شمانیوز
شما نیوز

فواید و خواص فوق العاده آویشن + عوارض

آویشن گیاهی اسـت از خانواده نعناع کـه احتمالاً شـما از ان بـه عنوان ادویه استفاده می‌کنید. اما آویشن بسیار بیشتر از یک ادویه اسـت. دامنه استفاده از آویشن چشمگیر اسـت و بیش از 400 زیرگونه دارد.

فواید و خواص فوق العاده آویشن + عوارض

آویشن خواص فراوانی برای سلامتی و درمان دارد. این گیاه دارویی خواص درمان فراوانی در سرماخوردگی و الرژی و دیگر بیماری ها دارد کـه در این بخش کامل توضیح خواهیم داد. آویشن گیاهی اسـت از خانواده نعناع کـه احتمالاً شـما از ان بـه عنوان ادویه استفاده می‌کنید. اما آویشن بسیار بیشتر از یک ادویه اسـت. دامنه استفاده از آویشن چشمگیر اسـت و بیش از 400 زیرگونه دارد.

 

آویشن بـه دلیل طعم و مزه متمایز ؛ تا بـه امروز جزء اصلی آشپزی ها بوده اسـت. اما آویشن همچنین بـه دلیل دارا بودن توانایی کمک بـه درمان آکنه و فشار خون بالا ؛ بـه سرعت بـه شهرت خود رسیده اسـت.

 

از گلها ؛ برگها و روغن آویشن برای درمان طیف وسیعی از علائم و مشکلات استفاده شده اسـت. این موارد شامل اسهال، درد معده، آرتروز و گلودرد اسـت.

 

خواص آویشن برای سلامتی :

آویشن خواص فراوانی دارد کـه در پایینب ا آن ها آشنا خواهید شد…

 

1- درمان سرفه با آویشن

روغن آویشن کـه از برگهای ان بـه دست می‌آید اغلب بـه عنوان یک درمان طبیعی سرفه استفاده می شود. دریک مطالعه ترکیبی از برگهای آویشن و پیچک بـه کاهش سرفه و سایر علائم برونشیت حاد کمک کرده اسـت.

دفعه بعد کـه با سرفه یا گلودرد روبه‌رو هستید ؛ نوشیدن چای آویشن را امتحان کنید.

 

2- جلوگیری از تعریث پاها با آویشن :

آویشن یک دئودورانت یا بو گیر طبیعی و فوق‌العاده موثر محسوب می شود.

50 گرم آویشن خشک را در دو لیتر آب ریخته و بجوشانید. سپس در ظرف را بگذارید و شعله را خاموش کنید. اجازه دهید محلول بـه مدت 15 تا 20 دقیقه دم بکشد. سپس ان را صاف کنید و داخل تشت یا وان حمام بریزید. بـه مدت 10 دقیقه پاهایتان را دراین محلول قرار دهید.

 

3- آویشن و درمان آفت و بوی بد دهان :

آویشن یک گیاه ضدعفونی کننده و بهبود بخش اسـت. برای همین میتوان از ان برای درمان آفت‌ها و التهاب لثه و همچنین برای پایان دادن بـه کابوس بوی بد دهان استفاده کرد.

 

یک لیوان آب را بجوشانید و سپس یک قاشق چای‌خوری آویشن را در ان ریخته و بـه مدت 1 تا 2 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کنید و روزانه چند بار غرغره کنید.

 

4- خواص آنتی اکسیدانی آویشن :

آویشن منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان ها مانند آپیژنین ؛ لوتولین ؛ ساپونین ها و تانن ها اسـت. این ترکیبات آنتی اکسیدانی قبل از ایجاد آسیب و استرس اکسیداتیو بـه خنثی کردن رادیکال های‌ آزاد کمک می‌کنند. آویشن و آهن اغلب برای حفظ تعادل بهتر و کاهش احتمال بروز استرس اکسیداتیو درکنار هم جمع میشوند.

 

5- آویشن و نفخ معده :

آویشن حاوی ترکیبات تلخ مزه‌ای اسـت کـه میتواند بـه هضم غذا کمک کند. اگر دچار نفخ، سنگینی، گرفتگی عضلات معده و هر نوع مشکل مربوط بـه دستگاه گوارش هستید بعد از غذا از آویشن استفاده کنید.

مقداری برگ خشک آویشن را دریک فنجان بریزید و با آب‌جوش پُر کنید. در فنجان را ببندید و اجازه دهید کـه بـه مدت 5 تا 10 دقیقه دم بکشد.  بعد از دو وعده‌ی اصلی، یک فنجان از این جوشانده میل کنید. این دوره‌ی درمانی را بیش از 3 هفته ادامه ندهید.

 

 آویشن سرشار از ویتامین C اسـت و همچنین منبع خوبی برای ویتامین A اسـت

 

 

6- تقویت سیستم ایمنی بدن با آویشن :

دریافت همه ی ویتامین هایی کـه بدن شـما هرروز بـه ان نیاز دارد می تواند چالش برانگیز باشد. خوشبختانه ؛ آویشن سرشار از ویتامین C اسـت و همچنین منبع خوبی برای ویتامین A اسـت. اگر احساس سرما خوردگی کردید ؛ آویشن می تواند بـه شـما در بازگشت بـه سلامتی شـما کمک کند. یکیدیگر از مزایای سلامتی آویشن: منبع خوبی از مس ؛ فیبر ؛ آهن و منگنز اسـت.

 

7- آویشن مفید برای قلب :

فشار خون و کلسترول هردو در سلامت قلب نقش بسزایی دارند. آویشن حاوی مواد مغذی اسـت کـه از فشار خون طبیعی و سطح کلسترول پشتیبانی می‌کند.

 

8- آویشن برای مقابله با برونشیت، آنژین، سینوزیت و گریپ :

آویشن برای مقابله با عفونت‌های‌ مجاری تنفسی فوق‌العاده اسـت. این گیاه شگفت انگیز باعث تعریق بیشتر میشود و همین امر تب را کاهش می دهد. آویشن با سرماخوردگی مقابله کرده و ضد اسپاسم اسـت برای همین سرفه را از بین میبرد.

 

برای مقابله با سرفه یک مشت آویشن تازه یا خشک را دریک لیتر آب ریخته و بـه مدت 20 تا 25 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و با عسل شیرین کنید. هردو ساعت یک‌بار یک فنجان از این جوشانده میل کنید. توجه داشته باشید کـه این دوره‌ی درمانی را نباید بیش از 3 هفته دنبال نمایید.

 

عوارض جانبی آویشن:

آویشن در مواردی کـه بـه مقدار عادی در مواد غذایی مصرف می شود ؛ بسیار ایمن اسـت . آویشن احتمالاً ایمن اسـت کـه برای مدت زمانی کوتاه از طریق خوراکی مصرف می شود. در برخی افراد ؛ این امر می تواند باعث ناراحتی دستگاه گوارش ؛ سردرد یا سرگیجه شود.

 

روغن آویشن هنگام استفاده بر روی پوست بسیار ایمن اسـت. در برخی افراد، استفاده از روغن روی پوست می تواند باعث تحریک شود. اطلاعات کافی در دست نیست کـه بدانید روغن آویشن از دوز دارویی بی خطر اسـت یا خیر.

 

اقدامات احتیاطی و هشدارهای ویژه:

مفید برای کودکان :

آویشن بـه احتمال زیاد در زمانی کـه توسط کودکان در مقادیر طبیعی مصرف می شود ایمن اسـت. آویشن احتمالاً ایمن اسـت کـه برای مدت زمان کوتاهی بـه عنوان دارو مصرف می شود. اطلاعات کافی در دست نیست کـه بدانید روغن آویشن برای کودکان در هنگام استفاده بر روی پوست یا از طریق دهان از انها بی خطر اسـت یا خیر.

 

مفید برای بارداری و شیردهی :

آویشن بـه احتمال زیاد برای زنان باردار و شیرده هنگام مصرف در مقادیر طبیعی مواد غذایی اسـت ایمن اسـت. اما مشخص نیست کـه آیا استفاده از آویشن در مقادیر بیشتر ایمن اسـت یا خیر. اگر باردار هستید یا شیر می‌دهید ؛ بـه مقدار طبیعی مواد غذایی در غذاها استفاده کنید.

 

حساسیت بـه گیاه پونه کوهی و گیاهان مشابه : افرادی کـه بـه پونه کوهی یا سایر گونه های‌ ان حساسیت دارند ممکن اسـت بـه آویشن نیز حساسیت داشته باشند.

 

آویشن در جراحی :

آویشن ممکن اسـت لخته شدن خون را کند کند ؛ بنابر این نگرانی وجوددارد کـه ممکن اسـت خطر خون ریزی اضافی را در حین و بعد از عمل افزایش دهد. حداقل 2 هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده استفاده از آویشن را متوقف کنید.

 

اختلالات خون ریزی :

آویشن ممکن اسـت لخته شدن خون را کند، کند. مصرف آویشن ممکن اسـت خطر خون ریزی شـما را افزایش دهد ؛ بـه خصوص اگر در مقادیر زیادی استفاده شود.

 

شرایط حساس بـه هورمون مانند سرطان پستان ؛ سرطان رحم ؛ سرطان تخمدان ؛ آندومتریوز یا فیبرومهای رحمی: آویشن ممکن اسـت مانند استروژن در بدن عمل کند. اگر شرایطی دارید کـه با قرار گرفتن در دسترس استروژن بدتر می شود ؛ از آویشن استفاده نکنید.

 

منبع : تالاب

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۵ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied