شمانیوز
شما نیوز

قانون اختیار انحلال خانه مطبوعات را به اداره کل ارشاد نداده است

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات استان البرز گفت: قانون اختیار انحلال خانه مطبوعات استان را به اداره کل ارشاد البرز نداده و ما فعالیت خود را با قاطعیت پیگیری می کنیم.

عصر روز پنجشنبه خبری بر روی خروجی اداره ارشاد استان البرز قرار گرفت و بر اساس آن اعلام شده بود که این اداره فعالیت خانه مطبوعات استان را به رسمیت نمی شناسد. در بخشی از اطلاعیه فوق آمده بود:

خانه مطبوعات تنها مجموعه ای است در حوزه فعالان عزیز رسانه که بایستی (باید) مأمن و محلی باشد برای همه اهالی رسانه در چارچوب قوانین موضوعه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، لذا با توجه به برخی ایرادات قانونی وارد به نحوه شکل گیری و برگزاری مجمع خانه مطبوعات و برخی موارد به وجود آمده در طی این مدت ضمن قدردانی از همه دلسوزان و دوستداران و زحمت کشان حوزه رسانه به ویژه خبرنگاران و اهالی دلسوز، خدوم و متین رسانه استان و همچنین مسئولان محترم اعم از مدیران ارشد استانداری، فرمانداری و نمایندگان محبوب مردم کرج در مجلس شورای اسلامی که همه این عزیزان در ارتقاء سطح کیفی و کمی مطبوعات زحمات زیادی متقبل شده اند، اعلام می دارد از نظر این اداره کل ادامه فعالیت خانه مطبوعات استان با شرایط فعلی به صلاح نبوده و رسمیت ندارد."

پس از انتشار اطلاعیه فوق در پایگاه اطلاع رسانی رسمی اداره ارشاد استان البرز و همچنین برخی از خبرگزاری ها و سایت های خبری، خبرنگاران و فعالان رسانه ای این استان از شنیدن مطالب آن متعجب و حیرت زده شده بودند، با مسئولان مربوطه در استان البرز تماس گرفته و به این خبر واکنش نشان دادند.

گسترش اعتراضات اهالی رسانه ای به این اقدام اداره کل ارشاد استان البرز موجب شد که در ساعات پایانی عصر روز گذشته، ناگهان خبر فوق از خروجی سایت های خبری حذف شود.

عدم پاسخگویی مدیران اداره ارشاد استان البرز

از آنجایی که اطلاعیه فوق به صورت مستقیم با خبرنگاران و اهالی رسانه ای استان البرز مرتبط است، خبرنگاران بسیاری تلاش کردند تا صحت اطلاعیه را از مدیران این اداره جویا شود، اما هیچ کدام از مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد استان البرز تلفن های خود را پاسخ ندادند و تا لحظه انتشار این خبر نیز خبرنگاران فارس در کرج موفق به گفت وگو با آنها نشدند.

واکنش رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات استان البرز به انحلال این تشکل صنفی

خبرنگار فارس در کرج در همین رابطه با رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات استان البرز تماس گرفت و از وی درباره اطلاعیه فوق سؤال کرد. کریمایی در این گفت وگو تاکید کرد: خانه مطبوعات استان البرز یک تشکل صنفی قانونی است و در چارچوب قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی تاسیس شده است. وی تصریح کرد: این تشکل برای پیگیری مشکلات و نیازهای صنفی خبرنگاران، روزنامه نگاران و اهالی مطبوعات و خبرگزاری های استان البرز تشکل شده و اکثر فعالان رسانه ای در استان عضو این تشکل هستند.

بازرس خانه مطبوعات کشور افزود: هیئت مدیره خانه مطبوعات استان البرز نیز بر اساس مواد اساسنامه و قوانین رسمی کشور با تشکیل مجمع عمومی و رای مستقیم اعضا انتخاب شده اند و فعالیت آن نیز قانونی است. کریمایی افزود: در اساسنامه و یا هیچ قانون دیگری اختیار انحلال خانه مطبوعات استان البرز به مدیر کل محترم اداره ارشاد استان و یا هر نهاد و دستگاه دیگری داده نشده است. وی تاکید کرد: شیوه انحلال و یا بررسی مشکلات و کاستی های خانه مطبوعات استان البرز بر اساس اساسنامه این تشکل صنفی تنها از طریق برگزاری مجمع عمومی و رای مستقیم اعضا مقدور خواهد بود و معتقدیم دخالت مدیران در این تشکل که مستقل و قانونی، هیچ نکته مثبتی نخواهد داشت.

* اداره ارشاد البرز هیچ کمکی به خانه مطبوعات نکرده است

کریمایی در پاسخ به این پرسش که چه دلایلی موجب صدور اطلاعیه انحلال خانه مطبوعات از سوی اداره کل ارشاد البرز شده است؟ گفت: ما از طریق رسانه ها از این اطلاعیه مطلع شدیم و متاسفانه مدیران اداره ارشاد هیچ حرفی در این زمینه به هیئت مدیره خانه مطبوعات البرز نزده بودند. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه گفته می شود خبر اطلاعیه فوق از خروجی خبرگزاری ها حذف شده، امیدواریم که اصل ماجرا هم صحت نداشته باشد. کریمایی متذکر شد: از ابتدای سال جاری تاکنون اداره کل ارشاد هیچ کمک مادی و معنوی به ما نکرده است و وقتی از آنها درخواست هایی را مطرح می کنیم، می گویند ما پول نداریم. رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات استان البرز ادامه داد: حال پرسش ما این است، اداره ای که پول ندارد تا به خانه مطبوعات کمک کند، چگونه می خواهد سه تشکل موازی مطبوعاتی جدید در استان راه اندازی کند. کریمایی تاکید کرد: به هر حال انحلال خانه مطبوعات از سوی اداره کل ارشاد را قانونی نمی دانیم و ما این اطلاعیه را در صورت صحت، به رسمیت نمی شناسیم.

* اداره ارشاد حتی اجازه برگزاری مجمع عمومی به ما نداده است

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس در کرج مبنی بر اینکه واکنش خانه مطبوعات البرز به این تهدید چگونه خواهد بود؟ گفت: ما فعالیت های خود را در چارچوب قانون با قاطعیت ادامه خواهیم داد و در تلاش هستیم تا مجمع عمومی با حضور تمام اعضا در آینده نزدیک برگزار و طی آن مشکلات و مسائل ایجاد شده را بررسی و تصمیم گیری نهایی در این رابطه را داشته باشیم.

بازرس خانه مطبوعات کشور اعلام کرد: متاسفانه بیش از 2 ماه است که اداره کل فرهنگ و ارشاد استان البرز و مدیر کل محترم این اداره مجوز و اجازه برگزاری مجمع عمومی را به ما نداده و متجعب هستیم که چرا ناگهان چنین اطلاعیه ای را بر خلاف قانون صادر کرده است. کریمایی تاکید کرد: خبرنگاران و اهالی رسانه استان البرز به ویژه اعضای خانه مطبوعات به صورت مستقل و در چارچوب قانون عمل می کنند و انتظار ما از اداره کل ارشاد به جای دخالت در امور داخلی این تشکل، حمایت است. وی افزود: اگر قرار باشد از خارج مجموعه تصمیم هایی به ما تحمیل شود، استقلال یک تشکل صنفی قانونی زیر سؤال رفته و اساسا استقلال حوزه فعالیت رسانه ای مخدوش می شود.

* اقدام اداره کل ارشاد بر خلاف رهنمودهای رهبری معظم انقلاب است

رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات استان البرزدر بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رهنمودهای ارزشمند مقام معظم رهبری مبنی بر پرهیز از رفتارها و عملکردهایی که موجب تنش در جامعه می شود، گفت: متاسفانه این اقدام موجب شد که فضای آرام رسانه ای در استان البرز متشنج شود و امیدواریم هر چه سریعتر سوءتفاهم های ایجاد شده برطرف گردد.

* خبرنگاران عزادار البرزی انتظار بیشتری از اداره ارشاد دارند

وی به درگذشت یکی از اصحاب رسانه و سرپرست دفتر خبرگزاری ایلنا در استان البرز طی روزهای اخیر نیز اشاره کرد و گفت: ما به دلیل درگذشت یکی از همکاران و اعضای خدوم خانه مطبوعات استان البرز عزادار هستیم و انتظار نداشتیم در این شرایط چنین اقداماتی علیه خانه مطبوعات استان صورت گیرد. کریمایی تاکید کرد: انتظار ما از اداره کل ارشاد استان البرز و مدیر کل محترم این اداره حمایت از جامعه رسانه ای و ایجاد فضایی سالم برای گسترش اطلاع رسانی بر اساس اهداف مقدس اسلام و انقلاب است.

* خبرنگاران البرزی آرامش خود را حفظ کنند

وی در پایان با بیان اینکه پس از انتشار شایعاتی مربوط به انحلال خانه مطبوعات استان البرز، برخی از اصحاب رسانه در این استان دلگیر و عصبانی هستند، اظهار داشت: خبرنگاران و همکاران ما در استان البرز باید آرامش خود را حفظ کنند و مطمئن باشند که هیئت مدیره خانه مطبوعات حقوق آنها را در چارچوب قانون و با رعایت مصالح نظام مقدس جمهوری اسلامی با قاطعیت پیگیری خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied