شمانیوز
شما نیوز

انواع کارت‌ بانکی و کاربردهای آن

درگذشته بخش اعظم تراکنش‌های شعب بانک‌ها و هزینه‌های عملیاتی آن‌ها به کارهایی نظیر انتقال وجه، پرداخت قبوض، استعلام موجودی و ... اختصاص داشت.

انواع کارت‌ بانکی و کاربردهای آن

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از ایسنا: بنابر اعلام کارت پرداز، به همین علت بخش قابل‌توجهی از زمان کارکنان بانک، صرف رسیدگی به این امور مشتریان شده و مشتریان بانک‌ها نیز مجبور بودند برای انجام این امور ساده به بانک مراجعه کنند و زمان زیادی را در صف بگذرانند. بنابراین بانک‌ها درصدد این برآمدند که برای رفع این چالش اقدام کنند و به دنبال راهی بودند که این عملیات را به‌گونه‌ای مکانیزاسیون کنند تا انجام آن‌ها با دخالت کمتر منابع انسانی امکان‌پذیر شود. در نتیجه برای بهبود این شرایط کارت‌های بانکی به وجود آمدند. و چاپ کارت‌ بانکی آغاز شد. بیش از چند دهه است که کارت‌های بانکی با کاهش نیاز به حمل پول نقد، موجب تسریع فرآیندهای بانکی شده‌اند.

با توجه به قابلیت این کارت‌ها جهت انجام امور بانکی از طریق دستگاه‌های خودپرداز و پرداخت از راه دور، هزینه‌های عملیاتی بانک‌ها کاهش چشمگیری داشته و همچنین تا حد قابل‌ توجهی از اتلاف زمان مشتریان جلوگیری شده است. بنابراین در ادامه به روند چاپ کارت‌های بانکی خواهیم پرداخت.

 

همه‌چیز در مورد کارت‌های بانکی و تاریخچه آن

کارت‌بانکی برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ با هدف تسریع روند بانکداری الکترونیک و کاهش استفاده از پول نقد به کار گرفته شد. در کشور ما نیز از کارت‌بانکی به‌عنوان ابزار برداشت فراهم شد. درگذشته بخش عظیم تراکنش‌های شعب بانکی و هزینه‌های عملیاتی آن‌ها به برداشت و واریز وجه اشخاص مربوط می‌شد که باعث می‌شد بخش قابل‌توجهی از زمان کارمندان بانک، صرف رسیدگی به این امور مردم شود. بانک‌ها نیز جهت رفع این چالش تصمیم به ساخت تجهیزاتی گرفتند که به کمک آن‌ها بتوانند این عملیات را با دخالت کمتر منابع انسانی و به‌صورت مکانیزه انجام دهند. یکی از مهم‌ترین دلایل تولید کارت‌بانکی به این موضوع مربوط می‌شد.

در نهایت در سال ۱۹۵۰در انگلستان و آمریکا سه دستگاه ساختند که یکی از آن‌ها قابلیت دریافت وجه و دو دستگاه دیگر قابلیت پرداخت وجه را داشتند. ساخت کارت اعتباری نیز در ابتدا در انگلستان و آمریکا انجام گرفت. دو شرکت داینرزکلاب و آمریکن اکسپرس، با اعطای قدرت خرید اعتباری به مشتریان خود، یک کارت شناسایی مقوایی نیز به آن‌ها دادند. پس از چند سال تولید کارت‌های مقوایی متوقف شد و چاپ کارت‌بانکی روی کارت‌های پلاستیکی که به کارت pvc معروف هستند در دستور کار قرار گرفت.

 

انواع کارت‌بانکی pvc

 

امروزه چاپ کارت‌بانکی روی کارت‌های پلاستیکی که از پلی‌ وینیل کلراید استات تولید می‌شوند، انجام می‌گیرد. این کارت‌ها هم کیفیت بالاتری دارند و هم از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار هستند و می‌توان آن‌ها را در انواع مختلفی یافت. کارت‌های pvc به دو صورت ساده و هوشمند وجود دارند که برای چاپ کارت‌بانکی از نوع کارت‌های پی‌وی‌سی هوشمند استفاده می‌شود. کارت‌های هوشمند مورد استفاده برای چاپ کارت‌بانکی به‌صورت مغناطیسی هستند که یک نوار مغناطیسی با قابلیت ذخیره‌سازی اطلاعات در پشت کارت تعبیه‌ شده است. برای خواندن این اطلاعات باید از دستگاه ریدر مگنت استفاده کرد.

 

چاپ کارت‌ بانکی pvc

چاپ کارت‌ بانکی پی‌وی‌سی روی کارت‌های مغناطیسی خام با ضخامت ۷۶۰ میکرون و در ابعاد استاندارد ۸۵٫۶۰ در ۵۳٫۹۸ میلی‌متر که ابعاد کارت‌های اعتباری است، انجام می‌گیرد. کارت‌های مغناطیسی خام در رنگ‌بندی‌های مختلف و به‌صورت مات و متالیک تولید می‌شوند که می‌توان هر یک از آن‌ها را برگزید. همچنین به‌منظور افزایش مقاومت کارت‌ها و شخصی‌سازی روی آن‌ها می‌توان پس از انجام عملیات چاپ یک‌ لایه لمینت به‌عنوان محافظ روی آن‌ها درج کرد.

 

چاپ کارت‌بانکی PVC

به گزارش شرکت کارت پرداز (https://cardpardaz.com) چاپ کارت‌بانکی پی‌وی‌سی توسط چاپ افست امکان‌پذیر است. چاپ افست کارت پی‌وی‌سی یکی از با کیفیت‌ترین و پررونق‌ترین نوع چاپ‌هاست که روی تیراژهای بالاتر از ۱۰۰۰ عدد صورت می‌گیرد. عملیات چاپ در این تکنیک با طرح ثابت انجام می‌شود که اطلاعات متغیر در آن وجود ندارد.

سفارش چاپ کارت‌بانکی PVC نیز به‌ این‌ علت که روی تیراژهای بسیار بالا در حدود ۱۰۰ هزار تا پذیرفته می‌شود با این روش چاپ می‌شود. چاپ افست کارت‌بانکی به دو صورت لمینتی و سینگل انجام می‌گیرد. روش لمینتی مخصوص تیراژهای بالا و با کیفیت بهتر است. در این روش، تولید کارت و چاپ همزمان صورت می‌گیرد و یک‌لایه لمینیت و براق روی چاپ برای ماندگاری و عمر بالای چاپ زده می‌شود. در این حالت لایه چاپی زیر لایه لمینیت قرار می‌گیرد و می‌توان در هر ناحیه از کارت اطلاعات متغیر نظیر نام و نام خانوادگی و شماره ۱۶ رقمی کارت را چاپ زد.

این نوع چاپ از لحاظ قیمت و کیفیت نسبت به چاپ سینگل مقرون‌به‌صرفه تر است. درروش چاپ سینگل نیز برای چاپ اطلاعات متغیر و یا چاپ دوباره در هر نقطه از کارت باید یک باکس سفید در طرح طراحی شود. این روش ترکیبی از چاپ افست کارت‌های pvc و چاپ دیجیتال می باشد به‌ طوری‌ که طرح ثابت از طریق افست چاپ می‌شود و اطلاعات دیگر همچون چاپ بارکد، چاپ QR CODE، کد ملی، مشخصات فردی ، چاپ کد و اسکرچ با دستگاه دیجیتال چاپ می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied