شمانیوز
شما نیوز

شامی بلغور مخصوص ماه رمضان

در مطلب زیر قصد داریم شما را با طرز تهیه یک نوع شامی خوشمزه آشنا کنیم.

شامی بلغور مخصوص ماه رمضان

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان : در ماه رمضان باید به غذا‌هایی که می‌خوریم و رژیم غذایی مان اهمیت بیشتری بدهیم تا سلامتی مان به خطر نیافتد.  برای همین دستور یک شامی خوشمزه و مقوی رو برای شما  آماده کرده ایم  که می‌توانید هم برای سحری و هم برای افطار تهیه کنید.

 

مواد لازم برای تهیه شامی بلغور

بلغور گندم دو سوم پیمانه

بلغور جو دو سوم پیمانه

استاک مرغ دو و نیم پیمانه

پیاز یک عدد

پنیر خامه‌ای ۱۰۰ گرم

سیر ۴ حبه

سبزی شامل: ۳۰ گرم تره، ۳۰ گرم جعفری و ۲۰ گرم مرزه

فلفل سیاه و نمک

 

مراحل تهیه شامی بلغور‌

می‌تونید خودتون استاک مرغ سالم تهیه کنید و یا از قرص عصاره مرغ استفاده کنید. پیاز رو رنده کرده و به قابلمه‌ی حاوی استاک مرغ اضافه کنید.

بلغور گندم و جو رو از ۱۲ ساعت قبل خیس کنید، بعد پخت اون‌ها رو در آبکش بریزید و به قابلمه‌ی حاوی استاک و پیاز رنده شده اضافه کنید. اجازه بدید تا بلغور‌ها کاملا پخته بشن و آبشون تبخیر بشه. هیچ آبی نباید داشته باشن. حواستون باشه که بلغور‌ها رو هم بزنید تا ته نگیرن.

بعد از پخت بلغور‌ها رو از روی حرارت بردارید و اجازه بدید تا کاملا خنک بشن، بعد اون‌ها رو داخل یک کاسه بریزید.

سبزی‌ها رو خرد کنید و به بلغور‌ها اضافه کنید. شما جمعا به ۸۰ گرم سبزی خرد شده نیاز دارید.

سیر رو هم ریز خرد کنید و اضافه کنید. اگه با طعم سیر خام مشکل دارین می‌تونید مقدارش رو کم‌تر کنید. اگه فصل موسیر تازه بود می‌تونید به جای سیر از موسیر هم استفاده کنید.

پنیر خامه‌ای رو هم به مخلوط بلغور اضافه کنید.

فلفل سیاه رو هم اضافه کنید. من، چون استاک مرغم نمک داشت اصلا به مواد شامی نمک اضافه نکردم، شما هم حواستون باشه اگه از قرص مرغ آماده استفاده می‌کنید یا استاکتون به اندازه کافی نمک داره دیگه به موادتون نمک نزنید.

مواد داخل کاسه رو با دست ورز بدید تا کاملا مخلوط بشن و حالت چسبندگی پیدا کنن.

مواد شامی رو برای بهتر سرخ شدن باید چند ساعت داخل یخچال بذارید تا کاملا خنک و سفت بشن و گرنه موقع سرخ کردن وا میرن. من اون‌ها رو به صورت توپ‌های کوچیک در آوردم و بعد داخل یخچال گذاشتم. برای فرم دادن به مواد شامی کمی دست هاتون رو چرب کنید تا مواد به دستتون نچسبن.

بعد از یک تا دو ساعت شامی‌ها رو از یخچال خارج کرده و اون‌ها رو در آرد معمولی بغلتونید و بعد سرخ کنید. اگه دوست داشته باشین از آرد سوخاری هم می‌تونید استفاده کنین؛ و یا اینکه اول شامی‌ها رو توی تخم مرغ بزنید بعد آرد سوخاری.

شامی‌ها رو باید در روغن داغ بندازید تا کاملا سرخ و مغز پخت بشن. اگه میخواید شامی‌ها رو گرد درست کنید، توپ هاتون باید خیلی کوچیک باشه. یا اینکه کمی با دست اون‌ها رو فشار بدید تا پهن شده و زودتر سرخ بشن.

بعد از پخته شدن آن ها رو از روغن خارج کرده و روی دستمال حوله‌ای قرار بدهید تا روغن اضافیش گرفته بشود. بعد آن ها را  در ظرف بچینید و  با کاهو، گوجه و خیارشور نوش جان کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied