شمانیوز
شما نیوز

کدام کشورها خودروهای فرمان راست دارند + اسامی

در این مقاله به طور خلاصه به ۷۷ کشور که سمت چپ جاده رانندگی می‌کنند یعنی فرمان سمت راست خودروهایشان است را می شناسیم.

کدام کشورها خودروهای فرمان راست دارند + اسامی

رانندگان نزدیک به ۷۵ درصد از  کشورهای جهان  باید در سمت راست  جاده  رانندگی کنند. با این‌که اکثر کشورهای جهان این گونه هستند، هیچ سیستم استانداردی در  جهان برای این مسئله وجود ندارد؛ به همین خاطر، در برخی از کشورها رانندگان مجبور هستند در سمت چپ جاده رانندگی کنند (و فرمان خودروها در این کشورها در سمت راست قرار دارد)

کشورهایی که در سمت چپ جاده رانندگی می‌کنند، عمدتا شامل مستعمره‌های سابق  بریتانیا هستند؛ در حالی‌که ایالات متحده، آمریکای لاتین، و بیش‌تر  کشورهای اروپایی در سمت راست جاده رانندگی می‌کنند و فرمان خودروهای‌شان در سمت چپ قرار دارد.
 

۷۷ کشور که سمت چپ جاده رانندگی می‌کنند(فرمان سمت راست است)

 

آسیا

۱۵ کشور آسیایی در سمت چپ جاده رانندگی می‌کنند. برخی از این کشورها عبارت هستند از هنگ‌کنگ، هندوستان، برونئی، بنگلادش، بوتان، مالزی، پاکستان، سنگاپور، اندونزی، و سری‌لانکا. تاریخچه‌ی رانندگی در سمت چپ جاده در کشور ژاپن به دوره‌ی ادو (۱۸۶۷ – ۱۶۰۳) بر می‌گردد. در ۱۸۷۲، بریتانیا نخستین خط راه‌آهن را این کشور ایجاد کرد. این خط آهن در سمت چپ قرار داشت، و سیستم رانندگی در  ژاپن  نیز بر همین مبنا، در چپ سمت جاده ایجاد شد. مردم تیمور شرقی نیز تحت حاکمیت اندونزی، از ۱۹۷۶، در سمت چپ جاده رانندگی می‌کردند، و بعد از  استقلال  نیز تا به امروز به همین روال ادامه دادند. در ماکائو و هنگ‌کنگ، بر خلاف سرزمین اصلی چین، در سمت چپ جاده رانندگی می‌شود. تایلند هرگز تحت استعمار بریتانیا نبوده است، با این‌ حال، فرمان خودروها در این کشور نیز در سمت راست قرار دارد؛ یعنی مردم  تایلند  نیز در سمت چپ جاده رانندگی می‌کنند.

 

آفریقا

آن دسته از کشورهای آفریقایی نیز که در سمت چپ جاده رانندگی می‌کنند، جزء مستعمره‌های سابق بریتانیا هستند و شامل کنیا، آفریقای جنوبی، زیمبابوه، لسوتو، بوتسوانا، مالاوی، زامبیا، نامیبیا، سوازیلند، اوگاندا، و تانزانیا می‌شوند. دیگر مستعمره‌های سابق بریتانیا از جمله  سیرالئون  و نیجریه سیستم رانندگی‌شان را به سمت راست تغییر دادند، زیرا آن‌ها در مجاورت کشورهایی قرار دارند که زمانی جزء مستعمره‌های  فرانسه  بودند. مردم موزامبیک نیز که زمانی مستعمره‌ی  پرتغال  بود، هم‌چنان در سمت چپ جاده رانندگی می‌کنند؛ با این حال این کشور اروپایی در دهه‌ی ۱۹۲۰ جهت رانندگی‌اش را تغییر داد. موزامبیک نیز در مجاورت کشورهایی قرار دارد که در سمت چپ جاده رانندگی می‌کنند.  موریتانی  نیز از سیستم رانندگی در سمت چپ پیروی می‌کند.

 

استرالیا و اقیانوسیه

مردم استرالیا و سرزمین‌های متعلق به این کشور (شامل جزیره‌ی کریسمس، جزیره‌ی کوکوس، و جزیره‌ی نورفک) همگی در سمت چپ جاده رانندگی می‌کنند. نیوزلند و سرزمین‌های تحت قلمروی آن (جزایر کوک، و توکلائو) نیز جزء کشورهایی هستند که فرمان خودروهای‌شان در سمت راست قرار دارد و در سمت چپ جاده رانندگی می‌کنند. از جمله دیگر سرزمین‌ها که مردم‌شان در سمت چپ جاده رانندگی می‌کنند می‌توان به مستعمره‌های سابق بریتانیا از قبیل فیجی، جزایر پیت‌کرن، جمهوری کیریباتی، تووالو، و نیووی اشاره کرد. نائورو، ساموآ، گینه نو پاپوا، تونگا، جزایر سلیمان نیز از جمله سرزمین‌هایی هستند که رانندگان‌شان در سمت چپ جاده رانندگی می‌کنند.

 

اروپا

نخستین قانونی که رانندگی در سمت چپ جاده را در بریتانیا اجباری کرد، در قرن هجدهم در لندن تصویب شد. طبق این قانون، خودروها روی پل  لندن  باید در سمت چپ خیابان تردد می‌کردند. با تصویب قانون  بزرگراه  در ۱۸۳۵، رانندگی در سمت چپ جاده در تمام امپراتوری بریتانیا اجباری شد. با این‌که بیش‌تر کشورهای اروپایی در قرن بیستم، سیستم رانندگی‌شان را به سمت راست جاده (نصب فرمان در سمت چپ خودرو) تغییر دادند، بریتانیا هم‌چنان به  قانون  قدیم پایبند ماند. مردم گرنزی، جزیره‌ی من، و هم‌چنین جرزی، که جزء جزیره‌های وابسته به پادشاهی بریتانیا به حساب می‌آیند نیز در سمت چپ جاده رانندگی می‌کنند. ایرلند، مالت، و قبرس نیز از سیستم رانندگی در سمت چپ جاده پیروی می‌کنند.

 

منطقه‌ی هند غربی

قلمروی بریتانیا در سمت دیگر  اقیانوس  اطلس، در منطقه‌ی هند غربی نظیر آنگویلا، جزایر تورکس و کایکوس، مونتسرات، جزایر کیمن، و جزایر ویرجین بریتانیا نیز از سیستم رانندگی در سمت چپ استفاده می‌کنند. کشورهایی که سابقا بخشی از امپراتوری بریتانیا بودند و اکنون از سیستم رانندگی در سمت چپ پیروی می‌کنند عبارت هستند از سنت کیتس و نویس، جامائیکا، ترینیداد و توباگو، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، باربادوس، سنت لوسیا، باهاما، آنتیگوآ و باربودا، دومینیکا، و گرنادا. مردم جزایر ویرجین  ایالات متحده آمریکا  نیز در سمت چپ جاده رانندگی می‌کنند.

 

تاریخچه‌ی رانندگی در سمت چپ جاده

از لحاظ تاریخی، اکثریت آدم‌ها همیشه راست دست بوده‌اند. طبق یک نظریه، رانندگی در سمت چپ جاده از روزهایی باب شده بود که هنوز انسان از اسب می‌کرد. حرکت از سمت چپ این امکان را به سوارکار راست‌دست می‌داد که در صورت برخورد با دشمن بتواند آسان‌تر شمشیر را از غلاف بیرون بکشد.

 

فهرست ۷۷ کشور که سمت چپ جاده رانندگی می‌کنند(فرمان سمت راست است)

آنگویلا
آنتیگوآ و باربودا
استرالیا
بنگلادش
باربادوس
برمودا
بوتان
بوتسوانا
جزایر ویرجین بریتانیا
برونئی
جزایر کیمن
جزیره‌ی کریسمس
جزایر کوکوس
جزایر کوک
قبرس
دومینیکا
تیمور شرقی
سوازیلند
جزایر فالکلند
فیجی
گرنادا
گرنزی
گویان
هنگ‌کنگ
هندوستان
اندونزی
ایرلند
جزیره‌ی من
جامائیکا
ژاپن
جرزی
کنیا
کیریباتی
لسوتو
ماکائو
مالاوی
مالزی
مالدیو
مالت
موریتانی
موریس
مونتسرات
موزامبیک
نامیبیا
نائورو
نپال
نیوزلند
نیووی
جزیره‌ی نورفک
پاکستان
پاپوا گینه‌ی نو
جزایر پیت‌کرن
سنت هلنا، اسنشن و تریستان دا کونا
سنت کیتس و نویس
سنت لوسیا
سنت وینسنت و گرنادین‌ها
ساموآ
سیشل
سنگاپور
جزایر سلیمان
آفریقای جنوبی
جزایر جورجیای جنوبی و ساندویچ جنوبی
سری‌لانکا
سورینام
تانزانیا
تایلند
باهاما
توکلائو
تونگا
ترینیداد و توباگو
تورکس و کایکوس
تووالو
جزایر ویرجین ایالات متحده
اوگاندا
بریتانیا
زامبیا
زیمبابوه

 

منبع : خودرو تک 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied