش افرادی است که ازدواج می کنند تا زندگی شان از یک استحکام برخوردار باشد.

قائم مقام دفتر سیاسی و فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با بیان این که این کار پسندیده درسال 76 با برگزاری مراسم ازدواج دانشجویی 60 زوج آغاز شد، تصریح کرد: این طرح به تدریج گسترش یافت به شکلی که امسال 60هزار زوج دانشجو به این سنت الهی جامه عمل پوشانده اند.

وی با اشاره به مشکلات مالی و هدایای اهدا شده به زوجین دانشجو طی این سالها، افزود: اوایل این طرح برخی کارخانه ها و نهاد ریاست جمهوری هدایایی را برای این زوجین در نظر می گرفتند و مقام معظم رهبری نیز به رسم هدیه یک سکه بهار آزادی به زوجین اهدا می کردند، اما به تدریج در چند سال گذشته فقط به برخی از زوجین به شکل نمادین این هدایا اهدا شده است.

قائم مقام دفتر سیاسی و فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به برخی تصورات غلط نسبت به ازدواج های دانشجویی، گفت: عده ای گمان می کنند برگزاری جشن ازدواج دانشجویی فقط برای عده ایست که تمکن مالی برای گرفتن مراسم عروسی ندارند، در حالی که این مراسم برای تمام کسانی که یا هردو یا یکی از زوجین دانشجو هستند در نظر گرفته شده است و معمولا اکثر زوجین مراسم مستقلی نیز برگزار می کنند

شیراوژن ادامه داد: طی این سال ها سفرهای زیارتی مشهد مقدس برای این زوجین در نظرگرفته می شد؛ اما سال گذشته به خاطرکمبود اعتبارات که در تمامی دستگاه ها به وجود آمده بود، موفق به این کار نشدیم که با کمک مقام معظم رهبری امسال زوجینی که سال گذشته ازدواج کرده اند و سفر مشهد نصیب شان نشد نیز همراه با زوجینی که امسال ازدواج کرده اند به سفر مشهد مقدس می فرستیم.

وی با اشاره به آغاز ثبت نام ازدواج های دانشجویی از اواخر مهرماه امسال، تاکید کرد: زوجین دانشجویی که از تاریخ اول مهرماه سال 1391 تا 30 مهرماه سال جاری اقدام به ازدواج کرده اند می توانند برای جشن ازدواج دانشجویی امسال ثبت نام کنند و ان شاءالله پس از ماه محرم و صفر و برگزاری ایام امتحانات این جشن برگزار خواهد شد.

قائم مقام دفتر سیاسی و فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به برخی تصورات غلط نسبت به ازدواج های دانشجویی، گفت: عده ای گمان می کنند برگزاری جشن ازدواج دانشجویی فقط برای عده ایست که تمکن مالی برای گرفتن مراسم عروسی ندارند، در حالی که این مراسم برای تمام کسانی که یا هردو یا یکی از زوجین دانشجو هستند در نظر گرفته شده است و معمولا اکثر زوجین مراسم مستقلی نیز برگزار می کنند.

کدام استان ها کمترین و بیشترین نرخ طلاق ازدواج های دانشجویی را دارند؟

وی با بیان این که بعد از گسترش آمار ازدواج های دانشجویی موجی منفی مبنی بر آمار بالای طلاق در این گونه ازدواج ها به راه افتاده است، گفت: در سال های اخیر هیچ گونه پژوهشی مبنی بر آمار بالای طلاق در ازدواج های دانشجویی به دست ما نرسیده است و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها پس از ایجاد این نگرانی یکسری تحقیقات در این زمینه انجام داده است که در آخرین آمار به دست آمده در مرداد ماه امسال نرخ طلاق در ازدواج های دانشجویی در کل کشور 2.1 درصد اعلام شده است.

شیراوژن بیشترین آمار طلاق در بین ازدواج های دانشجویی را متعلق به استان های کرمانشاه، کردستان وهمدان دانست و اظهارکرد: این نرخ به ترتیب 2.9 ،2.7 و 2.7 درصد است. همچنین کمترین میزان طلاق نیز در استان کرمان و یزد به ترتیب با 1 و 1.1 درصد گزارش شده است.

وی با بیان این که گاهی برخی رسانه ها با کم لطفی اقدام به انتشار برخی آمارهای غیرکارشناسی در اعلام آمار طلاق دانشجویی می کنند، افزود: نباید با دادن آمارهای غیر واقعی ایجاد ترس در جامعه کنیم و ما توقع داریم موج های خبری مثبت و مطابق حقیقت به مخاطب ارائه شود.

شیراوژن گفت: دلیل آنکه برخی روانپزشکان آمار طلاق در دانشجویان را بالا اعلام می کنند این است که دانشجو قشر فرهیخته جامعه است و بیشتر به مراکز مشاوره جهت رفع مشکلات زندگی شان مراجعه می کنند و ناخوداگاه به غلط این تصور ایجاد می شود که آمار اختلافات در دانشجوها بیشتر است.

تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها آمار ازدواج های دانشجویی را کاهش نمی دهد

فقط در25 درصد از ازدواج های دانشجویی هر دو طرف دانشجو هستند

قائم مقام دفتر سیاسی و فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به تاثیر تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها و ارتباط آن با آمار ازدواج های دانشجویی، تصریح کرد: عبارت تفکیک جنسیتی عبارت غلطی است چراکه فقط تعداد معدودی کلاس در برخی دانشگاه ها جداسازی جنسیتی شده است و تحول عظیمی در سراسر کشور رخ نداده است که دانشجویان دختر و پسر یکدیگر را نبینند. از طرف دیگر فقط 25 درصد از ازدواج های دانشجویی هر دو طرف دانشجو هستند، پس اگر هم تاثیری در ایجاد انگیزه دانشجویان داشته باشد فقط بر این 25 درصد خواهد داشت.

وی با اشاره به این که نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ادعای متولی بودن در امر ازدواج دانشجویی را ندارد، گفت: ما فقط از آغازکنندگان این مسیر بوده ایم و یکی از اولویت های نهاد در بحث سند دانشگاه های اسلامی که دارای 22 راهبرد و 150 راهکار عملی است بحث ازدواج است و نگاه ویژه ای به این موضوع خواهیم داشت.

سایت همسرگزینی توسط دانشجویان و با کمک اساتید، از طریق سمن ها در دانشگاه ها ایجاد شود

شیراوژن با اشاره پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان مبنی بر راه اندازی سایت همسرگزینی توسط نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها، افزود: راه اندازی سایت همسرگزینی می تواند در ازدواج های دانشجویی کمک کند و نیاز آن هم احساس می شود، اما این که متولی آن در دانشگاه نهاد رهبری باشد در شأن و متناسب با عنوان نهاد رهبری نیست و بهتر است این کار به وسیله خود دانشجویان و با کمک اساتید از طریق سمن ها در دانشگاه صورت بگیرد

شیراوژن با اشاره پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان مبنی بر راه اندازی سایت همسرگزینی توسط نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها، افزود: راه اندازی سایت همسرگزینی می تواند در ازدواج های دانشجویی کمک کند و نیاز آن هم احساس می شود، اما این که متولی آن در دانشگاه نهاد رهبری باشد در شأن و متناسب با عنوان نهاد رهبری نیست و بهتر است این کار به وسیله خود دانشجویان و با کمک اساتید از طریق سمن ها در دانشگاه صورت بگیرد.

نیم درصد از زوجین دانشجو در خوابگاه های متاهلین زندگی می کنند

وی خوابگاه های متاهلین را در ایجاد انگیزه دانشجویان برای ازدواج موثر دانست و گفت: اکنون نیم درصد از زوجین دانشجو در خوابگاه های متاهلین زندگی می کنند و به شکل قابل توجهی آمار طلاق در بین ساکنین این خوابگاه ها پایین است.

شیراوژن ازدواج در سنین پایین را مناسب دانست و افزود: سن ازدواج در خانم ها 22 سالگی و در آقایان 25 سالگی توصیه شده است و آمارها نیز نشان داده است که طلاق در ازدواج هایی که در سنین 23 تا 25 سالگی در زوجین رخ داده است کمتر منجر به طلاق شده است.

مدیرکل دفتر ازدواج وزارت ورزش و جوانان: ایجاد سمن های ازدواج دانشجویی در دانشگاه ها در تقویت آن موثر است

به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان گفت: کشور نیازمند یک ستاد ملی ازدواج است تا وظایف دستگاه ها درکنار یکدیگر مشخص شود.

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان گفت: کشور نیازمند یک ستاد ملی ازدواج است تا وظایف دستگاه ها درکنار یکدیگر مشخص شود.

مسعود امینی هم دراین میزگرد گفت: دراین پیشنهاد عنوان شده است تا وقوع ازدواج مربوط به وزارت ورزش و جوانان، از تاسیس تا تحکیم خانواده با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و آسیب های اجتماعی ازدواج نیز در حیطه وظایف بهزیستی تعریف شود.

امینی اظهارکرد: با پراکندگی درامر ازدواج بین دستگاه های مسئول روبرو هستیم، البته درسال های قبل وزارت ورزش و جوانان تمام تلاش خود را برای حمایت مادی و معنوی در خصوص اجرایی کردن ماده 43 قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر اعتبار بخشی و ساماندهی مراکز مشاوره انجام داده است.

وی با اشاره به اهمیت راه اندازی سایت های همسرگزینی، گفت: وزارت ورزش و جوانان در ماده 43 قانون برنامه پنجم توسعه ایجاد سایت های همسرگزینی ذیل مراکز مشاوره را دیده بود و در صدد آن بود تا مطابق قوانین ودر یک چارچوب نظام مند این امر تحقق پیدا کند؛ اما با لغوالاثر شدن آیین نامه اعتباربخشی و ساماندهی مراکز مشاوره، این امر متوقف شد.

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان با اشاره به راه اندازی دفاتر ازدواج آسان در دانشگاه ها، افزود: در این خصوص آیین نامه اجرای آن تدوین شده است و با همکاری وزارت علوم قرار است تا در 8 دانشگاه کشور دفاتر ازدواج آسان راه اندازی شود. همچنین پیشنهاد دیگری از سوی وزارت ورزش و جوانان مبنی بر تقویت مراکز مشاوره در دانشگاه ها ارائه شده است، چرا که عملکرد این مراکز در دانشگاه ها با مراکز بیرون از دانشگاه متفاوت است

امینی

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان استاندارد مشاوره در جهان را به ازای هر 6 هزار نفر یک مرکز مشاوره عنوان کرد و گفت: متاسفانه این مسئله در کشور ما 35 هزار به یک مرکز مشاوره است و وزارت جوانان نیز در برنامه های خود حمایت مالی مراکز مشاوره را دیده بود، در حالیکه امروز اعتبار آن در دست ماست؛ اما حق قانونی این کار از ما سلب شده است.

امینی با اشاره به این که ما خود را در کنار نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها می دانیم، اظهارکرد: ما پیشنهادی را تقدیم نهاد رهبری کرده ایم تا در کنار هم با راه اندازی سامانه ای متمرکز خاص دانشجویان بتوانیم سایت همسرگزینی تحت نظارت نهاد رهبری ایجاد کنیم تا گامی اساسی در جهت بهبود و ترویج ازدواج دانشجویی برداشته شود.

ضرورت آموزش های پیش از ازدواج

امینی با اشاره به این که عده ای از کاهش سن ازدواج خوشحال هستند، افزود: در سال گذشته 20 الی 25 درصد ازدواج ها برای خانم ها در سنین 15 تا 19 سالگی و برای آقایان 20 تا 25 سالگی صورت گرفته است و در این شرایط یک نگرانی به وجود می آید که این افراد باید آمادگی ازدواج پیدا کنند و مسئله آموزش های پیش از ازدواج بویژه برای زوج های دانشجو بسیار اهمیت پیدا می کند و باید هر چه سریع تر دست به کار شویم.

وی با اشاره به اهمیت قانون 16 ساعت آموزش های پیش از ازدواج، تاکید کرد: در سال 88 قانونی مصوب شد که وزارت بهداشت و درمان کشور متولی برگزاری آموزش های پیش از ازدواج است و وزارت ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی، سازمان نظام روانشناسی و معاونت امور زنان و خانواده نیز در این امر باید همکاری داشته باشند، در حالیکه وزارت بهداشت به هر دلیلی پای کار نیامد و وزارت ورزش و جوانان به تنهایی اقدام به اجرایی کردن طرح 16 ساعت آموزش پیش از ازدواج کرد؛ هرچند آموزش هایی که در مراکز درمانی پیش از ازدواج ارائه می شود، مناسب است؛ اما کافی نیست و هر چه آموزش ها توسعه پیدا کند در زمینه طلاق ریزش خواهیم داشت.

وی با اشاره به تقویت فرهنگ سازی ازدواج دانشجویی در کشور، گفت: یکی از مسائلی که پیگیر آن هستیم مسئله بیمه ازدواج های دانشجویی است که باعث رونق در این مسئله می شود و ایجاد سمن های ازدواج دانشجویی در دانشگاه ها می تواند در تقویت این مسئله موثر باشد

وی افزود: وزارت ورزش و جوانان وظیفه ای را که وزارت بهداشت به هردلیل اجرایی نکرد، در استان های خوزستان ، قزوین ، قم ، اصفهان و یزد به شکل پایلوت اجرایی کرده است و آموزش های پیش از ازدواج برای زوجین این استان ها اجرا شد. در استان قم 8 ساعت اموزش رایگان به تصویب رسید که حوزه علمیه این بار سنگین را به دوش گرفت، بنابراین با توجه به اینکه این امر کاریست که نمی توان رایگان آن را انجام داد و مشکلات بسیاری دارد، همه باید دست به دست هم دهند تا این طرح اجرایی شود و امیدواریم به استان های دیگر نیز تسری پیدا کند.

ضرورت راه اندازی دفاتر ازدواج آسان در دانشگاه ها

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان با اشاره به راه اندازی دفاتر ازدواج آسان در دانشگاه ها، افزود: در این خصوص آیین نامه اجرای آن تدوین شده است و با همکاری وزارت علوم قرار است تا در 8 دانشگاه کشور دفاتر ازدواج آسان راه اندازی شود. همچنین پیشنهاد دیگری از سوی وزارت ورزش و جوانان مبنی بر تقویت مراکز مشاوره در دانشگاه ها ارائه شده است، چرا که عملکرد این مراکز در دانشگاه ها با مراکز بیرون از دانشگاه متفاوت است.

پیگیری بیمه ازدواج های دانشجویی

وی با اشاره به تقویت فرهنگ سازی ازدواج دانشجویی در کشور، گفت: یکی از مسائلی که پیگیر آن هستیم مسئله بیمه ازدواج های دانشجویی است که باعث رونق در این مسئله می شود و ایجاد سمن های ازدواج دانشجویی در دانشگاه ها می تواند در تقویت این مسئله موثر باشد.

به گزارش خبرنگار «جوانان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، امینی با بیان این که ازدواج دانشجویی باعث افزایش زمان جوانی، تعدیل انتظارات و کاهش فاصله نسل ها می شود، اظهارکرد: اگر بتوان حوزه انتخاب در کشور را گسترش داد و فرهنگ ازدواج دانشجویی را تقویت کرد قطعا می توانیم شاهد افرایش روز افزون این ازدواج ها باشیم. اوایل ماه جاری فقط در یک شهر کوچکی به نام آزاد شهر استان گلستان 1034 زوج دانشجو با یکدیگر ازدواج کردند و این نشان از گسترش این فرهنگ در جامعه دارد.

برگزاری پایلوت آموزش های پیش از ازدواج در مساجد، حسینه ها و محلات تهران

امینی با اشاره به طرح های گوناگون وزارت ورزش در خصوص ازدواج، گفت: یکی دیگر از طرح هایی که وزارت ورزش و جوانان پیگیرآن است برگزاری آموزش های پیش از ازدواج در مساجد، حسینیه ها و محلات است و مساجد از آن جهت که رایگان است و متولی دارد به خوبی می تواند در این زمینه کمک کند و وزارت ورزش و جوانان نیز با اختصاص یک میلیارد تومان به این مسئله نیروی انسانی کافی را تامین کرده تا این طرح اجرایی شود و اکنون دوران آزمایشی آن در تهران در حال انجام است که البته با یک سری مشکلات نیز همراه بوده است.

وی در خاتمه با بیان این که 25 الی 40 درصد طلاق ها در پنج سال اول زندگی رخ می دهد، افزود: همان طور که برای اعتیاد برنامه ریزی می کنیم باید برای پدیده طلاق نیز برنامه داشته باشیم وتحقیقات نشان داده است که 90 درصد خانم هایی که طلاق می گیرند. پس از گذشت یک سال تمایل به بازگشت به زندگی دارند، اما هیچ نهاد یا سازمانی نیست که این زوجین را به هم برساند ، البته طرحی در این مورد در استان زنجان به شکل پایلوت در حال انجام است تا بتوانیم چاره ای برای این موضوع بیندیشیم، چرا که سال گذشته در استان زنجان از 18000 واقعه ازدواج، 1800 مورد طلاق به ثبت رسیده است که باید برای بازگشت به زندگی این 1800 زوج برنامه ای تدوین شود.

یک روانشناس:ازدواج های دانشجویی در شهرهای کوچک موفق تر از کلان شهرهاست

به گزارش ایسنا، یک روانشناس با اشاره به سبک زندگی در شهرستان های کوچک و کلان شهرها، گفت: ازدواج های دانشجویی در شهرهای کوچک موفق تر از کلان شهر هایی هم چون تهران است.

ناصر قاسم زاد نیز در میزگرد «بررسی روند برگزاری ازدواج های دانشجویی و آسیب شناسی آن» افزود: ازدواج اتفاقی ایست که فقط یک بار در زندگی انسان رخ می دهد و تمام دولت ها و مسوولان باید در خوب رقم خوردن این اتفاق تلاش کنند؛ چرا که اگر فرد در این مسئله دچار مشکل شود، قطعا در دیگر جنبه های زندگی نیز دچار چالش و مشکل خواهد شد.

وی با اشاره به آمار بالای طلاق در جامعه گفت: به عبارت دیگر از هر پنج ازدواج یکی به طلاق می انجامد و بالای 80 درصد از کسانی که طلاق می گیرند زندگی دوم موفقی نخواهند داشت و یا دوباره منجر به طلاق می شود یا ازدواج نمی کنند.

این روانشناس با اشاره به سبک زندگی در شهرستان های کوچک و کلان شهرها، اظهار کرد: ازدواج های دانشجویی در شهرهای کوچک موفق تر از کلان شهر هایی هم چون تهران است. در تهران جوانان به علت رفاهی که خانواده در اختیار آنها قرار می دهد کندتر به رشد اجتماعی می رسند و اگر به خوابگاه های دانشجویی دقت کنید، این خوابگاه ها برای جوانان شهرستانی یک محیط رفاهی است، اما برای یک دانشجوی تهرانی حکم سربازخانه را دارد و این امر ناشی از تفاوت سبک زندگی در کلان شهرها و شهرستان های کوچک است.

غربالگری زوجین باعث کاهش آمار طلاق عاطفی می شود

وی با تاکید بر برگزاری کارگاه های آموزش قبل از ازدواج، افزود: در این کارگاه ها، افراد یک غربالگری می شوند که آیا به سن رسش و رشادت برای قبول مسئولیت رسیده اند یا خیر؟ چرا که انسانی می تواند متعهد باشد که مسئولیت پذیر نیز باشد وغربالگری باعث کاهش آمار طلاق عاطفی می شود.

این استاد دانشگاه با بیان این که ازدواج سن ندارد، گفت: ازدواج انگیزه می خواهد من معتقدم اگر کسی گفت "من زن می خواهم " این فرد انگیزه لازم را دارد و می تواند قبول مسئولیت کند، فقط کافی است اورا آموزش دهیم و اینجا نقش آموزش های قبل از ازدواج بسیار پررنگ دیده می شود.

این روانشناس با اشاره به سبک زندگی در شهرستان های کوچک و کلان شهرها، اظهار کرد: ازدواج های دانشجویی در شهرهای کوچک موفق تر از کلان شهر هایی هم چون تهران است. در تهران جوانان به علت رفاهی که خانواده در اختیار آنها قرار می دهد کندتر به رشد اجتماعی می رسند و اگر به خوابگاه های دانشجویی دقت کنید، این خوابگاه ها برای جوانان شهرستانی یک محیط رفاهی است، اما برای یک دانشجوی تهرانی حکم سرباز خانه را دارد و این امر ناشی از تفاوت سبک زندگی در کلان شهرها و شهرستان های کوچک است

قاسم زاد، آمار طلاق عاطفی را بالا توصیف کرد و گفت: طلاق عاطفی بسیار با اهمیت تر از طلاق قانونی است و برای کاهش این امر باید مشاوره های قبل از ازدواج در جهت غربالگری برای رسیدن زوجین به بلوغ اجتماعی و عقلی و مسئولیت پذیری انجام شود.

وی بهترین ازدواج را در سنین پایین دانست و تصریح کرد: ازدواج در سنین پایین بهتر است به شرط آنکه انگیزه، علاقه و اعتماد وجود داشته باشد.

قاسم زاد با تاکید بر اینکه نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها با برگزاری ازدواج های دانشجویی کار مهمی را آغاز کرده و تکلیفش تمام شده است، افزود: برخی از دستگاه های موازی دیگرهستند که با دریافت بودجه های کلان هیچ عملکرد قابل قبولی نداشته اند. سازمان بهزیستی با بودجه 2 میلیاردی در بحث آموزش مهارت های زندگی هیچ عملکردی که بازخورد و خروجی مناسبی داشته باشد، انجام نداده است و یا سازمانی همچون شهرداری فعالیت های بسیاری انجام می دهد؛ اما مهم خروجی کار است که چندان نتوانسته کاری از پیش ببرد و باید با یک سیاست سیاست گزاری درست تکلیف هر دستگاه مشخص شود.

این استاد دانشگاه با انتقاد از جامعه روانشناسی کشور، ادامه داد: جامعه روان شناسی کشور جوان است وعده ای روانشناس زرد نیز در صدد کلاهبرداری در امر مشاوره ازدواج و خانواده هستند و بدون تخصص فعالیت می کنند و روانشناسی که به دنبال پر کردن ساعت کاری است چگونه می تواند در مورد زندگی کسی تصمیم بگیرد و فردی که در کنار کار مشاوره شغل دیگری دارد روان شناس نیست و روان شناس نباید بیشتر از سه روز مراجعه کننده داشته باشد چون بیمارهای خاصی را ویزیت می کند، بنابراین سوال من از سازمان نظام روانشناسی این است که کدام یک از این موارد رعایت می شود؟

قاسم زاد با تاکید بر این که ساماندهی مراکز مشاوره ازدواج توسط وزارت ورزش و جوانان به خوبی و با کارشناسی دقیق در حال پیگیری بود و حیف است این روند ابتر باقی بماند، گفت: بنده از نزدیک شاهد ماه ها کار کارشناسی و آاکادمیک درباره اعتباربخشی و ساماندهی مراکز مشاوره ازدواج توسط وزارت ورزش و جوان بودم و بهتر است مجلس شورای اسلامی هر چه سریعتر تکلیف سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و وزارت ورزش و جوانان را برای صدور مجوز به مراکز مشاوره روشن کند.

این روانشناس با اشاره به طرح قوه قضاییه که قبل از طلاق افراد مشاوره شوند، افزود: به راستی چند درصد از این افراد مشاوره می شوند و افرادی هم که مشاوره می شوند با چه کیفیتی این مشاوره ها صورت می گیرد؟

وی با اشاره به نقش دستگاه های مختلفی هم چون وزارت علوم ، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در امر ازدواج، اظهار کرد: رشد جنسی از خانواده آغاز و در مدرسه و دانشگاه تکمیل می شود و این دستگاه ها موظفند در زمینه تقویت رشد جنسی افراد برنامه داشته باشند.

قاسم زاد درباره تاثیرگذاری تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها برکاهش نرخ ازدواج های دانشجویی، تصریح کرد: با تفکیک یا تقلیل جنسیتی کاری از پیش نمی رود و باید در ابتدای ورود به دانشگاه ها واحدهایی برای آموزش مهارت های ارتباطی مشخص شود. چرا که دختر و پسری که 18 سال از هم دور بوده اند برای آن که در یک محیط قرار بگیرند نیازمند آموزش هستند و نمی توان برای هر نفر یک پلیس قرار داد و معمولا مشکلات عاطفی که از این مسائل ایجاد می شود بیشتر از مسائل جنسی است و باید برای آموزش مهارت های ارتباطی چاره ای درست اندیشیده شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied