شمانیوز
شما نیوز

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت:

رشد ۲۰درصدی ابتلای جنسی به ایدز/۷۰ هزار ایرانی از ابتلای خود به HIV بی‌خبرند

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):خبرگزاری فارس: رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت با اشاره به افزایش ابتلا به HIV در زنان کشور گفت:‌۷۰ هزار فرد مبتلا به HIV در کشور از بیماری خود خبر ندارند و از حدود یکسال پیش با رشد ۲۰درصدی ابتلای جنسی ایدز در کشور مواجه هستیم.    

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، عباس صداقت در حاشیه نخستین کنگره پژوهشی بین‌‌المللی HIV در دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: طبق برآوردها همچنان بیشترین ابتلا به HIV در کشور از طریق معتادان تزریقی صورت می‌پذیرد و مقداری تغییرات و افزایش ابتلا از طریق موارد جنسی نیز گزارش شده است.

وی افزود: در این زمینه ابتلا به HIV در زنان نیز افزایش یافته است و ما سعی می‌کنیم علاوه بر ادامه برنامه‌های کاهش آسیب در حوزه HIV به خصوص معتادان تزریقی توجه ویژه‌ای نیز به پیشگیری از ابتلا به HIV از طریق ارتباطات جنسی ناسالم داشته باشیم.

صداقت با اشاره به تهدید ابتلا به HIV در بین جوانان به خصوص با توجه به افزایش مصرف روانگردان‌ها که می‌تواند عامل غیرمستقیم در افزایش HIV به حساب آید، تصریح کرد: برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی اداره ایدز وزارت بهداشت با همکاری شهرداری، پایانه‌ها، قطارهای رجاء و هواپیمایی‌ها را با انعکاس پیام‌های پیشگیرانه در حال اجرا داریم که در این زمینه رسانه ملی نیز می‌تواند کمک موثری را ایفا کند.

وی بیان داشت: آخرین آمار تعداد HIV طیق آمار نخست سال جاری بالغ بر 24 هزار نفر مبتلا به HIV در کشور داریم که برنامه‌های مراقبتی، مشاوره و آزمایش آنان به صورت محرمانه و رایگان صورت می‌پذیرد.

صداقت ادامه داد: البته بر اساس تخمین‌‌های مدل‌های ریاضی نیز برآورد داریم که تعداد HIV در کشورمان بالغ بر 93 هزار نفر هستند که اگر این تعداد را منهای 24 هزار نفر HIV ثبت شده کنیم. بالغ بر 70 هزار نفر از وضعیت HIV خود اطلاع ندارند و وزارت بهداشت تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا با راه‌اندازی مراکز مشاوره در تمام استان‌ها و خطوط تلفنی مشاوره به این افراد خدمات رایگان ارائه دهد.

وی اظهار داشت: بیش از 104 مرکز مراقبت HIV به همراه 90 پایگاه مشاوره به افرادی که احتمال ابتلا به بیماری HIV دارند. خدمات رایگان و محرمانه ارائه می‌دهد که در این زمینه احتیاج است که خانواده‌ها برای مراقبت از جوانان خود با این مراکز آشنا شوند.

صداقت توصیه کرد: هیچ درمانی برای HIV وجود ندارد ولی می‌توان برای جلوگیری از این بیماری پیشگیری‌های لازم را انجام داد و افراد باید مراقب رفتارهای نامناسب اجتماعی خود باشند و از مصرف مواد مخدر، روانگردان‌ها و در نهایت روابط ناسالم جنسی پرهیز کنند.

وی گفت: به دلیل جوان بودن کشور ما مانند همه کشورهای جهان جوانان رفتارهای پرخطر بیشتری دارند که می‌تواند خطر ابتلای افراد به بیماری HIV را افزایش دهد.

صداقت افزود: ما همچنان برای ادامه برنامه کاهش آسیب خواهش می‌کنیم سازمان‌های مرتبط در این حوزه از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان زندان‌ها و سازمان بهزیستی هر چه بیشتر ما را در این زمینه کمک کنند و نباید از برنامه‌های گذشته غافل شد تا بتوانیم درمان رایگان و درمان‌های جایگزین مانند متادون را ادامه دهیم.

وی با مقایسه وضعیت بیماری HIV در ایران با کشورهای منطقه تصریح کرد: کارشناسان بین‌المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی عنوان می‌کنند که ایران توانسته است مداخلات بسیار موثری را در بین کشورهای شمال آفریقا و مدیترانه شرقی انجام دهد ولی به دلیل برخی سیاسی‌کاری‌ها آمارها و اطلاعات کشورهای آسیای میانه در زمینه بیماری HIV به درستی عنوان نمی‌شود.

صداقت گفت: البته کشورهای همسایه شرقی ما نیز نظام سلامت محکمی ندارند و آمارها و اطلاعات بیماران HIV آنها نیز به درستی ارائه نمی‌شود ولی آمارها و اطلاعات بیماران HIV ایران به درستی و به موقع بر اساس مستندات و نظارت سازمان بهداشت جهانی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری نخستین کنگره پژوهشی بین‌‌المللی HIV در دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: در این کنگره کارشناسان حوزه HIV از دانشگاه‌های کالیفرنیا، استنفورد و هاروارد به همراه آژانس بین‌المللی مبارزه با بیماری HIV سازمان ملل حضور یافته‌اند.

صداقت تصریح کرد: از سال 1365 تا سال 1390 آمار تجمیع مبتلایان به HIV از طریق جنسی 7 درصد بود که امروز با آمار 10 درصدی رشد جنسی مواجه هستیم یعنی در سال 90 اگر به صورت جدا بخواهیم ابتلا به HIV از طریق موارد جنسی را بررسی کنیم با رشد 20 درصدی مواجه می شویم که این باعث نگرانی است.

وی گفت: البته با برنامه‌های متعددی که در این زمینه اجرا شده است تعداد بیشتری از افراد برای مشاوره به مراکز مراقبتی HIV مراجعه کردند که این افزایش مراجعات تعداد افراد شناسایی شده را نیز از طریق ابتلا به HIV به وسیله روابط ناسالم جنسی نشان می‌دهد.

صداقت خاطرنشان کرد: ما در صددیم با اطلاع‌رسانی و آگاهی به مردم «تابو» بیماری HIV را بشکنیم که می‌طلبد در این زمینه رسانه‌ها ما را بیشتر کمک کنند همان طور که در سال گذشته 20 انیمیشن از طریق صدا و سیما به صورت رایگان پخش شد که درصددیم پخش این انیمیشن‌ها ادامه پیدا کند ولی رسانه‌ها تلاش کنند تا با روش‌های مناسب خط قرمز عدم بیان توصیه‌های بیماری HIV را بشکنند تا به مردم اطلاع‌رسانی مناسبی صورت پذیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied