شمانیوز
شما نیوز

حشره‌ای با صدای فوق یک ارکستر

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):این حشره که قایقران کوچک آبی یا Micronecta scholtzi نامیده می شود، کمتر از ۲ میلیمتر طول دارد اما این جانور کوچک پر سر و صداترین حیوان روی زمین است.

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شما نیوز):این حشره آبزی که در اروپا بسیار دیده می شود می تواند صدایی به بلندی 9902 دسی بل تولید کند؛ به طوری که صدای تولید شده توسط این قایقران کوچک برابر با صدای یک ارکستر زنده است.

گونه نر این حشره برای جذب ماده و جفتگیری این صدا را با اندام های خود تولید می کند؛ محققان فرانسوی و اسکاتلندی به سرپرستی جیمز ویندمیل از دانشگاه استراتسلاید به این کشف دست یافتند؛ این دانشمندان با قرار دادن میکروفن های ویژه ای در زیر آب توانستند صداهای پرقدرت این حشره را ضبط کنند.

جیمز ویندمیل در این خصوص توضیح داد: ما بسیار شگفت زده شدیم چراکه در ابتدا فکر می کردیم این صدا را گونه های بزرگتری چون سیگاراها تولید می کنند؛ سیگاراها حشرات آبزی کمتر تکامل یافته ای هستند، اما بعد دریافتیم که بی هیچ تردیدی مسئول تولید این صداها قایقران کوچک آبی است.

99 درصد از این صدا زمانی که از آب به هوا می رسد از بین می رود؛ باوجود این، بلندی این صداها آنچنان قوی است که برای گوش انسان قابل شنیدن است.

براساس گزارش وایرد نیوز، به گفته این دانشمندان، حیوانات بزرگ صداهای بلندتری دارند به طوری که صدای نهنگ ها به 188 دسی بل و صدای فیل های آفریقایی به 117دسی بل می رسد، اما صدای این جانوران با ابعاد بدن آنها تناسب و سازگاری دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied