شمانیوز
شما نیوز

تجارت الکترونیک، راهی برای کسب درآمدهای میلیاردی

یک مدرس دانشگاه گفت: تجارت الکترونیک یکی از بزرگ‌ترین تجارت‌ها در دنیا است و می‌تواند موجب در‌آمدزایی میلیاردی و غیرقابل تصوری شود.

یک مدرس دانشگاه گفت: تجارت الکترونیک یکی از بزرگ‌ترین تجارت‌ها در دنیا است و می‌تواند موجب در‌آمدزایی میلیاردی و غیرقابل تصوری شود.

جلیل خاوندگار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه زنجان، با اشاره به الزاماتی که برای راه‌اندازی تجارت و کسب ‌و کار الکترونیک در کشور وجود دارد، اظهار کرد: این الزامات بیش از حد موجب شده که تجارت الکترونیک رونق چندانی نداشته باشد و افرادی که می‌خواهند این نوع کسب و کار را راه بیندازند، با مشاهده این الزامات رغبت و انگیزه خود را از دست بدهند.

وی افزود: الزامات معمولی در این زمینه شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار، شبکه و متخصصان بوده و الزامات اصلی در حوزه تجارت الکترونیک شامل علاقه‌داران، مشتری، خریدار و واسطه است. در واقع به جای الزامات معمولی این الزامات اصلی هستند که موجب گیرایی تجارت الکترونیک در کشور می‌شود.

این مسئول اظهار کرد: همچنین الزامات حقوقی برای راه‌اندازی کسب و کار الکترونیکی نیز مانند امضاء الکترونیکی، چک قراردادها و تاییدهای الکترونیکی و از همه مهم‌تر اخلاق در فضای بازار الکترونیکی در این حوزه بسیار مهم هستند و اگر اخلاقی که در فضای بازار حقیقی و فیزیکی وجود دارد در بازارهای مجازی نیز وجود داشته باشد کسب و کار رونق خواهد گرفت و با همین الزامات است که فضای تجارت الکترونیک تشکیل می‌شود.

خاوندگار تصریح کرد: در مرحله آخر، الزاماتی که باید برای تشکیل یک‌ وب‌سایت یا پرتال معتبر و چگونگی بازاریابی برای جذب مشتری باید رعایت شود 27 مورد است که باید مورد مطالعه‌های تخصصی و فنی قرار گیرد تا بتوان یک کسب و کار الکترونیکی پررونق را تشکیل داد.

وی در خصوص توسعه تجارت الکترونیک در جهان نیز، عنوان کرد: تجارت الکترونیک از بحث‌های بسیار داغ و جذاب در دنیا است که بسیار هم مورد توجه قرار دارد؛ مانند وب‌سایت آمازون که با تبلیغات گسترده‌اش علاوه‌بر کاربران داخلی در سطح دنیا نیز طرفداران بسیاری را جذب کرده است؛ همچنین تجارت الکترونیک در دنیا توسط ایرانیان بسیار توسعه‌یافته است. متاسفانه در خود ایران کارهای چندانی صورت نگرفته است و این موضوع به دلیل الزامات بیش از حدی است که وجود دارد.

خاوندگار در رابطه با فعالیت وب‌سایت‌های که در حوزه تجارت الکترونیک در ایران فعالیت می‌کنند و توانسته‌اند موفقیت کسب کنند، افزود: شرکت‌هایی مثل دیجی‌کالا با مدیریت قوی و نیروهای متخصص و فنی که دارد، توانسته در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار به حدقانونی دست یافته و نه تنها در ایران بلکه در کل خاورمیانه کاربران زیادی را جذب کنند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: خرید آنلاین و تجارت الکترونیک از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های مجازی هنوز در کشور جانیفتاده است و مردم میلی به حضور فیزیکی در بازارها و دیدن اجناس از نزدیک را دارند. بهترین راه برای توسعه کسب و کار و تجارت الکترونیک در کشور، استفاده و حمایت از ظرفیت‌های پارک علم فناوری و مراکز رشد در استان است که با کمترین سرمایه‌گذاری بیشترین بازدهی را خواهند داشت.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied