شمانیوز
شما نیوز

آموزش تصویری گذاشتن لنز در چند مرحله ساده

ما میخواهیم نحوه استفاده از لنز و طریقه گذاشتن لنز را به شما آموزش دهیم، که شامل آموزش تصویری گذاشتن لنز در چشم، آموزش گذاشتن و برداشتن صحیح لنز و طرز استفاده و نگهداری از لنز چشم هم می باشد.

 آموزش تصویری گذاشتن لنز در چند مرحله ساده

به گزارش شما نیوز به نقل از بیتوته: اگر تا به حال گذاشتن لنز را امتحان نکرده اید در استفاده از لنز برای اولین بارممکن است این کار برایتان دلهره آور باشد. اما شما نباید ترس از گذاشتن لنز را داشته باشید و هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، برایتان آسان تر خواهد شد. 

 

آموزش گذاشتن لنز در چشم

- دست هایتان را خوب با آب و صابون بشویید و کاملا خشک کنید. داشتن سطح تمیز و استریل کلید سلامت چشم است. علاوه برا این خشک بودن دست ها باعث سهولت حرکت لنز از دست به چشم می شود.

 

طریقه گذاشتن لنز, طرز گذاشتن لنز, نحوه گذاشتن لنز

طریقه گذاشتن لنز

 

- یکی از لنزها را از جعبه لنز خود بردارید. مراقب باشید که کدامین لنز را برای چشمانتان استفاده می‌کنید.

حواس خود را جمع کنید که لنز چشم سمت راست را برای چشم سمت راست و لنز سمت چپ را برای چشم سمت چپتان استفاده کنید. اگر اشتباه این کار را انجام دهید، می‌توانید محیط را ببینید ولی به شدت اذیت خواهید شد و چشمانتان عفونت خواهد کرد.

توجه داشته باشید به هنگام خارج کردن لنز از جعبه، گرد و غبار اصلا با لنز تماس پیدا نکنند.

 

طریقه گذاشتن لنز, طرز گذاشتن لنز, نحوه گذاشتن لنز

طرز گذاشتن لنز

 

- لنز را روی انگشت سبابه خود بگذارد.

 

طریقه گذاشتن لنز, طرز گذاشتن لنز, نحوه گذاشتن لنز

نحوه گذاشتن لنز

 

طریقه گذاشتن لنز, طرز گذاشتن لنز, نحوه گذاشتن لنز

اموزش گذاشتن لنز

 

- با انگشت اشاره دست دیگرتان پلک خود را بالا بکشید و با انگشت میانی دستی که لنز دارد پایین چشمتان را بکشید. اگر مهارت کسب کنید فقط کافی است که پایین چشم را بکشید.

 

طریقه گذاشتن لنز, طرز گذاشتن لنز, نحوه گذاشتن لنز

طریقه گذاشتن لنز برای اولین بار

 

- حالا که با استفاده از انگشت دست خود چشم را باز کرده اید و پلک را به صورت باز نگه داشته اید می توانید لنز را که بر روی انگشت اشاره دست دیگر قرار دارد، بدون استرس به چشم نزدیک کنید و وقتی می خواهید لنز را بر روی چشم بگذارید، به سمت بالا نگاه کنید، تا قرنیه چشم به صورت کامل دیده شود و سپس لنز را بر روی چشم خود قرار دهید.

 

در این مرحله سعی کنید تا پلک نزنید و به لنز هم خیر نشوید، پلک زدن و خیره شدن به لنز احتمال دارد، موجب ضربه زدن به لنز شود.

در حالی که با خیره نشدن به لنز بهتر می توانید لنز را به داخل چشم هدایت کنید. بعد از گذاشتن لنز به آرامی داخل چشم از این که لنز بر روی عنبیه چشم قرار گرفته است مطمئن شوید.

برای این کار می توانید زمانی که لنز را بر روی چشم خود گذاشتید، آن را با انگشت خود حرکت دهید تا دقیق در کره چشم قرار گیرد.

 

طریقه گذاشتن لنز, طرز گذاشتن لنز, نحوه گذاشتن لنز

گذاشتن لنز

 

- وقتی که لنز را وارد چشم کردید و می خواهید آن را بر روی قرنیه چشم قرار دهید، دقت داشته باشید که حتما لنز را در وسط چشم و دقیقا بر روی قرنیه قرار دهید و در آیینه آن را فیکس کنید، چنانچه لنز کمی بالاتر و یا پایین تر از قرنیه قرار گیرد، می تواند به چشم آسیب بزند و خطراتی برای سلامتی چشم دارد.

برای درست جای گرفتن لنز بر روی چشم سعی نمائید به سمت روبرو و در آینه نگاه کنید و لنز را بر روی عنبیه (سیاهی چشم) خود قرار دهید برای این کار می توانید از انگشت استفاده کنید و یا به آرامی پلک بزنید و چشم خود را بچرخانید.

طریقه گذاشتن لنز, طرز گذاشتن لنز, نحوه گذاشتن لنز

آموزش گذاشتن لنز

 

- برای قرار گرفتن درست لنز بر روی چشم چند ثانیه به سمت بالا و سپس چند ثانیه به سمت پائین نگاه کنید و سپس 10 تا 15 پلک بزنید.

 

حال برای چشم دیگر خود نیز تمامی مراحل بالا را به دقت انجام دهید تا به مشکلی برخورد نکنید.

 

طریقه گذاشتن لنز, طرز گذاشتن لنز, نحوه گذاشتن لنز

آموزش لنز گذاشتن

 

برداشتن لنز از داخل چشم

برای اینکه لنز را از چشم خود بردارید ابتدا دستان خود را با آب و صابون ضدعفونی کرده و بعد جالنزی خود را به اندازه کافی از محلول شستشوی لنز پر کنید و سعی کنید اگر از قبل محلول در جالنزی وجود دارد آنها را دور بریزید.

 

حال جلوی آینه بایستید و مانند روش گذاشتن لنز که در بالا توضیح دادیم پلک های خود را بگیرید و چشمان خود را باز نگه دارید و در حالی که به آینه نگاه می کنید با استفاده از انگشت سبابه و شست دست خود لنز را به آرامی از درون چشم خود بیرون آورید و پس از شستشو با کمی محلول لنز در جالنزی قرار دهید.

 

طریقه گذاشتن لنز, طرز گذاشتن لنز, نحوه گذاشتن لنز

طریقه برداشتن لنز

 

رعایت نکاتی برای گذاشتن لنز

- پس از قراردادن هر دو لنز در درون چشمانتان، مراقب باشید که جعبه لنز هیچگونه تماسی با سینک و یا روشور نداشته باشد و سریع در جعبه را ببندید.

 

- اگر چشمانتان اذیت شد و یا هرگونه مشکلی برایتان پیش آمد، لنز ها را از روی چشمانتان بردارید و به چشمانتات چند ساعت استراحت دهید.

 

- لنز را زیاد در چشم خود نگه ندارید:بیشترین زمان استفاده از لنز ۸ تا۱۰ ساعت است و استفاده بیشتر امکان دارد سلامت قرنیه چشم به خطر بیفتد.

 

-پرهیز از استفاده از لنز  هنگام ورزش های آبی:هنگامی که لنز در چشم دارید هرگز وارد آب نشوید زیرا ممکن است آب بین قرنیه و لنز باقی بماند و باعث رشد میکروب ها شود و در نتیجه مبتلا به عفونت چشم شوید.توصیه میشود از عینک مخصوص شنا استفاده کنید.

 

- از استفاده کردن هر نوع مایع غیر از محلول شستشوی لنز برای شستشوی لنز خودداری نمائید. خصوصا آب به دلیل داشتن املاح و کلر بسیار برای لنز شما آسیب زننده خواهد بود.

 

- لنز خود را اگر یکبار مصرف نیست بایستی همواره در محلول لنز نگه داری کنید. اینکار باعث تمیز شدن و نرم ماندن آن می شود و از میکروبی شدن آن جلوگیری می کند.


- به تاریخ مصرف آن دقت کنید. بعضی از لنزها یک روز، بعضی چند هفته و بعضی چند ماه دوام دارند. هرگز لنز تاریخ گذشته را در چشم نگذارید.

 

- برای گذاشتن لنز جایی را پیداکنید که دارای آینه، سینک و نورمناسبی باشد.

 

- چک کنید که لنزتان پارگی و یا آشغال نداشته باشد.

 

- جا لنزی خود را در جای تمیزی قرار داده و محلول آن را خالی نموده تا برای ساعاتی در معرض تماس با هوا قرار گیرد. یکی از بهترین راه های ضد عفونی کردن جا لنزی قرار دادن آن برای مدتی در معرض هوای مستقیم است.

 

- قاب لنزها را هر سه ماه یکبار تعویض کنید:پس از هر بار استفاده از لنز باید آن را درون قاب قرار دهید پس باید توجه داشته باشد که روزانه آن را شست و شو دهید و سپس خشک کنید تا از رشد میکروب ها جلوگیری شود. توصیه میشود قاب هر ۳ ماه یکبار تعویض شود. 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied