شمانیوز
شما نیوز

اشکان خطیبی:رستوران داری برایم جذابیت ندارد

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): اشکان خطیبی بازیگر مستعد و جوان سینما، تلویزیون و تئاتر دوران پرکار و موفقی را تجربه می کند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)او اخیرا فیلم موفق «قاعده تصادف» را روی پرده سینماها داشت و اکنون مجموعه «تهران پلاک یک» را از شبکه تهران در حال پخش دارد. خطیبی همچنین در نمایش «خدای کشتار» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی در کنار بهاره رهنما در فرهنگسرای نیاوران بازی می کند. با او درباره حضورهایش در این آثار و رستوران داری و برنامه های ورزشی گفت وگو کرده ایم.

زندگی شما در شرایط عادی و در مواقعی که سر صحنه فیلم ها یا تئاتر هستید، چه تفاوت هایی دارد؟ وقتی سرکار هستم، به خصوص در سریال هایی که ماه ها فیلمبرداری اش طول می کشد، کمتر فرصت استراحت پیدا می کنم. زندگی هنرمندان و به خصوص بازیگران به دلیل شرایط شغلی شان غیرقابل پیش بینی است و به روز کار انجام می دهند.

حدود یک سال و نیم پیش از رستوران داری با هیجان صحبت می کردید آیا در حال حاضر هم همچنان این اشتیاق را دارید؟ نه اصلا اشتیاق قبلی را ندارم. رستوران داری شغل تمام وقتی است و برای من که درگیر بازی هستم چندان مناسب نیست و نمی توانم برایش وقت بگذارم. از اول هم به رستوران داری از جنبه ذوق هنری این شغل علاقه پیدا کردم و تلاش کردم در رستورانم یک فضای متفاوت و جذاب را برای مشتریان به وجود بیاورم.

از ایده هایی که در رستوان خودتان به آن ها پرداختید استقبال نشد؟ چرا استقبال خوب بود و مردم به من خیلی لطف داشتند، اما این شغل دیگر برایم جذابیت ندارد.

دلیل اصلی این از دست دادن اشتیاقشان چیست؟ قصه اش طولانی و از حوصله این گفت وگو خارج است. یکی از مسایل مهم بحث مالی بود. راستش این شغل برایم منفعت مالی زیادی نداشت. در این قضیه شریک داشتن هم بسیار موثر بود. بخش سرویس دهی هم مسئله مهمی بود و هر چقدر در ایران تلاش می کنید باز هم با کاستی روبه رو هستید و این مسئله من را عصبانی می کند.

چقدر به دکور و طراحی ظاهر رستوران پرداخته بودید؟ حدود یک سال و نیم وقت صرف طراحی داخلی رستورانم کردم، اما باز هم آن طور که می خواستم مورد توجه قرار نگرفت.

مردم عادی چقدر به خاطر خود شما به رستوران می آمدند؟ خیلی از مردم با چنین هدفی به رستوران می آمدند و امیدوارم شرمنده شان نشده باشم و غذای خوبی میل کرده باشند. نباید فراموش کنیم که رستوران داری به لحاظ اجتماعی شغل با پرستیژی است.

با مشتریان برخورد مستقیم داشتید؟ بله در مواقعی که سر کار نبودم به رستوران می رفتم.

هیچ وقت مشتریان از کیفیت غذا شما شکایت کردند؟ وقتی تعداد زیادی آدم به رستوران به خاطر من می آیند باید از غذایشان صددرصد رضایت داشته باشند و اگر تعداد کمی هم ناراضی باشند برایم ناگوار و تلخ است.

استقبال بازیگران و سایر هنرمندان از رستوران شما چگونه بود؟ گاهی بعضی بازیگران به رستورانم می آمدند.

مثلا چه کسانی؟ اسم نبریم بهتر است، شاید خوششان نیاید.

سال های 90 و 91 دوران پرکار شما در عرصه های مختلف هنری و حتی موسقی بود دلیل این پرکاری پیشنهادهای مناسب بود یا در قبول نقش آسان گیرتر شده بودید؟ سال 91، برایم سالی پرکار بود به این دلیل که پیشنهادی خوب و مناسبی داشتم. همیشه به ملاک هایی که برای قبول نقش دارم پایبند هستم و هر نقشی را قبول نمی کنم و به فکر اعتبار کارنامه کاری ام هستم. البته فشرده کار کردنم و حضور توأم در تئاتر، موسیقی، سینما و تلویزیونی باعث شده بود فرصت استراحت کامل نداشته باشم و این مسئله باعث خستگی ام می شد. البته تلاش کردم با رفتن به مسافرت کمی استراحت کنم و از کار فاصله بگیرم با وجود این فرصت و مجال کمتری برای پرداختن به زندگی شخصی ام پیدا کردم.

از حضور در مجموعه «تهران پلاک یک» راضی هستید؟ حضور و بازی در این مجموعه را بیشتر برای کمک و حمایت مهدی مظلومی به دلیل دوستی ای که داشتیم انجام دادم. گاهی بازیگران به خاطر روابط و دوستی ها بازی در فیلم ها و مجموعه ها را قبول می کنند برای من هم بارها چنین اتفاقی افتاده و با حضورم به دوستان کارگردان تا حد توانم کمک کرده ام.

اگر در این نوع کارهایی که به دلیل دوستی آن ها را می پذیرید ضعف هایی وجود داشته باشد به اعتبار کاری شما لطمه ای نمی زند؟ انسانیت و نوع دوستی و مهم تر و فراتر از این مسایل است مخاطبی که به اخلاق و شیوه کاری من آشنا باشد متوجه می شود براساس دلایلی این کارها را قبول کرده ام.

برای قابل باور کردن نقش تان در این مجموعه چه کارهایی انجام دادید؟ سعی کردم بازیگردانی و بازیگران نقش روبه رویم را راهنمایی و هدایت کنم.

چرا؟ یکی از دلایلش حضور بازیگرانی بود که تجربه زیادی نداشتند. البته این مجموعه به دلیل ویژگی های داستانی اش کار پر بازیگری بود و تعداد زیادی بازیگر حرفه ای و نام آشنا مثل علیرضا خمسه، داریوش مودبیان، مهتاج نجومی، اسماعیل سلطانیان در آن بازی می کردند. بعد از اتمام فیلمبرداری «قاعده تصادف» مدام سر صحنه این سریال حضور داشتم و سعی کردم وجودم اثرگذار باشد. از این حضور و تجربه ناراضی نیستم ممکن است کیفیت سریال چندان مورد توجه مخاطبان نباشد اما گروه سازنده تمام تلاششان را انجام دادند.

به نظر می رسد نقشی که شما در این مجموعه بازی کردید به خصوص در روابط عاشقانه اش، رفتار متناقضی داشت. بله، علت چنین نواقصی در شخصیت پردازی، کامل نبودن فیلمنامه و نوشته شدن فیلمنامه در طول فیلمبرداری آن هم با عجله و شتاب است. در خیلی از سریال های تلویزیونی که بدون آماده شدن کامل فیلمنامه فیلمبرداری شان شروع می شود این ضعف دیده می شود و چاره ای هم نیست.

به دلیل این ضعف ها بود که بازیگرانی مثل داریوش مودبیان از نیمه راه همکاری شان را با سریال قطع کرد؟ بله، داریوش مودبیان نقدهای جدیدی درباره فیلمنامه و شخصیت پردازی نقشی که بازی می کرد داشت و از ادامه همکاری انصراف داد.

خیلی از اهالی سینما و منتقدان از اکران نامناسب «قاعده تصادف» ناراضی بودند شما در این زمینه چه نظری دارید؟ من به این نوع برخورد در اکران فیلم های ارزشمند فرهنگی با رویکرد اجتماعی در این چند ساله اخیر عادت کرده ام. مدت هاست نوع، نحوه و چیدمان اکران ها نارسایی و کاستی دارد و توام با کج سلیقگی و بدون شناخت حرفه ای از ذائقه مخاطب است.

حضور در عرصه بازیگری تئاتر چقدر به شما کمک کرد تا بتوانید در فیلم «قاعده تصادف» در نقش یک کارگردان تئاتر بازی کنید؟ یکی از دلایلی که برای ایفای نقش کارگردان تئاتری فیلم انتخاب شدم همین سابقه تئاتری ام بود و به خوبی توانستم از تجربه های بازیگری ام در تئاتر استفاده کنم. اغلب بازیگران فلم هم کم و بیش سابقه حضور در صحنه تئاتر داشتند.

خیلی از منتقدان معتقدند بازی ها فضای فیلم و نوع بازی بازیگران فیلم «قاعده تصادف» تحت تأثیر سینمای اصغر فرهادی و به خصوص دو فیلم آخر او است. آیا شما هم به چنین شباهت و نزدیکی ای اذعان دارید؟ با اصغر فرهادی در یک سریال سابقه همکاری داشتم او آن زمان چنین رویکردی نداشت. بنابراین نمی توانم مقایسه ای درباره این شباهت داشته باشم اما این شیوه کاری منحصربه کارگردان خاصی نیست و خیلی ها به این شکل فیلمسازی می کنند و چیز عجیب و غریبی نیست.

حضور بایگران در یک مدت طولانی در کنار هم برای درآمدن نقش ها چقدر به بهتر شدن بازی ها فیلم «قاعده تصادف» کمک کرد؟ مهم ترین فایده چنین کاری درک و شناخت بهتر بازیگران از خصوصیات یکدیگر و ویژگی نقش های است که قرار است بازی کنند. تمرین های طولانی مدت باعث عجین شدن با نقش و راحت بازی کردن بازیگران هم می شود و همگی در راستای تحقق یک هدف حرکت می کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied