شمانیوز
شما نیوز

کل این مکان با مرمر سفید پوشیده شده و آماده بازگشایی است

تعمیر سرداب ابوالفضل(ع)+عکس

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):مرکز فعالیت‌های مهندسی عتبه عالی عباسیه(ع) از پایان تعمیرات سرداب حرم حضرت ابوالفضل العباس(ع) در کربلا و تجمیع آب‌های آن و بازگشایی قریب‌الوقوع آن پس از مرمر شدن سقف، کف و دیوارهای آن خبر داد.  

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،به نقل از پایگاه خبری المنار، مهندسان و هنرمندان شرکت «الحلو» عراق از استان بصره این کشور کارهای تقویت و مرمت دیوارها، زمین و سقف سرداب حضرت ابوالفضل عباس(ع) را به پایان رساندند.

ضیاء مجید الصائغ، مدیر فعالیت‌های مهندسی عتبه عالی عباسیه(س) با بیان این مطلب گفت:با توجه به قدیمی بودن دیواره پایین حرم مطهر و رواق‌ها و سقف‌هایی که به آن سرداب گفته می‌شود و بالا آمدن بیش از حد آب در این بخش، بخش اعظمی از دیوار از بین رفته بود و باعث ریزش‌هایی در سقف شده بود که نگرانی‌هایی درباره شکسته شدن آن وجود داشت.

وی افزود: اگر این سقف و دیوارها را تعمیر نمی‌کردیم و آب را از طریق لوله از این مکان به جای دیگری منتقل نمی‌کردیم امکان رخ دادن اتفاق بزرگی وجود داشت برای همین تصمیم گرفتیم دیوارها، سقف و کف این مکان را تقویت کنیم و به آن رنگ و بوی جدیدی بدهیم و به دلیل نزدیک بودنش به قبر حضرت عباس(ع) زینت‌آرایی کنیم.

مدیر فعالیت‌های مهندسی عتبه عالی عباسیه(س) با اشاره به مطالعات صورت گرفته در این زمینه، تاکید کرد: تنها نمی‌شد دیوارها و سقف را تقویت کنیم بلکه باید حتما آب‌ها را به جایی هدایت می‌کردیم لذا لوله‌هایی به قطر نیم متر از مرمر استفاده شد تا آب به زیر زمین منتقل شود و آب را جمع‌آوری کند.

وی با بیان اینکه شبکه‌ای از لوله‌ها برای تجمیع آب از دیوارها تعبیه شده است، از اقداماتی در زمینه جلوگیری از تاثیرات تبخیر آب در این مکان بر دیوارها و سقف‌ها خبر داد و گفت: 5 مرکز تجمیع آب در نظر گرفته شده و سیستم‌هایی تعبیه شده که به محض افزایش میزان آب به صورت خودکار، آب بیش از حد را از این مکان خارج می‌کند.

الصائغ همچنین از حذف برخی دیوارهای این مکان خبر داد و گفت: دیوارهایی که مانع جذب رطوبت باشد در این مکان ساخته شد.

وی با اشاره به تقویت سقف این مکان با مصالح ویژه، از مرمر شدن کل این مکان خبر داد و افزود: از مرمر سفید از نوع اونیکس پرتقالی در سقف، دیوارها و کف این مکان استفاده شده است و بر روی آنها نقوش و آیات قرآن کریم حکاکی شده است و علاوه بر آن برق برای روشنایی و دوربین‌های مدار بسته به این مکان کشیده شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied