شمانیوز
شما نیوز

داروی اندانسترون چیست؟ + کاربرد و عوارض

توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

داروی اندانسترون چیست؟  + کاربرد و عوارض

نام رایج دارو: اندانسترون – Ondansetro توجه: مطلبی که مطالعه می‌کنید صرفا جنبه‌ی افزایش آگاهی دارد و به هیچ وجه جایگزین توصیه‌های پزشک نیست. برای مصرف دارو، آگاهی از عوارض جانبی، تداخل دارویی و موارد مرتبط دیگر لازم است حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

اندانسترون چیست و چه کاربردی دارد؟

داروی اندانسترون به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر برای جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ ناشی از مصرف داروهای سرطان (شیمی درمانی) و پرتو درمانی استفاده می‌شود. هم‌چنین از این دارو برای پیش‌گیری یا درمان حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل‌های جراحی استفاده می‌شود.

داروی اندانسترون به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر برای جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ ناشی از مصرف داروهای سرطان (شیمی درمانی) و پرتو درمانی استفاده می‌شود. هم‌چنین از این دارو برای پیش‌گیری یا درمان حالت تهوع و استفراغ بعد از عمل‌های جراحی استفاده می‌شود.

 

نحوه‌ی عمل‌کرد داروی اندانسترون

داروی اندانسترون از طریق مسدود کردن ترشح یکی از مواد طبیعی بدن (سروتونین) که باعث استفراغ می‌شود عمل می‌کند.

 

نحوه‌ی مصرف داروی اندانسترون و دوز مصرفی

برای جلوگیری از تهوع ناشی از شیمی درمانی داروی اندانسترون را، معمولا، به مدت ده دقیقه پیش از شروع درمان به صورت خوراکی مصرف کنید. برای جلوگیری از تهوع ناشی از پرتو درمانی داروی اندانسترون را به صورت خوراکی، یک تا دو ساعت پیش از شروع درمان، مصرف کنید. برای جلوگیری از تهوع ناشی از هر گونه عمل جراحی داروی اندانسترون را به صورت خوراکی، یک ساعت پیش از عمل جراحی، مصرف کنید. می‌توانید این دارو را به همراه غذا یا بدون غذا استفاده کنید. با این حال ممکن است پزشک شما این طور صلاح ببیند که پیش از شیمی درمانی، پرتو درمانی و عمل جراحی از داروی انداسترون استفاده نکنید.

در صورتی که از شکل شربت داروی اندانسترون استفاده می‌کنید دوز تجویز شده را به وسیله‌ی یک پیمانه‌ی مخصوص اندازه بگیرید. برای اندازه‌گیری شکل شربت داروی اندانسترون از قاشق‌های غذاخوری خانگی استفاده نکنید، زیرا ممکن است دوز مقرر را مصرف نفرمایید.

دوزهای دیگر داروی اندانسترون را طبق تجویز پزشک مصرف کنید. داروی اندانسترون ممکن است یک تا دو روز پس از شیمی درمانی یا پرتو درمانی سه بار در روز تجویز شود.

 

در صورتی که از داروی اندانسترون به صورت مداوم استفاده می‌کنید برای تاثیرگذاری بیش‌تر این دارو آن را به صورت مرتب مصرف کنید. به یاد داشته باشید که هر روز در ساعت مقرر از این دارو استفاده کنید.

دوز مصرف داروی اندانسترون به وضعیت بیماری و پاسخ‌گویی بدن شما به درمان بستگی دارد. دوز مصرف داروی اندانسترون برای کودکان ممکن است بر اساس سن و وزن باشد. حداکثر دوز معمول در بیماران مبتلا به مشکلات شدید کبدی هشت میلی‌گرم در هر ۲۴ ساعت است.

دوز مصرفی داروی اندانسترون را دقیقا طبق دستور پزشک استفاده کنید. داروی اندانسترون را به صورت خودسرانه بیش‌تر از دوز تجویزی یا برای زمان طولانی‌تری مصرف نفرمایید. در صورتی که سوالی در این مورد داشتید از پزشک خود یا دکتر داروساز سوال کنید.

در صورتی که وضعیت شما بهتر نشد یا حال‌تان وخیم‌تر شد موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

 

عوارض جانبی مصرف داروی اندانسترون

سردرد، سبک سری، سرگیجه، خواب‌آلودگی، خستگی و یبوست از جمله عوارض جانبی مصرف داروی اندانسترون هستند. در صورتی که هر کدام از این عوارض برای مدت طولانی ادامه داشتند یا شدیدتر شدند به سرعت موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورتی که پزشک داروی اندانسترون را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. هم‌چنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی اندانسترون را مصرف کرده‌اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

در صورتی که با هر کدام از این عوارض جانبی جدی اما نادر مواجه شدید به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید:

    درد معده

    گرفتگی و سفت شدن ماهیچه‌ها

    تغییرات بینایی مانند از دست دادن موقت بینایی و تاری دید

در صورت بروز عوارض خطرناک اما نادری از قبیل درد قفسه‌ی سینه، تپش قلب سریع، آهسته یا نامنظم، سرگیجه‌ی شدید و بی‌هوش شدن به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

به ندرت ممکن است داروی اندانسترون به خاطر افزایش میزان سروتونین خون بیماری بسیار جدی‌ای به نام سندروم سروتونین یا مسمومیت با سروتونین ایجاد کند. در صورتی که شما از داروهای دیگری استفاده می‌کنید که میزان سروتونین را افزایش می‌دهند احتمال ابتلای شما به این بیماری بیش‌تر می‌شود. تمام داروهای مصرفی‌تان را با پزشک خود یا دکتر داروساز در میان بگذارید. در صورتی که علائمی از قبیل تپش قلب سریع، توهم، از دست دادن تعادل، سرگیجه‌ی شدید، حالت تهوع شدید، استفراغ، اسهال، گرفتگی ماهیچه‌ها و عضلات، تبی که دلیل خاصی ندارد و بی‌قراری و پریشانی غیر معمول را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی اندانسترون نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید به سرعت از مرکز فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

با توجه به این که لیست عوارض کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک خود یا دکتر داروساز مشورت کنید.

 

موارد احتیاط مصرف داروی اندانسترون

پیش از مصرف داروی اندانسترون در صورتی که به این دارو یا به سایر بازدارنده‌های بازجذب سروتونین آلرژی دارید موضوع را با پزشک خود یا دکتر داروساز در میان بگذارید. داروی اندانسترون ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر با پزشک خود یا دکتر داروساز صحبت کنید.

قبل از مصرف داروی اندانسترون تمامی سوابق پزشکی خود و خانواده‌تان را به اطلاع پزشک برسانید؛ مخصوصا سابقه‌ی ابتلا به تپش قلب نامنظم، بیماری‌های کبدی و مشکلات معده و روده از قبیل جراحی شکم در سال‌های اخیر، انسداد روده یا ورم شکم.

مصرف داروی اندانسترون ممکن است باعث بروز یک بیماری به نام افزایش سطح نمودار کیوتی QT شود که بر ریتم قلب تاثیر می‌گذارد. افزایش سطح نمودار کیوتی به ندرت می‌تواند باعث بروز تپش قلب سریع و نامنظم و علائمی مانند سرگیجه‌ی شدید و خستگی شود، اما در صورت ابتلا به این عوارض به سرعت به مراقبت‌های پزشکی نیاز خواهید داشت.

در صورتی که دچار وضعیت پزشکی خاصی هستید یا داروهای دیگری را مصرف می‌کنید که ممکن است منجر به افزایش سطح نمودار کیوتی شوند خطر ابتلا به این بیماری برای شما بیش‌تر از سایرین است. پیش از مصرف داروی اندانسترون فهرست تمامی داروهای مصرفی و شرایط خاص پزشکی‌تان از قبیل برخی مشکلات قلبی مانند نارسایی قلبی، تپش قلب آهسته و طولانی بودن QT بر روی نمودار نوار قلب یا سابقه‌ی خانوادگی مشکلات قلبی خاص از جمله طولانی بودن QT بر روی نمودار نوار قلب و ایست ناگهانی قلبی را با پزشک خود یا دکتر داروساز در میان بگذارید.

سطح پایین پتاسیم و منیزیم در خون نیز خطر ابتلا به افزایش سطح نمودار کیوتی را افزایش می‌دهد. این خطر در صورت مصرف داروهای خاصی نظیر داروهای ادرار آور و قرص‌های آب یا در صورت داشتن شرایط خاصی مانند عرق کردن شدید و اسهال و استفراغ بیش‌تر می‌شود. در مورد استفاده از داروی اندانسترون با پزشک خود مشورت کنید.

داروی اندانسترون ممکن است موجب گیجی، ناهش‌یاری و تاری دید شما بشود. الکل و ماری‌جوانا این حالات را تشدید می‌کند، لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هش‌یاری دارند تا زمانی که در هش‌یاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف اندانسترون از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری‌جوانا با پزشک خود صحبت کنید.

برای به حداقل رساندن خطر زمین خوردن ناشی از سرگیجه و سبکی سر هنگام برخاستن به آرامی از جای خود بلند شوید.

افراد سالخورده ممکن است حساسیت بیش‌تری به عوارض جانبی داروی اندانسترون، به خصوص افزایش سطح نمودار کیوتی، داشته باشند.

برای مصرف داروی اندانسترون در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. چنان‌چه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی اندانسترون را استفاده کنید و در مورد فواید و مضرات آن از پزشک خود کمک بگیرید

 

علائم اوردوز مصرف داروی انداسترون

اگر فردی بیش از اندازه از داروی اندانسترون استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بی‌هوش شدن یا مشکل در تنفس شد به سرعت با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

 

داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

تست‌های آزمایش‌گاهی و آزمایش‌های پزشکی، مانند تست نوار قلب، باید به صورت دوره‌ای صورت بگیرند تا احتمال ابتلا به عوارض جانبی مصرف داروی اندانسترون سنجیده شده و در صورت نیاز پیش‌گیری‌های لازم برای جلوگیری از پیش‌رفت آن‌ها انجام گیرد.

سعی کنید هر روز دوز داروی اندانسترون را در زمان مقرر مصرف کنید. اگر دوز مصرفی داروی اندانسترون را فراموش کردید در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دو برابر داروی اندانسترون نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

قرص‌های اندانسترون را می‌توان در یخچال یا در اتاق بین دمای ۲ تا ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد نگه‌داری کرد. شکل شربت داروی اندانسترون را در اتاق در دمای بین ۱۵ تا ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد ذخیره کنید.

برای نگهداری صحیح داروی اندانسترون آن را در دمای اتاق و به دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید. هم‌چنین این دارو را در حمام نگه‌داری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

 

منبع : دکتر تو

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied