`
شمانیوز
شما نیوز
ارز فی

استودیوی سه بعدی موسیقی ایران آغاز به کار کرد

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):رضا مقیمی فر موسیقی شناس و مدیر استودیو گلهر در نشستی اعلام این خبر گفت : استودیو موسیقی گلهر با هزینه های انجام گرفته به تتازه ترین امکانات صوتی سه بعدی در ایران مجهز شده و اثاری که ریشه فرهنگ ملی این سرزمین باشد حمایت خواهیم کرد

به گزارش پایگاه خبری موسیقی ایران رضا مقیمی فر موسیقی شناس و مدیر استودیو گلهر در نشستی اعلام این خبر گفت : استودیو موسیقی گلهر با هزینه های انجام گرفته به تتازه ترین امکانات صوتی سه بعدی در ایران مجهز شده و اثاری که ریشه فرهنگ ملی این سرزمین باشد حمایت خواهیم کرد
مدیر این استودیو در مورد تجهیزات استودیو گفت : فراهم کردن جدیدترین امکانات ممکن در رابطه با صدا و صداسازی یکی از مهمترین و بزرگرین فعالیت های فنی در عرصه صدا و آثار در موسیقی است و این استودیو با تجهیزاتی که برای ان انجام شده است امکان و ظرفیتی را به وجود اورده که هنرمندان بتوانند اثار خود را با کیفیت و پردازش سه بعدی حقیقی به بازار ارائه کنند
رضا مقیمی فر خاطر نشان کرد : من علاقه زیادی به صدای سه بعدی و موسیقی دارم و با هزینه های سنگین مالی و معنوی سعی کردم مکانی با پیشرفته ترین تجهیزات برای هنرمندان فراهم کنم اگر می خواستم این هزینه را برای مصارف اقتصادی خرج کنم به مراتب بازگشت سرمایه بهتر از این بود و انتظار می رود که هنرمندان به جای اینکه پروژه های خود را در استودیو های خانگی ضبط کنند در این استودیو ثبت کنند
از جناب اقای مقیمی فر درباره سه بعدی شدن این استودیو سوال کردیم :
مقیمی فر به گفته هایش ادامه داد که من در صدا سازی معمولی اطلاعات خوبی دارم اما درباره اطلاعات سه بعدی کم و بیش می دانم و به همین دلیل سعی کردم تا یک شخص متخصص در این حرفه پیدا کنم وقتی که با دوستانم که در کار صدا و موسیقی هستند مشورت کردم و تصمیم گرفتم کار را به یک متخصص سه بعدی واگذار کنم به این دلیل از یک متخصص جوان در سه بعدی به نام اقای امید اسدی در این زمینه استفاده کردیم
وی در ادامه خاطر نشان کرد :
برای اینکه صدای خوبی داشته باشیم پارامتر هایی مثل ساختمان استودیو از لحاظ تجهیزات فنی و مهندسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در این بین استادانی همانند علی رمضانزاده و استاد مهرداد ملکی مسئول انتخاب ساختمان را به عهده داشتند
مقیمی فر به تازه ترین اثر منتشر شده گفت : به تازگی یک اواز موسیقی با صدای مجید حامد فر وارد بازار و منتشر کرده ایم
برای سوالاتی که در باره تکنیک سه بعدی داشتیم به اقای امید اسدی مراجعه کردیم و گفته های وی را شنیدیم
اسدی افزود : فعالیت های هنری من در فیلمسازی و عکاسی سه بعدی است و اطلاعاتی که در این دو حرفه دارم قطعا در حرفه صداسازی سه بعدی نخواهم داشت اما با اطلاعاتی که در باره صدا سازی سه بعدی داشتم به شرطی که مدیریت استودیو تجربیاتی که دارد را در اختیارم بگذارد این پیشنهاد را قبول کردم قطعا اگر همکاری های مدیریت نبود این کار را قبول نمی کردم
صدا سازی سه بعدی به دو روش ثبت و ضبط می شود یک روش که به صورت مجازی است و نوعی تبدیل صدای استریو به صدای دالبی سوراند است و در فضای حقیقی صورت می گیرد در نوع مجازی نیاز به نرم افزار های تخصصی است که این نرم افزار چون به صورت انبوه در دسترس نیستند دارای متریال هستند که باید از خارج از کشور تهیه شود و به طریق دوستانی که در خارج از کشور داشتم این متریال را تهیه کردم
یک نوع که به روش امبیسونیکس است که این روش در نوع حقیقی گوینده یا اوازخوان در یک فضایی قرار میگیرد که معمولا به صورت دایره ای و کروی است و دورتا دور ان را باند و بلندگو فرا گرفته که برای هم سطح سازی ارتفاعات و تکثیر در صداسازی مناسب است
از تکنیک هایی که استفاده کردم
Wave field synthesis
binaural
A&G 3D-EST
می توانم نام ببرم و همین طور استفاده از پروژه تحقیقاتی آیدیواسکاپ موسیقی دانان با یک زمان حقیقی سمعی و بصری تولید محتوا و تفسیر محیطی مناسب برای برنامه های کاربردی اجرای زنده فراهم می کند
اسدی خاطر نشان کرد :
اثر سه بعدی صوتی در سال 1990 در کامپیوتر و کنسول های بازی پدید امده است و همین طور به فقط به اوازخوانی محدود نمی شود بلکه در فیلم های خاطر انگیز و ویدیو گیم کارایی بالایی دارد
وحتی اگر بخواهیم پیشرفته تر فکر کنیم می توانیم از ان هابرای سرگرمی در اماکن عمومی به ویژه پارک ها اشاره کنیم
صدای سه بعدی از همه توابع انتقال مربوط به سر و روربریشن بهره می گیرد و صدایی که از منبع بیرون می اید تغییراتی روی ان صورت می پذیرد از جمله به بازتاب ووالس و فلورس می توانم اشاره کنم که وقتی به گوش شونده می رسد می تواند باعث شبیه سازی شدن شود .اثرات ان عبارتند از لوکلازیشن و تعیین محل از منابع صدا در جهت های بالا و پایین و پشت سر شنونده صورت می گیرد
اسدی ادامه دارد :
برای شنیدن این نوع صدا ها از چندین باند مختلف استفاده می شود که باید صدای دالبی را ساپورت کنند و همین طور هدفون های مخصوص وجود دارد که با علامت سمت سوی ان مشخص شده است و به صورت رایت و لفت می باشد و اگر به صورت اشتباه شنونده ان را بر روی گوش های بگذارد اثری حس نخواهد کرد
برای صداسازی سه بعدی نیاز به یک وسیله ای به نام هاتس است که خودم به ناچار ان را برای این کار در ایران ساختم و همین طور از سیستم
HRTF
بهره گرفتیم اگر بیشتر بخواهم توضیح دهم یک مقدار تخصصی تر می شود
اسدی خاطر نشان کرد : این استودیو جای برای مجهزشدن بیشتر فناوری سه بعدی دارد اما به دلیل مشکلات تحصیلی و وقتی که دارم نمی توانم بیش از این در این استودیو همکاری کنم امید وارم اشخاصی که بعد از من قرار است ادامه این روند را تکمیل کنند از اگاهی بالایی برخوردار باشند هرچند که ارزومندم خود من ان را به انتها برسانم
از امید اسدی در باره حمایت مسئولین صدا و تصویر پرسیدیم :
برایم جالب است چون تا به امروز با هر نشریه یا رسانه ای مصاحبه داشتم این سوال را می پرسیدند و من هم جواب همیشگی را می گویم همیشه سعی کردم تا مسئولین تصویر را اگاه کنم وقتی نام سه بعدی به میان اورده می شود همه ادعا دارند که ما می توانیم و ما به انجام ان قادر هستیم اما وقتی پای عمل می رسد اکثر هنرمندان ان را از نیمه کار به دلیل اگاهی پایینی که در این سبک دارند رها می کنند
که اگر بخواهم به صورت کلیدی به ان اشاره کنم باید ساعت ها وقت بگذارم
من سال هاست که این مسئله را پی گیری کردم و با خیلی اشخاص هم صحبت شدم تنها خواسته ای که از مسئواین تصویر دارم این است که اگاهی رسانی در بین مردمانمان انجام دهند در روز با افراد زیادی سروکار دارم اما متاسفانه تنها برخی از ان ها از سه بعدی اطلاع دارند ان هم در حداقل خودش و حداکثر در مورد تلویزیون سه بعدی و فیلم های سه بعدی موجود در بازار.... و این است ان چیزی که مرا بیش از هرچیزی ناراحت می کند
البته ناگفته نماند که در بین مسئولین تنها اقای حسن عربی مدیریت روابط عمومی رادیو فرهنگ از اثار سه بعدی اینجانب استقبال کردند و به قول ما جوونا امروزی تر فکر می کنند و حتی برنامه ای تنظیم کردند که با عنوان معرفی سایت رادیوفرهنگ و معرفی فیلتر های سه بعدی ساخته شده در ایران بود و این جای خوش حالی دارد که حداقل یکی از مسئولین از اثار سه بعدی استقبال کرد
و همین جا جا دارد تا از زحمات ایشان تشکر کنم که اگر پیگیری های ایشان نبود قطعا ان یک برنامه هم در رسانه ضبط نمی شد
از اقای اسدی سوال کردیم که شما در حرفه تصویر سازی سه بعدی هستید چگونه این استقبال از طرف مدیریت روابط عمومی یک شبکه رادویی به وجود امد ؟ امید اسدی ادامه داد جناب اقای حسین عربی با اینکه در حوزه صدا فعالیت می کنند اما از زمانی که با مطلب های من اشنا شدند سعی کردند که مرا به برنامه خودشان دعوت کنند و من هربار به دلایل مشکلاتی که داشتم درخواستشان را رد می کردم و شرمندشان می شدم ولی بالاخره چند هفته پیش این افتخار برای من به وجود امد تا ایشان را از نزدیک ملاقات کنم و برنامه ای در این باره ضبط شد
ادامه بحث را با اقای مفیمی فر ادامه دادیم
رضا مقیمی فر در پاسخ به سئوالی مبنی برچگونگی حمایت از موسیقی پاپ گفت:
بحث گزینش اثار مطرح نیست انگیزه من از اینکه حوزه موسیقی فعالیت می کنم حفظ میراث موسیقیایی مملکتم بود و از موسیقی هایی که خلاف این باشند حمایت نخواهم کرد و اثارشان ضبط و نشر نخواهد شد
مقیمی فر در ادامه افزود : اقای اسدی با توجه به سن کمی که دارند به خوبی از مسائل سه بعدی سررشته دارند در ابتدا ما فکر نمی کردیم که می توانیم کار را به ایشان واگذار کنیم یا خیر ... اما امروز از تصمیمی که گرفتیم خوش حالیم اقای اسدی به علت مشکلات درسی که جلورویشان هست نمی توانند بیش از این با ما همکاری کنند و ما برای ادامه کار سراغ فعالان دیگر برای به کارگیری ادامه تکنولوژی های این استودیو خواهیم رفت خبرنگار :صادق امانی
آیا این خبر مفید بود؟
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied