شمانیوز
شما نیوز

از سوی محقق ایرانی ارائه شد

راه‌حل علمی مقابله با پدیده شنود

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): یک محقق ایرانی در پایان نامه کارشناسی ارشد خود برای مقابله با پدیده شنود، راه حل های علمی موجود را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، مجید محمدی کنعان کارشناسی ارشد فیزیک حالت جامد و محقق ایرانی در گفت وگو با فارس، گفت: در حال حاضر کشورهای جهان برای مقابله با سرقت، شنود یا جاسوسی داده ها و اطلاعات در حال انتقال، از یک نقطه به نقطه دیگر به خصوص اطلاعات بانکی، از رمز گذاری(کریپتوگرافی) اطلاعات استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه در این روش اطلاعات در دو مرحله رمزگذاری می شود، اظهار داشت: در مرحله اول اطلاعات یا داده ها را در هنگام ارسال، رمزگذاری می کنند تا اگر کسی بخواهد در مسیر انتقال، به اطلاعات دستبرد بزند، این اطلاعات برایش نامفهوم باشد.

محمدی افزود: در مرحله دوم یک رمز مختص به هر شخص را ایجاد می کنند تا از طریق آن رمز شخصی به اطلاعات شخصی خودش که همان حساب بانکی است دسترسی داشته باشد، در واقع از طریق رمز شخصی، این اجازه به دارنده رمز داده می شود که به اطلاعات کدگذاری شده یا رمز گذاری شده دسترسی داشته باشد.

این محقق ایرانی گفت: این شیوه در حال حاضر در ارسال اطلاعات از سوی تمام کشورهای جهان استفاده و روش نسبتا امنی محسوب می شود زیرا رمزگذاری تا حدی زیادی امنیت لازم را دارد و در واقع امکان رمز گشایی برای سارقان بسیار مشکل است لذا امروزه سارقان اطلاعات، تمام تلاششان این است که به رمز شخصی افراد دسترسی داشته باشند تا بتوانند سرقت کنند و در این راه از ترفندهای مختلفی مثل فیشنگ یا ترفندهایی مثل برنده شدن جایزه را مطرح می کنند و از افراد اطلاعات شخصی مثل شماره کارت، کد ملی می خواهند.

محمدی با بیان اینکه تمام کشورهای جهان برای انتقال اطلاعات بانکی از این شیوه استفاده می کنند، ادامه داد: در این روش در واقع می خواهند بطور غیر مستقیم به رمز شخصی افراد دسترسی داشته باشند، به همین دلیل است که پلیس دائما به شهروندان هشدار می دهد که از دادن اطلاعات شخصی حساب بانکی به افراد ناشناس خوداری کنند.

وی افزود: البته به نظر می رسد این شیوه کدگذاری اطلاعات در آینده با خطراتی مواجه شود زیرا اگر کامپیوترهای قدرتمند کوانتمی وارد بازار شود و در دسترس عموم قرار گیرد، بیم آن می رود که حتی روش فعلی کدگذاری که سارقان با دزدیدن رمز شخصی یا دسترسی به اطلاعات شخصی دیگر می توانند به اطلاعات اشخاص دسترسی پیدا کنند و سرقت کنند، دیگر کارا نخواهد بود.

این محقق ایرانی در رابطه با بحث شنود و جاسوسی از مکالمات شهروندان به خصوص مقامات کشورها نیز گفت: روش ارسال اطلاعات در جهان کنونی بر پایه فیزیک کلاسیک استوار است یعنی اطلاعات را روی امواج الکترومغناطیس مدل کرده و از یک نقطه به نقطه دیگر ارسال می کنند مانند امواج ماهواره ،موبایل ،اینترنت ،کابل نوری و غیره.

وی افزود: فیزیک کلاسیک در حوزه های مختلف خدمات گسترده ای مانند بحث انتقال دیتا با سرعت نور تقریبا 300 هزار کلیومتر بر ثانیه ،بحث سونوگرافی در پزشکی ،اشعه x ،تکنولوژی فیبر نوری و....و امروزه هم بحث نانوتکنولوژی به جهانیان ارائه کرده است اما باید اعتراف کرد فیزیک کلاسیک از یک ضعف بنیادی و ماهیتی برخودار است، آن هم این است که اطلاعاتی که بر اساس فیزیک کلاسیک یعنی همین شیوه امروزی ارسال می شود، این ضعف را در داخل خودش دارد که اگر دو نفر قصد این را داشته باشد که مکالمه کنند و به هم اطلاعات بفرستند اگر نفر سوم بخواهد مکالمه آنها را شنود کند، مکالمه کننده ها متوجه حضور شنود کننده یا استراق سمع شخص سوم نمی شوند زیرا وقتی شخص شنود کننده وارد عمل می شود در هنگام شنود یا کپی گرفتن از اطلاعات هیچ تغییر یا تحولی در اطلاعات اولیه رخ نمی دهد.

وی افزود: تنها راه حل برای جلوگیری از شنود شخص سوم گفتن حرف ها به صورت رمز است که در زمان جنگ کشورها از این روش استفاده می کنند ولی این شیوه در تعاملات عمومی یا مکالمه مقامات کشورها به کار نمی رود زیرا شهروندان یا مقامات کشورها نیازمند ارتباطات گسترده کاری هستند و نمی توانند برای هر ارتباطی کلمات رمزگونه داشته باشند بنابراین در روش فعلی مکالمات بین دو طرف اگر شخص سومی مکالمات آنها را شنود کند طبق روش فعلی متوجه استراق سمع کننده نخواهیم شد.

این محقق ایرانی ادامه داد: تنها راه حلی که در حال حاضر وجود دارد روش کدگذار کوانتمی (کریپتوگرافی کوانتمی) است، هرچند به دلیل پیچیدگی ها این روش خیلی گسترش پیدا نکرده است البته بعضی از کشورها سرمایه گذاری هایی روی آن انجام داده اند به عنوان مثال از سال 2007 برخی کشورهای جهان، به روی ارسال اطلاعات به روش تک فوتون، برنامه ریزی و سرمایه گذاری لازم را انجام داده اند.

محمدی اظهار داشت: در مکانیک کوانتمی، هر ذره کوانتمی مثل فوتون(نور) یک تابع حالت دارد بنابراین اگر بخواهیم کپی از این ذره کوانتمی(نور) تهیه کنیم در اثر کپی گرفتن، تابع حالت آن ذره کوانتمی، دیگر آن تابع حالت اولیه نخواهد بود و یک تابع حالت جدید به دست می آورد در نتیجه مکالمه کننده ها متوجه این تغییر نمی شوند.

وی گفت: در واقع توصیه می شود در فرایند ارسال اطلاعات یا مکالمه به خصوص مکالمه مقامات کشورها از روش تک فوتون کوانتمی (فوتون انتی بانچینگ )استفاده شود زیرا در این روش، اگر نفر سومی بخواهد از اطلاعات ارسالی کپی تهیه کند در هنگام شنود، حالت ذره کوانتومی تغییر کرده و افراد مکالمه کننده متوجه شنود از سوی فرد سوم می شوند بنابراین مکالمه خودشان را قطع و به یک زمان امن موکول می کنند.

وی افزود: هر چند روش کوانتمی نمی تواند مانع کپی کردن اطلاعات شود، اما حضور شخص سوم را اطلاع می دهد بنابراین مکالمه را متوقف می کنند در واقع گفتگوهای مهم شهروندان به خصوص مکالمات مقامات افشا نمی شود.

شایان ذکر است، مجید محمدی کنعان در پایان نامه کارشناسی ارشد فیزیک حالت جامد در بخش نتیجه گیری پایان نامه، هشدارهای لازم را در مورد ضعف های شیوه فعلی انتقال اطلاعات بیان کرده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied