شمانیوز
شما نیوز

اختصاص کمک یک میلیون دلاری سازمان ملل متحد به تاجیکستان

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):تاکید «اشتون» بر گسترش همکاری اتحادیه اروپایی با آسیای مرکزی، همکاری روسیه و قرقیزستان در زمینه انرژی هسته‌ای و اختصاص کمک یک میلیون دلاری سازمان ملل به تاجیکستان بخشی از اخبار و تحولات آسیای مرکزی را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)،

«کاترین اشتون» بالاترین مقام امنیتی اروپا با حضور خود در جمع وزاری خارجه کشورهای آسیای مرکزی، اولویت‌های اتحادیه اروپا در منطقه را تشریح کرد.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: اتحادیه اروپا نقش فزاینده‌ای در آسیای مرکزی دارد و امیدواریم که با تعامل بیشتر با شرکای استراتژیک خود این همکاری را گسترش دهیم.

وی با اشاره به مسائل کلیدی منطقه خاطر نشان کرد که مسائل امنیتی و همکاری منطقه‌ای در زمینه انرژی، منابع آبی و محیط زیست اولویت‌های مهم ما در استراتژی روابط بین اروپا و آسیای مرکزی است.

حاکمیت قانون، آموزش، حقوق انسانی و ساخت یک جامعه ایده‌آل از مهمترین مسائلی است که در مورد آن بحث و بررسی خواهیم کرد.

وی امروز 28 نوامبر در ازبکستان با «اسلام کریم‌اف» و وزیر خارجه ازبکستان دیدار خواهد کرد .

همکاری روسیه و قرقیزستان در زمینه انرژی هسته‌ای

امروز نمایندگان 2 دولت روسیه و قرقیزستان توافقنامه همکاری در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی را امضا کردند.

در دومین نشست بین دولتی نمایندگان قرقیزستان و روسیه ضمن بررسی گسترش همکاری‌های دوجانبه درزمینه‌های مختلف سند همکاری در رابطه با استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی هم به امضا رسید.

گسترش همکاری چین و قرقیزستان همزمان با سفر اشتون به منطقه

با سفر «کاترین اشتون» مقام بالای امنیتی اتحادیه اروپا به منطقه با هدف کم رنگ کردن نفوذ روسیه و چین در منطقه و پررنگ نشان دادن حضور غرب در آسیای مرکزی، «ون شیابو» وزیر شورای جمهوری خلق چین برای یک دیدار رسمی وارد قرقیزستان خواهد شد.

وی که در پایان سفر کاترین اشتون وارد بیشکک می‌شود در نظر دارد تا در رابطه با گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف با مقامات این کشور دیدار کند.

وی در دیدار با «الماس بیک آتومبایوف» رئیس جمهور و «ژاناتور ساتی بالدیوف» نخست وزیر این کشور مهمترین مسائل منطقه‌ای و گسترش روابط چین و قرقیزستان را مطرح خواهد کرد.

*تاجیکستان :

اختصاص کمک یک میلیون دلاری سازمان ملل متحد به تاجیکستان

براساس گزارش دفتر مطبوعاتی وزارت انرژی و صنایع جمهوری تاجیکستان، در ملاقات «گل شیرعلی» وزیر انرژی و صنایع تاجیکستان و «کاندی یومکیل» رئیس کل UNIDO، خاطرنشان شد که سازمان ملل متحد برای توسعه صنایع غذایی در این کشور یک میلیون دلار اختصاص داده است.

بنابراین گزارش، این مبلغ برای توسعه صنایع غذایی و بهبود شرایط جهت تولید میوه خشک هزینه می‌شود.

طرفین همچنین همکاری‌های انرژی از جمله اجرای طرح کاسا 1000 را مورد بررسی قرار دادند.

*ترکمنستان:

سرکنسول جدید ایران در مرو با وزیر امور خارجه ترکمنستان ملاقات کرد

«حسن حسینی مقدم» سرکنسول جدید ایران در مرو ترکمنستان، شب گذشته با وزیر خارجه ترکمنستان ملاقات و استوارنامه خود را تقدیم وی نمود و انجام مأموریت خود را رسما در ترکمنستان آغاز کرد.

در جریان این ملاقات که در آن سفیر کشورمان در عشق‏‌آباد نیز حضور داشت، طرفین در مورد همکاری در مسائل کنسولی و نیز روابط فرهنگی بین ایران و ترکمنستان مورد بحث و تبادل نظر نمودند.

«رشید مرداف» وزیر خارجه ترکمنستان و سرکنسول جدید ایران در مرو با اشاره به اشتراکات فراوان تاریخی و فرهنگی بین ملت دوست و برادر 2 کشور همسایه، بر وجود ظرفیت‏‌های زیادی برای توسعه و گسترش هر چه بیشتر مناسبت میان 2 کشور از جمله در زمینه کنسولی، رفت و آمد اتباع 2 کشور، روابط فرهنگی و... تأکید کردند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied