شمانیوز
شما نیوز

بازیگر نقش امام خمینی(ره) در سریال «سال‌های حادثه»+تصاویر

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):«سال‌های حادثه» یک مجموعه تلویزیونی است در 10 قسمت 45 دقیقه‌ای که دارای سه اپیزود است و به سفارش گروه کودک و نوجوان شبکه تهران تولید می‌شود.

اپیزود اول مربوط به حوادث قبل از انقلاب و مبارزات دوستداران امام (ره) و انقلاب تا زمانی پیروزی انقلاب اسلامی و به دنیا آمدن احمد علی است. اپیزود دوم در سال 68 اتفاق می‌افتد که احمد‌علی اکنون 9 ساله شده و از دوستداران امام راحل است و تصمیم می‌گیرد تا نامه‌ای به حضرت امام بنویسد و در آن نامه می‌نویسد که دوست دارد ایشان را ببیند‌. حضرت امام (ره) هم جواب نامه او را می‌دهند و می‌فرمایند که او هم همه فرزندان ایران زمین را دوست دارد و در صورت امکان به جماران بیاید تا همدیگر را ملاقات کنند اما مزاحمت‌های یک مرد ضد انقلاب لحظه دیدار را به تاخیر می‌اندازد تا اینکه احمد علی زمانی به تهران می‌رسد که حضرت امام خمینی دیگر از دنیا رفته‌اند و احمد علی با چشمانی اشکبار در مراسم ارتحال حاضر می‌شود و با حضرت امام (ره) وداع می‌کند‌.

اپیزود سوم مربوط به حوادث سال 91 است‌. سالی که به فرمایشات مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام‌گذاری شده است و دوستداران انقلاب و حضرت امام در حال مبارزه با تحریم‌ها هستند. احمد‌علی اکنون دیگر بزرگ و دانشمند هسته‌ای شده است‌. او ازدواج کرده و حاصل این ازدواج دختر بچه‌ای 4 ساله است. احمد‌علی به عنوان جوانی انقلابی و ایرانی‌ سعی دارد تا با تحریم‌ها و غرب مبارزه کند و بر سر باورهای انقلابی خود حتی تا مرز شهادت هم می‌رود و ...

اپیزود سوم بیشتر در مورد مسائل اجتماعی زمان حال است. ترور دانشمندان هسته‌ای، تحریم‌ها و مبارزه علیه تحریم‌ها و مسائل روز کشور در این اپیزود بیشتر دیده می‌شود‌.

«سعید چاری» در این باره به خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس گفت: ما در این فیلم بیشتر سعی کردیم از روابط عرفانی بین آدم‌ها صحبت کنیم‌. عشق و اردادت یک کودک (‌احمد علی‌) به حضرت امام خمینی (‌ره‌) و همین‌طور در سال‌های بعد عشق و ارادت کودک دیگری (‌دختر 4 ساله احمد علی‌) به مقام معظم رهبری‌.

وی با بیان اینکه «سال‌های حادثه» فیلم زندگی امام (ره) نیست، افزود: «سال‌های حادثه» شاید اولین فیلمی باشد که از نگاه کودک به مسئله انقلاب و امام خمینی (ره) نگاه می‌کند‌. من اعتقاد دارم در زمان حال که عصر اینترنت و ماهواره و جنگ نرم است و دشمن سعی دارد تا با ساخت انواع بازی‌ها و فیلم‌های مهیج ضد ارزشی، باورهای کودکان و آینده‌سازان کشور را هدف قرار دهد. ساخت فیلم‌هایی انقلابی برای کودکان با موضوعات این‌چنینی می‌تواند قدمی مثبت تلقی شود‌.

چاری در ادامه با انتقاد از برخی نقدها نسبت به فیلم، گفت: یک عزیزی در یکی از سایت‌ها از ما انتقاد کرده بود که ما هیچ شناختی از حضرت امام نداشتیم. این واقعا درست است چون ما نسل بعد از انقلاب هستیم و در زمان ارتحال حضرت امام خمینی (ره) خود من حدودا 9 سال بیشتر نداشتم (هم‌سن همین احمد‌علی‌)، اما وقتی که قرار شد فیلم «سال‌های حادثه» را بسازم تحقیق بیشتری کردیم تا به شناخت بهتری برسیم و برای همین از نشر آثار حضرت امام خمینی - مرکز پژوهش‌های انقلاب اسلامی و خیلی جاهای دیگر تقاضای کمک و همکاری کردیم تا در مرحله تحقیق قبل فیلمنامه کمکمان کنند‌. واقعا بعد از تحقیقات خود من متوجه خیلی چیزها از زندگی حضرت امام خمینی (‌ره‌) شدم که اصلا شاید هرگز فکرش را هم نمی‌کردم‌. من وقتی برای اولین بار جماران و اتاق حضرت امام را از نزدیک دیدم واقعا حس عجیبی پیدا کردم‌. این واقعا درست بود که من تا آن روز اصلا به درستی حضرت امام خمینی (ره) را نمی‌شناختم‌. خیلی از ما جوان‌ها الان همین جوری هستیم‌. تصویر درستی از انقلاب و حضرت امام (ره) نداریم و رسانه‌های غربی و ضد انقلاب هم که مدام‌ سیاه‌نمایی می‌کنند‌. روی حرف من با آن عزیزی است که می‌گفت ما اطلاعات خوبی از زندگی حضرت امام نداشتیم‌. خوب چون اطلاعات خوبی نداشتیم، آمدیم سراغ شماها که تجربه بیشتری داشتید و گاها حضرت امام را از نزدیک هم دیده بودید که به ما شناخت بیشتر بدهید. این واقعا مسخره کردن داشت! ما برای اینکه فیلمنامه از نظر ساختاری و تحقیقات به خاطر عدم آگاهی دچار مشکلات نشود، از خیلی‌ها مشاوره گرفتیم و چندین و چند بار فیلمنامه بازنویسی شد و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) در مرحله نوشتن فیلمنامه خیلی به ما کمک کردند و جا داره از همه آن‌هایی که در ساخت این فیلم خالصانه زحمت کشیدند شخصا تشکر کنم.

این کارگردان اضافه کرد: ساخت فیلم با موضوع انقلاب و به خصوص حضرت امام خمینی (‌ره‌) واقعا خیلی سخت است، چون حساسیت این کارها بسیار بالاست و در واقع فریم به فریم کار زیر ذره‌بین موشکافانه دیده می‌شود‌. به عنوان یک جوان ‌که از نسل بعد از انقلاب هستم، خوشحالم که این امکان برام فراهم شد تا در کارنامه کاری‌ام یک فیلم با این موضوع بسازم و جا دارد از همه کسانی که این امکان را برایم فراهم کردند تشکر و قدردانی کنم‌. مدیران وزارت ارشاد، مدیران سازمان صدا و سیما و به‌خصوص مدیر گروه کودک شبکه تهران سرکار خانم سمیعی در ماه‌های گذشته برای اینکه این فیلم به جشنواره کودک اصفهان برسد زحمات زیادی کشیدند و همیشه حمایت‌هایشان از این کار باعث دلگرمی ما و همه عوامل فیلم بوده و هست. حضور «سال‌های حادثه» در جشنواره کودک اصفهان یک اتفاق خیلی خوب بود‌. من خودم فیلم را در سینما در کنار مردم دیدم‌. مردم واقعا به خوبی داستان را دنبال می‌کردند، در بعضی از سکانس‌ها با داستان واکنش نشان می‌دادند و اشک می‌ریختند و حتی گاها سعی می‌کردند تا بعضی از اتفاقات فیلم را جلوتر حدس بزنند‌.

وی به تغییر بازیگر نقش حضرت امام (ره) اشاره کرد و گفت: بازیگر نقش حضرت امام (ره) در ابتدا قرار بود ولی‌الله مومنی باشد که حتی در چند مرحله تست گریم هم انجام شد اما وقتی بعد از چاپ عکس تست گریم اولیه باز‌خورد و نظرات مردم را دیدیم و با صحبت‌هایی که با مشاوران فیلم داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که خیلی شبیه نشدند و به همین دلیل سراغ گزینه‌های دیگری رفتیم و در آخر تصمیم گرفتیم تا برای این نقش از بازیگر چهره استفاده نکنیم، چون بازیگران چهره ممکن بود سابقه بازی کردن در نقش‌های منفی را داشته باشند و این ذهنیت اجازه نمی‌داد تا چهره عرفانی حضرت امام به درستی به تصویر کشیده شود. به همین دلیل بر صورت چند نفر دیگر تست گریم انجام دادیم تا در آخر گریم صورت آقای محمد آزادی را بهتر از دیگران دیدیم و ایشان در سکانس مربوط به حضرت امام خمینی (‌ره‌) ایفاگر نقش شدند‌.

امیدوارم حاصل زحمات همه ما و کسانی که در این پروژه همکاری داشتند مورد رضایت مردم قرار بگیرد و نسل کودک ما با دیدن این فیلم به شناخت بهتری از بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و انقلاب ایران برسند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied