شمانیوز
شما نیوز

همه چیز درباره بیماری سوریازیس + راه های درمان

سوریازیس ( داء الصدف ) یک بیماری پوستی است که منجر به پوسته ریزی و تورم می گردد. سلول های پوست در عمق پوست رشد نموده و به آهستگی از سطح پوست بلند می شوند

همه چیز درباره بیماری سوریازیس + راه های درمان

سوریازیس ( داء الصدف ) یک بیماری پوستی است که منجر به پوسته ریزی و تورم می گردد. سلول های پوست در عمق پوست رشد نموده و به آهستگی از سطح پوست بلند می شوند. این فرآیند Turn Over ( تولید مجدد ) سلولی نامیده میشود . در حدود یک ماه بطول می انجامد . در سوریارین ، این روند فقط در چند روز رخ میدهد، زیر سلولها بسیار سریع به سطح آمده و در سطح انباشته میشوند. اغلب سوریارین منجربه لکه های ضخیم، با پوسته های نقره ای رنگ میگردد، این لکه ها میتواند منجر به خارش شوند و یا باعث احساس زخم میگردند.

 

سوریازیس چیست؟

سوریازیس ( داء الصدف ) یک بیماری پوستی است که منجر به پوسته ریزی و تورم می گردد. سلول های پوست در عمق پوست رشد نموده و به آهستگی از سطح پوست بلند می شوند. این فرآیند Turn Over ( تولید مجدد ) سلولی نامیده میشود . در حدود یک ماه بطول می انجامد . در سوریارین ، این روند فقط در چند روز رخ میدهد، زیر سلولها بسیار سریع به سطح آمده و در سطح انباشته میشوند. اغلب سوریارین منجربه لکه های ضخیم، با پوسته های نقره ای رنگ میگردد، این لکه ها میتواند منجر به خارش شوند و یا باعث احساس زخم میگردند. لکه ها اغلب در آرنج، زانو ها، دیگر قستهای پا، پوست سر، پائین کمر، صورت، کف دست و کف پاها میشوند. اما لکه ها میتوانند در دیگر نواحی بدن نظیر ناخن انگشتان دست و پا ناحیه تناسلی و داخل دهان نیز بروز نمایند.  

 

- چه کسانی به سوریازیس مبتلا می شوند؟

 هر کسی می تواند به سوریازیس مبتلا شود. برخی اوقات یک سابقه خانوادگی در سوریازیس دیده می شود. ژن های ویژه ایی به این بیماری ارتباط داده می شوند.

 

- علل سوریازیس چیست ؟

روند سوریازیس در سیستم ایمنی و اساساً در یک گونه از سلول های سفید خونی به نام سلول T شروع می شود. سوریازیس سلول T عملکردش دچار اشتباه می گردد. آنها به اندازه ای فعال می شوند که در برابر دیگر پاسخ های ایمنی خاموش می گردند. این روند منجر به تورم Turn Over (تولید مجدد) سریع سلولهای پوستی می گردد. افراد مبتلا به بیماری سوریازیس ممکن است متوجه این نکته بشوند که گاهی اوقات پوست بهتر و گاهی بدتر می گردد.

 

عواملی که منجر به بدتر شدن پوست می گردند شامل موارد زیر می باشد.

- عفونت

- استرس

- تغییرات آب و هوا که منجر به خشکی پوست گردد.

- روش های درمانی ویژه

 

- چگونه سوریازیس تشخیص داده می شود؟

 تشخیص سوریازیس ممکن است سخت باشد، زیرا می تواند مشابه دیگر بیماریهای پوستی باشد. پزشک ممکن است نیازمند دیدن یک نمونه پوستی کوچک زیر میکروسکوپ گردد.

 

- چگونه سوریازیس درمان می گردد ؟

 درمان وابسته به : - شدت بیماری

 - اندازه لکه های سوریازیس

 - نوع سوریازیس

 

 - نحوه پاسخ دادن بیماران به درمان های ویژه

 همه درمان ها در افراد مختلف به نحو مشابهی عمل نمی کند اگر درمان مؤثر نباشد. اگر واکنش بد نسبت به درمان ایجاد گردد یا اگر عملکرد درمان متوقف گردد، پزشک می تواند روش درمانی را تغییر دهد.

 

- درمان های موضعی

 درمان موضعی بر روی پوست ( کرم و پماد ) ممکن است مؤثر باشد.

 درمان می تواند : - به کاهش تورم و Turn-Over(تولید مجدد)سلولهای پوستی کمک نماید.

 - سیستم ایمنی را سرکوب نماید.

 - به ریزش پوستی و تخلیه منافذ کمک نماید.

 استحمام با محلول ها و لوسیون ها ممکن است، مناسب باشند اما به ندرت وضعیت پوست را بهبود می بخشند. آنها می تواند در کنار درمان های قوی تر به کار روند.

 

- نور درمانی

 نور فرابنفش طبیعی خورشید یا نور فرابنفش مصنوعی در درمان سوریازیس به کار می روند. یک روش درمانی که PUVA نامیده می شود. ترکیبی از یک دارو است که منجر به حساسیت بیشتر پوست در برابر نور و پرتو فرابنفش A می گردد.

 

- درمان سیستمیک

 اگر سوریازیس شدید باشد پزشک ممکن است داروهای تزریقی را تجویز نماید. این روش درمان سیستمیک نامیده می شود. آنتی بیوتیک ها درمان سوریازیس کاربردی ندارند مگر اینکه باکتری منجر به بدتر شدن سوریازیس گردد.

 

- درمان های ترکیبی

 هنگامی که شما درمان موضعی، نور و درمان های سیستمیک را ترکیب نمائید. شما می توانید آنها را با دوز کمتری تجویز نمائید. درمان ترکیبی هم چنین منجر به نتیجه بهتر گردد.

 

- چه زمینه های امید بخشی در مطالعات و تحقیقات سوریازیس وجود دارد؟

 پزشکان می توانند با مطالعه ژنها، درمان های جدیدی که کمک می کنند تا پوست نسبت به سیستم ایمنی واکنش ندهد و درمان لیزر بر لکه های ضخیم ، مطالب بیشتری را در مورد سوریازیس بیاموزند.

 

منبع : عصر ایران

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied