شمانیوز
شما نیوز

ضعف نظارت ها مشهود است

بی توجهی رانندگان تاکسی به نرخ های مصوب

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): طرح افزایش نرخ کرایه اتوبوسهای درون شهری و تاکسی های اردبیل پس از دو سال در حالی به اجرا درآمد که تخلف رانندگان در اخذ کرایه های بیشتر و دهن کجی به نرخ های مصوب به دلیل ضعف نظارتها، نارضایتی شهروندان را رقم زده است.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، در حالی که افزایش قیمت های تاکسی از دو ماه پیش در اردبیل آغاز شده است و اطلاع رسانی گسترده ای نیز در خصوص نرخ مسیرها صورت گرفته است، رانندگان با عدم تمکین به قانون مصوب شورای شهر و سازمان تاکسیرانی اردبیل و دریافت کرایه های دوبله موجب ایجاد نابسامانی در حمل و نقل درون شهری شده اند.

چنانچه به عقیده شهروندان افزایش قیمت در کنار دریافت نرخ های بیشتر از سوی رانندگان تاکسی و ضعف نظارتها حمل و نقل عمومی درون شهری را عملا با بی نظمی مواجه کرده است.

عدم تناسب افزایش قیمتها با توجه به پول رایج، نحوه اجرای طرح از سوی رانندگان و برخورد سلیقه ای راننده در اخذ کرایه از جمله مهمترین معضلاتی است که موجب شده افزایش نرخ کرایه ها هر دو سوی دخیل در این ماجرا شامل راننده و شهروند را متضرر سازد.

اجرای این طرح که به درخواست مکرر رانندگان و به دلیل پایین بودن نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس شهری انجام شد، در مراحل عملیاتی علاوه بر اینکه مشکلاتی را برای شهروندان فراهم کرده نارضایتی رانندگان را نیز رقم زده است.

کارشناسان معتقدند در صورتی که افزایش کرایه با فرهنگ سازی مناسب و در نظر گرفتن شرایط موجود انجام می شد، نارضایتی به این درجه قوت نمی گرفت.

اخذ سلیقه ای کرایه ها توسط راننده

از جمله مهمترین گلایه های شهروندان اخذ سلیقه ای کرایه توسط رانندگان اتوبوس شهری و تاکسی است بطوریکه اعلام عمومی نرخ کرایه و نصب آن بر روی شیشه تاکسی درون شهری مانع از انجام این تخلف نمی شود.

یکی از شهروندان اردبیلی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: با وجود اینکه نرخ کرایه مشخص شده است، برخی رانندگان به بهانه های مختلف از جمله تورم و استهلاک خودرو کرایه بیشتری از مشتری می گیرند.

نعیم زاهدی اضافه کرد: در بیشتر مواقع شهروندان نرخ بیشتر از 350 تومان برای تاکسی پرداخت می کنند و این در حالی است که سقف دریافت کرایه در مسیرهای چندگانه این مبلغ است.

سکه 25 تومانی مشکل بزرگ رانندگان و شهروندان

زاهدی ادامه داد: علاوه بر این نرخ کرایه اتوبوس نیز 125 تومان تعیین شده است که در عمل رانندگان به دلیل عدم رایج بودن پول خرد 150 تومان از شهروندان کسر می کنند.

یک شهروند دیگر تصریح کرد: در هنگام افزایش نامتعارف کرایه اتوبوس شهری و با انتقاد از عدم وجود پول خرد 25 تومانی، مسئولان تامین پول خرد را وعده دادند، اما در عمل کمبود سکه 25 تومانی که سکه رایج در دسترس مردم نیست، معضلاتی را به وجود آورده است.

تقی شکیبا با اشاره به اینکه این موضوع بیشتر شهروندان را متضرر کرده است، ادامه داد: این مهم موجب شده است بین راننده و مشتریان همه روزه کشمکش و درگیری های لفظی و حتی فیزیکی به وجود آید.

شکیبا تصریح کرد: درگیری راننده و تاکسی در بسیاری از مواقع به مراجع قضایی کشیده نمی شود و به همین دلیل شهروندان عدم آرامش روانی را تنها به خاطر افزایش کرایه ها تجربه می کنند.

یک کارشناس علوم اجتماعی نیز این موضوع را عاملی برای افزایش درگیری خیابانی می داند و معتقد است رواج آن در یک جامعه به ضعف عملکرد برخی مدیران شهری در نحوه قانون گذاری و بینش عمومی و بی اطلاعی از نحوه برخورد با مشکلات اجتماعی بر می گردد.

مهین ندرپور تصریح کرد: زمانی که نظارت قانونی کمرنگ بوده و هر شهروند خود را نسبت به رفتار خود مسئول نمی داند نزاع و درگیری لفظی و فیزیکی برای برخورد صوری با حقوق فردی صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه درگیری راننده وسیله حمل و نقل عمومی و شهروند از ضعف نظارتها نشات می گیرد، ادامه داد: زمانی که طرحی عمومی به اجرا در می آید ضروری است عواقب اجرایی آن پیش بینی شده و نسبت به آن تدابیری در نظر گرفته شود.

برخورد تعزیراتی با راننده تاکسی متخلف

در عین حال رئیس سازمان تاکسیرانی شهر اردبیل با اشاره به بررسی چهار پرونده تخلف در خصوص دریافت مبالغ کرایه بالاتر از مصوب از برخورد قانونی با رانندگان مختلف خبر داد.

ایمان زمانی تصریح کرد: واحد گشت و بازرسی و رسیدگی به شکایات مردمی اختصاص به نظارت و کنترل بر تخلفات احتمالی از جمله عدم ارائه خدمات و گران فروشی دارد.

وی با بیان اینکه کمیته انضباطی به منظور برخورد با رانندگان متخلف تشکیل شده است، اضافه کرد: شماره تلفن 8818180 نیز به منظور دریافت شکایات مردمی در نظر گرفته شده است.

به گفته زمانی در صورتی که تخلف راننده چشمگیر باشد از طریق تعزیرات حکومتی مورد بررسی قرار گرفته و تا مرحله جریمه نقدی و یا توقیف اتومبیل پیش خواهد رفت.

البته بسیاری از شهروندان نیز این سئوال را می پرسند که آیا اینکه مسیر 200 تومانی از سوی راننده 300 تومان دریافت شود، تخلف نیست و اگر است چشمگیر نیست و نباید شکایت کرد، در حالی که اگر روزانه 100 نفر اینگونه متضرر شوند علاوه بر بار روانی برای 100 نفر مبلغ تخلف 10 هزار تومان می شود که تخلف چشمگیری برای تاکسی است.

افزایش کرایه متناسب با معیشت مردم است

همچنین رئیس سازمان تاکسیرانی شهر اردبیل در خصوص نارضایتی رانندگان تاکسی از افزایش کرایه تاکسی ها اضافه کرد: این افزایش متناسب با معیشت عموم مردم و در پی کارشناسی از وضعیت عمومی جامعه انجام شده است.

زمانی تاکید کرد: کرایه فعلی مصوب سال جاری است و تا پایان سال نیز تغییری نخواهد داشت.

وی با تاکید به تامین قطعات و لوازم یدکی رانندگان از طریق تعاونی رانندگان تاکسی با نرخ پایین تر از بازار ادامه داد: رانندگان نمی توانند به بهانه گرانی قطعات و استهلاک آن کرایه بالاتری از مسافر اخذ کنند.

افزایش کرایه اتوبوس شهری منطقی نبود

علاوه بر این مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی اردبیل نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص میزان افزایش نامتعارف کرایه اتوبوس و تعیین 125 تومان تاکید کرد: این افزایش منطقی نبود و پیشنهاد ما 150 تومان بوده است.

فضیلت ابراهیمی با بیان اینکه مشکلات افزایش کرایه اتوبوس از جمله برخورد سلیقه ای راننده در اخذ کرایه در کمیته تخلفات بررسی می شود، تصریح کرد: با وجود اینکه تلاش برای تثبیت کرایه اتوبوس به نرخ 150 تومان بی نتیجه ماند اما در نظر داریم اجرای آن را از طریق شورای شهر دنبال کنیم.

به گفته ابراهیمی در سال گذشته 21 پرونده و در دو ماهه اول سال جاری پنج پرونده تخلف در این کمیته با محور گرانفروشی و عدم ارائه خدمات از سوی راننده مورد بررسی قرار گرفته است.

پول خرد موجود پاسخگوی نیاز عموم نیست

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی اردبیل و حومه از جمله مهمترین مشکلات اجرای طرح فعلی افزایش کرایه بهای اتوبوس را کمبود پول خرد برشمرد و تاکید کرد: طبق استعلامی که از بانکها به عمل آمده، پول خرد لازم در بانکهای استان موجود نیست.

وی که در تعیین نرخ کرایه 125 تومکانی نسبت به تامین پول خرد ابراز امیدواری کرده بود، افزود: علاوه بر این صندوقهای خیریه و کمیته امداد نیز نمی تواند پول خرد لازم را تامین کند و عملا با کمبود پول خرد مواجهیم.

با این وجود تنها یک ماه پس از آغاز به کار طرح نه تنها شهروندان بلکه مسئولان اجرایی نیز نسبت به ضعف طرح افزایش نامتعارف اطلاع یافته و مشکلات آن را لمس می کنند.

ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اردبیل سه هزار و 434 تاکسی خطی و گردشی، 175اتوبوس شهری و 34 ون دارد که به عنوان تنها وسایط نقلیه به صورت روزانه مورد استفاده تمامی شهروندان قرار می گیرد.

ساماندهی این ناوگان علاوه بر اینکه در کاهش ترافیک و تسهیل رفت و آمدها تاثیر گذار است، می تواند مسافرتهای درون شهری شهروندان را در سلامت و راحتی روانی هدایت کرده و تجربه مثبتی از حضور در اجتماع در اذهان عمومی شکل دهد. منبع:مهر

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied