شمانیوز
شما نیوز

چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟

شمانیوز: جدیدترین مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که آسیبپپ‌پذیری در برابر یک ژن موجب شده تا مردان عمر کمتری نسبت به زنان داشته باشند.  

روزنامه انگلیسی تلگراف با انتشار مقاله‌ای به بررسی چرایی طول عمر بیشتر زنان نسبت به مردان پرداخته است.

بنا بر این گزارش، محققان دریافته‌اند که بروز مشکل در بخش میتوکندری سلول‌ها که به موتورخانه سلول معروف است، آسیب بیشتری به مردان در مقایسه با زنان می‌زند.

تمامی این مشکلات برای مردان آسیب‌زا است، و به مرور سلامت سلول‌های مردان را تحلیل می‌برد.

ژن‌های میتوکندری برخلاف دیگر ژن‌ها که هم از مادر و هم از پدر به فرزندان به ارث می‌رسد، ژن‌هایی هستند که تنها از مادر به فرزند به ارث می‌رسد.

به گفته "دامین داولینگ" از دانشگاه موناش استرالیا، این بدان معنی است که این ژن‌ها رد فرایند تکامل خود، تنها تحت سیستم کنترلی فعالیت می‌کنند که مختص زنان است.

همین امر موجب می‌شود تا مردان در برابر تکامل و تغییراتی که در این ژن‌ها اتفاق می‌افتد آسیب‌پذیر باشند، اما زنان به دلیل دارا بودن سیستم کنترل مربوط به این ژن‌ها، آسیب‌پذیر نباشند.

داولینگ ادامه می‌دهد: در طول هزاران نسل، جهش‌های اینچنینی بسیاری جمع شده که تنها به مردان آسیب زده، در حالی که به زنان لطمه‌ای نزده است.

البته بحث عمر بیشتر زنان تنها مختص به انسان نبوده و در بسیاری از گونه‌های مختلف حیوانات نیز، نوع ماده طول عمر بیشتری به نرها دارند.

در حال حاضر متوسط طول عمر زنان در انگلیس 82.1 است، در حالی که مردان انگلیسی به طور متوسط 78.1 سال عمر می‌کنند.

همچنین تعداد زنانی که در سرتاسر جهان عمری بالای 100 سال دارند، 9 برابر مردان بالای 100 ساله است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied