شمانیوز
شما نیوز

احیای دریاچه ارومیه، در نشست دانشمندان مسلمان بررسی می‌شود

نشست بین المللی دانشمندان مسلمان حوزه آب با محوریت احیای دریاچه ارومیه؛ با همکاری دانشگاه تهران و کرسی بازیافت آب یونسکو در دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد.

نشست بین المللی دانشمندان مسلمان حوزه آب با محوریت احیای دریاچه ارومیه؛ با همکاری دانشگاه تهران و کرسی بازیافت آب یونسکو در دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد.

قائم مقام دانشگاه تبریز در حاشیه این همایش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان‌شرقی گفت: در این نشست که با محوریت دیپلماسی آب برای احیای دریاچه ارومیه برگزار می‌شود؛ 12 نفر از دانشمندان و متخصصان برجسته خارجی در حوزه آب از کشورهای آمریکا، ترکیه، انگلستان، پاکستان، اندونزی، مصر، بنگلادش، اتریش، سوریه، اردن و ... حضور دارند.

حمیدرضا قاسمزاده خاطرنشان کرد: توسعه همکاری علمی از دیگر اهداف این نشست بوده و بازدید از دریاچه ارومیه و برگزاری میزگرد علمی از دیگر برنامه‌های این نشست است.

وی با بیان اینکه به دنبال طرح موضوع دریاچه ارومیه به عنوان یک موضوع بین المللی هستیم، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بین المللی در احیای دریاچه ارومیه چاره ساز خواهد بود، به همین منظور این نشست با هدف دستیابی به راه حلی علمی و عملی با توجه به تجربیات متخصصان امر در سایر پروژه های مشابه برای نجات دریاچه ارومیه است.

گفتنی است؛ کارشناسان ابراز داشته‌اند در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه هوای معتدل منطقه تبدیل به هوای گرمسیری با بادهای نمکی خواهد شد و زیست محیط منطقه را تغییر خواهد داد. علاوه بر نمک، بسیاری از آلودگی‌ها شامل فلزات سمی سنگین مورد استفاده در صنعت و مواد سمی مورد استفاده در کشاورزی به آب‌های سطحی و زیر سطحی مرتبط با دریاچه، نفوذ کرده‌اند و در صورت خشک شدن دریاچه بسیاری از از مواد سمی هوازی شده و خطرات بیماری‌های تنفسی برای زیست‌بوم و مردم منطقه بوجود خواهد آورد.

دریاچه ارومیه با پنج هزار کیلومتر مربع وسعت، بزرگترین آبگیر فلات ایران است که در دو دهه اخیر به دلیل خشکسالی ها، بهره برداری بی رویه از آبهای زیرزمینی، ایجاد سدهای مخزنی و افزایش متوسط دمای هوا با کمبود شدید آب روبرو شده است؛ در زمان حاضر دو سوم از وسعت این دریاچه به شوره زار تبدیل شده است.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied