شمانیوز
شما نیوز

کوهستان"پامیر"تاجیکستان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید+تصاویر

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): «جهانگیر صدیراف» مسئول روابط بین‌المللی وزارت فرهنگ تاجیکستان روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس در دوشنبه افزود: منطقه‌ای که با نام پارک ملی یاد می‌شود در سی‌وهفتمین مجمع کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر «پنوم پن» کامبوج وارد این فهرست شد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز)، به گفته وی در این جلسه که «شاهرخ اصراری» وزیر فرهنگ تاجیکستان نیز شرکت کرده‌ است نمایندگان ژاپن، استنوی، آلمان، امارات متحده عرب، روسیه، الجزایر، کامبوج و فرانسه از درخواست این کشور پشتیبانی کرده‌اند. وی تصریح کرد: پارک ملی تاجیکستان بخش بزرگی از منطقه استان بدخشان از جمله «کول سریز»، ارتفاع «اسماعیل سامانی»، مناطق «درواز»، «ونج»، «یازگلام» و همچنین نواحی «تویلدره» و «جرگتال» را فرا می‌گیرد.

به گفته وی آثار تاریخی قلعه «هلبوک»، «حصار» و «پنجکنت» دیگر از طرح های پیشنهادی تاجیکستان برای فهرست میراث جهانی است که در حال بررسی متخصصان و پژوهشگران نهادهای وابسته به یونسکو سازمان ملل می‌باشند. پارک ملی تاجیکستان پس از «سرزم» آثار باقیمانده یک شهر قدیم با تاریخ بیش از پنج هزار ساله واقع در شمال تاجیکستان دومین یادگار تاریخی و فرهنگی این کشور است که وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شد.

«سرزم» تاجیکستان براساس تصمیم کمیته میراث فرهنگی سازمان آموزش، علم و فرهنگ سازمان ملل در ماه آگوست سال 2010 شامل این فهرست شد. منطقه کوهستان پامیر که تحت حمایت یونسکو سازمان ملل قرار گرفت با مساحتی بیش از پنج میلیون هکتار بوده و در ناحیه شرق تاجیکستان و در ماورای کوه‌های اوراسیا واقع است.

بنا به گفته منابع رسمی بخشی از کوهستان این منطقه ارتفاع بیش از هفت هزار متر از سطح دریا دارد که قله آن همیشه منجمد است. بنابراین گزارش پارک ملی تاجیکستان شامل 170 رودخانه، کوچک و متوسط، بیش از 400 استخر طبیعی و بیش از یک هزار یخچال طبیعی است.

پارک ملی تاجیکستان همچنین محل حضور صدها نوع پرنده و حیوان نادر بوده و از جمله گوسفند کوهی مشهور به نام «مارکو پولو» (Ovis ammon polii)، نیز در این منطقه ساکن است. مقامات تاجیکستان با وارد کردن این منطقه کوهستان به فهرست میراث جهانی هدف دریافت کمک‌های بیشتر جامعه جهانی و نهاد‌های بین‌المللی زیست محیطی برای حفظ و تحقیق علمی گیاهان و جانوران این منطقه را دارند. در ادامه شما را به تماشای تصاویری از این مکان زیبا دعوت می‌نماییم.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied