شمانیوز
شما نیوز

نشست خبری سی و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر برگزار شد

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):نشست خبری سی و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر برگزار شد

نشست خبري جشنواره بين المللي فيلم فجر نشست خبري بيست و يكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر صبح امروز با حضور محمدرضا عباسيان دبير جشنواره برگزار شد. محمدرضا عباسیان ضمن اعلام جدیدترین سیاست های جشنواره فیلم فجر، گفت: تلاش جدی مان بر این است که امسال معرفی کننده آثاری باشیم که شأن سالگرد انقلاب اسلامی (دهه فجر) را حفظ کرده و پذیرای آثاری باشیم که از خط و خطوط مشخص نظام نگذشته باشند. دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر که در اولین نشست خود با خبرنگاران سخن می گفت، در ادامه ی سخنانش به تغییرات این دوره از جشنواره نسبت به دوره ی قبل اشاره و عنوان کرد: در بخش مسابقه ملی، جایزه ویژه دبیر جشنواره و همچنین جایزه فیلمنامه اقتباسی کاملا حذف شده است.

هم چنین امسال دیگر بخش مستقلی به نام بخش خارج از مسابقه نخواهیم داشت و فیلم های بخش خارج از مسابقه که در شأن سایر فیلم های بخش مسابقه ایران هستند اما به دلایلی داوری شان امکان پذیر نیست، در همان بخش سودای سیمرغ نمایش داده می شوند. وی درباره ی تغییرات بخش فیلم های اول هم بیان کرد: در بخش فیلم های اول علی رغم روال هر ساله، یک هیات انتخاب کلیه ی فیلم های رسیده به این بخش را ارزیابی کرده و حداکثر 11 اثر به بخش نگاه نو راه پیدا می کند. هم چنین از جوایز این بخش چهار دیپلم افتخار حذف و تنها سیمرغ های بلورین بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین دستاورد فنی و هنری اهدا خواهد شد، هم چنین یک سیمرغ بلورین در این بخش در اختیار هیات داوران خواهد بود.

عباسیان درباره ی تغییرات بخش سینمای مستند جشنواره فجر خاطرنشان کرد: امسال هم مانند سال گذشته بخش سینما حقیقت و فیلم های مستند بلند را در جشنواره خواهیم داشت اما با این تغییر که در این دوره از جشنواره زمان فیلم های پذیرفته شده به 60 دقیقه کاهش یافته است که این اقدام بر اساس درخواست مستندسازان برای مشارکت بیشتر بود. هم چنین هیات انتخاب این بخش حداکثر 11 مستند را برای حضور در بخش مسابقه انتخاب خواهند کرد. درباره جوایز این بخش هم باید بگویم که سه دیپلم افتخار سال قبل از بخش سینماحقیقت حذف شده و به برگزیدگان این بخش، سیمرغ های بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و جایزه ویژه هیات داوران اهدا خواهد شد. عباسیان یکی دیگر از تغییرات بخش بین الملل این دوره از جشنواره را ایجاد بخشی برای فیلمسازان عضو کشورهای غیرمتعهد دانست و بیان کرد: با توجه به ریاست ایران بر جنبش کشورهای غیرمتعهد، ما با همکاری وزارت امور خارجه در تلاشیم بخشی را به فیلمسازان عضو این کشورها اختصاص دهیم.

ضمن آن که امیدواریم نشست مقدماتی برای افتتاح اتحادیه فیلم سازان جنبش عدم تعهد را در ایام جشنواره فجر برگزار کنیم که به نظرم اتفاق بسیار مهمی است. محمدرضا عباسیان در بخش دیگری از این نشست با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و هزینه های مربوط به جشنواره فیلم فجر گفت: امسال سعی کرده و خواهیم کرد که شرایط اقتصادی کشور و فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی را مدنظر قرار داده و تلاش جدی مان بر این است که جشنواره با بهترین شکل و کیفیت اما با حداقل هزینه برگزار شود. دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر افزود: به عنوان مثال در تلاش هستیم که تمام نمایش های این دوره از جشنواره را به شکل دیجیتال برنامه ریزی کنیم و طبق برنامه ریزی هایمان قرار است امسال هیچ نسخه 35 میلیمتری برای فیلم ها چه در تهران و چه در شهرستان ها چاپ نشود.

وی در بخش پایانی سخنانش به ترکیب هیات انتخاب و داوری این دوره از جشنواره هم اشاره کرد و گفت: در بحث هیات انتخاب و داوری تلاش می شود که دوستان وزن و جایگاه خوبی در حوزه ی سینمایی داشته و مورد وثوق گروه های مختلف باشند. هم چنین تلاش جدی داریم که امسال معرفی کننده آثاری باشیم که شأن سالگرد انقلاب اسلامی (دهه فجر) را حفظ کرده و پذیرای آثاری باشیم که از خط و خطوط نظام نگذشته باشند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا امسال هم برج میلاد به اصحاب رسانه و منتقدان اختصاص پیدا می کند یا خیر، عنوان کرد: تلاشمان بر این است که امسال هم برج میلاد را در ایام جشنواره در اختیار داشته باشیم. اما با توجه به مسائل مالی، این امر بستگی زیادی به توافق مان با شهرداری تهران دارد و امیدواریم که دوستان در این زمینه یاری مان کنند. البته در جلسه هم اندیشی با دبیران و سردبیران سینمایی کشور که در روزهای آینده برگزار خواهد شد، درباره ی این که برج میلاد سینمای اصحاب رسانه باشد یا خیر، بحث و تبادل نظر خواهیم کرد. وی در پایان سخنانش در این نشست درباره افتتاحیه و اختتامیه سی و یکمین جشنواره فیلم فجر هم بیان کرد: طبق برنامه ریزی های مان افتتاحیه جشنواره روز یازدهم بهمن ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد. هم چنین اختتامیه بخش بین الملل 16 بهمن ماه و اختتامیه بخش ملی جشنواره 22 بهمن ماه برگزار می شود.

مصطفی کوه مسکن خبرنگار حوزه سینما

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

تبلیغات متنی