شمانیوز
شما نیوز

فروش اعضای بدن ایرانیان به اتباع خارجی

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): مدیرعامل انجمن خیریه حمایت ازبیماران کلیوی کشور با اشاره به اینکه برخورد با متخلفان فروش اعضای بدن از طرف وزارت بهداشت نباید سطحی باشد، گفت: پزشکان و بیمارستان متخلف فروش اعضای بدن باید شدیداً به سزای عمل خود برسند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، هاشم قاسمی مدیرعامل انجمن خیریه حمایت ازبیماران کلیوی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به رخداد فروش کلیه به اتباع خارجی در یکی از بیمارستانهای تهران اظهار داشت: این مسئله هیچ ربطی به انجمن حمایت از بیماران کلیوی ندارد. زیرا پیوند اتباع خارجی به ما مربوط نمی‌شود و انجمن در آن دخالتی نمی‌کند و این نظارت‌ها بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت است.

با پارتی‌بازی و تخلف می‌خواستند کلیه‌ای را به یکی از اتباع خارجی بفروشند

وی در تشریح فروش کلیه به اتباع خارجی در یکی از بیمارستانهای تهران عنوان کرد: بنده از ریز این جریان اطلاعی ندارم، باور کنید اگر رسانه‌ها اطلاع‌رسانی نمی‌کردند ما مطلع نمی‌شدیم، اما آنقدر می‌دانم که در یکی از بیمارستانهای تهران (ف) که به هیچ عنوان مجوز پیوند نداشته است، با پارتی‌بازی و تخلف می‌خواستند کلیه‌ای را به یکی از اتباع خارجی بفروشند.

هیچ ایرانی نمی‌تواند به یک خارجی کلیه بفروشد

قاسمی ادامه داد: بنابراین وقتی ما از اطلاعات دقیقی برخوردار نباشیم شناخت کاملی بر این موضوع نخواهیم داشت، ولی براساس قانونی که در زمان محمدرضا خاتمی معاون درمان اسبق وزارت بهداشت به تمام دانشگاه‌ها ابلاغ شد هیچ ایرانی نمی‌تواند به یک خارجی کلیه بفروشد و متعاقب آن نیز هیچ خارجی به یک ایرانی نمی‌تواند برای پیوند کلیه فروشد.

فروش اعضای بدن به خاطر پول/ این کارها به وجدان آن پزشک برمی‌گردد

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت ازبیماران کلیوی کشور در زمینه چگونگی برخورد با این تخلف عنوان کرد: بنده نمی‌توانم چطور این بیمارستان دست به پیوند کلیه زده است، چون مجوز نداشته است. این کارها به وجدان آن پزشک برمی‌گردد. ولی مشاهده می‌کنیم به خاطر پول هنگفت این تخلف صورت می‌پذیرد. بنابر این تقاضا داریم متخلفان در این زمینه به سزای اعمال خود برسند. بنابراین وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی باید به صورتی عمل کند که دیگر این اتفاق‌ها رخ ندهد یعنی برخورد آنها باید به شکلی انجام شود تا تکرار این تخلفات را نبینیم.

تایید وجود قاچاقچیان اعضای بدن

قاسمی با تایید قاچاقچیان اعضای بدن عنوان کرد: متاسفانه اگر روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها این مطلب را منتشر نمی‌کردند ما نیز متوجه نمی‌شدیم. دانشگاه علوم پزشکی مربوطه باید پیگیری کند که این پزشکان متخلف چه کسانی بوده اند.

وی در پاسخ به این پرسش که براساس قانون باید بیمارستانها برای پیوند کلیه با انجمن حمایت از بیماران کلیوی هماهنگ باشد، تصریح کرد: بله. این درست است و بیمارستانهای دولتی باید برای پیوند کلیه با انجمن حمایت از بیماران کلیوی هماهنگ باشند، ولی این تخلف در یکی ازبیمارستانهای غیردولتی که حتی مجوز پیوند نیز نداشته است صورت پذیرفته است. بنابراین این نظارت بر عهده دولت است و ما نیز هشدارهای خود را به نیروی انتظامی منعکس کردیم و تقاضا داریم پیگیری این تخلفات سطحی نباشد.

تخلف آشکار بیمارستان‌های خصوصی در فروش اعضای بدن

به گزارش تسنیم، براین اساس ایرج فاضل رئیس انجمن پیوند اعضای ایران در واکنش به ماجرای پیوند کلیه ای که قرار بود به صورت غیر قانونی برای یک بیمار تبعه کشور عراق در یکی از بیمارستان‌های خصوصی پایتخت انجام شود، گفت: هیچ بیمارستانی نباید این گونه کارهای خلاف قانون را انجام دهد چراکه این اتفاق به طور قطع تخلف آشکار است.

برخورد قانونی با بیمارستان متخلف به دستور وزیربهداشت/تعطیلی بخش ارولوژی و خلع صلاحیت 2 پزشک در این راستا کتایون نجفی زاده نیز در پی اقدام غیرقانونی دلالان اعضای بدن برای پیوند کلیه قاچاقی یک بیمار تبعه کشور عراق با کارت ملی جعلی ایرانی، در یکی از بیمارستان‌های خصوصی پایتخت؛ از برخورد قانونی با بیمارستان متخلف به دستور وزیربهداشت و تعطیلی بخش ارولوژی و خلع صلاحیت 2 پزشک متخلف در این پرونده شده است.

پیوند اعضای ایرانی‌ها به خارجی‌ها ممنوع است

براین اساس، سید سجاد رضوی رئیس اداره نظارت بر درمان وزارت بهداشت و درمان نیز با اشاره به اینکه قانون پیوند مصوبه مجلس بوده و دستورالعمل آن را وزارت بهداشت صادر کرده است، بیان داشت: بیمارستانهایی که می‌خواهند پیوند انجام دهند باید از واحد پیوند اعضا وزارت بهداشت و بیماریهای خاص معاونت درمان مجوز اخذ کنند و طبق قوانین موجود، اهدای عضو از سوی ایرانی‌ها به افراد خارجی ممنوع است.

ماجرا چه بود؟

هفته گذشته یک بیمار تبعه عراق به طور کاملاً مشکوک و با کارت ملی جعلی ایرانی به یکی از بیمارستان‌های فوق تخصصی خصوصی پایتخت در منطقه شمال تهران منتقل شد تا تحت عمل جراحی پیوندکلیه؛ با کلیه فروخته شده از سوی یک ایرانی قرار گیرد. این درحالی است که بیمارستان مذکورکه در حوالی خیابان پاسداران قرار دارد امکانات انجام عمل جراحی پیوند کلیه را نداشته است ولی با این حال به شکل عجیبی برای انجام پیوند پذیرای مرد عراقی می‌شود.

از سوی دیگر چند نفر از پرسنل بیمارستان که پی برده بودند عکس کارت ملی بیمار نیازمند پیوند با ظاهر فرد تشابه چندانی ندارد، به این موضوع واکنش نشان داده و ماجرا را با مسؤلان بیمارستان در میان گذاشتند. اما به رغم تمام این پیگیری‌ها فرد بیمار و فروشنده کلیه با دستور مقامات بیمارستان راهی اتاق عمل شدند. با این حال پس از ورود بیمار به داخل اتاق عمل، پرسنل با وجدان بیمارستان با معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تماس گرفته و به شرح ماجرا پرداختند. بلافاصله نیز تیمی از بازرسان دانشگاه راهی بیمارستان شده و پس ازبررسی‌های لازم در اقدامی ضربتی از عمل جراحی غیرقانونی این بیمارجلوگیری کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied