شمانیوز
شما نیوز

با داروی افدرین بیشتر آشنا شوید + فواید و مضرات

​دارو افدرین یکی از مهمترین داروها برای درمان مشکلات تنفسی می باشد.دارو برای آرامش بخشیدن به عضلات اطراف مجاری تنفسی و تسهیل امر تنفسی، در بیماران مبتلا به آسم، به کار میرود.

با داروی افدرین بیشتر آشنا شوید  + فواید و مضرات

دارو افدرین یکی از مهمترین داروها برای درمان مشکلات تنفسی می باشد.دارو برای آرامش بخشیدن به عضلات اطراف مجاری تنفسی و تسهیل امر تنفسی، در بیماران مبتلا به آسم، به کار میرود.دارو افدرین (Ephedrine) که در بازار و داروخانه ها با همین نام وجود دارد نام تجارتی خاصی ندارد. دارو افدرین جزو طبقه بندی دارویی درمان بیماری های تنفسی قرار می گیرد . بد نیست بدانید که میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو نسبتا زیاد است و همچنین میزان وابستگی و اعتیاد به دارو کم می باشد.

خاطرتان باشد که برای مصرف دارو افدرین باید نسخه پزشک داشته باشید و در این صورت استفاده از این دارو برای عموم بلامانع است. این دارو قبلا برای آرامش بخشیدن به عضلات اطراف مجاری تنفسی و تسهیل امر تنفسی، در بیماران مبتلا به آسم، به کار میرفت.

همچنین برای بیمارانی که دچار برونشیت حاد بودند، تجویز می شد. اکنون بصورت قطره بینی و شربت ضد سرفه، مورد استفاده قرار می گیرد. ضمنا از نوع تزریقی آن برای کنترل فشار خون و بازگرداندن آن به حالت طبیعی استفاده می گردد. دارو افدرین به شکل های قرص، شربت، آمپول، قطره بینی در دسترس عموم قرار دارد.

بهترین زمان مصرف دارو در نوع خوراکی دارو (۳ بار در روز) در نوع قطره بینی (۳ تا ۴ بار در روز) می باشد. اندازه دوز مجاز مصرفی دارو در بزرگسالان (۴۵ تا ۱۸۰ میلی گرم، نوع خوراکی از دارو) و (۱ تا ۲ قطره در هر یک از سوراخ های بینی، نوع قطره ببینی) و در بچه ها (طبق وزن و سن آنها، کاهش دوز مصرفی دارو ضرورت دارد).

عوارض جانبی مصرف دارو افدرین

  1. از عوارض نوع قطره بینی دارو، سوزش های موضعی می باشد.

  2. ضمنا از عوارض نوع خوراکی دارو می توان به بی خوابی و اضطراب اشاره نمود.

  3. همچنین عوارض مانند ارتعاش بدن درد قفسه سینه نیز ممکن است حادث شوند. در صورت بروز این دو عارضه باید سریعا تحت نظر پزشک قرار گرفت.

  4. ضمنا عوارضی مانند خشکی دهان و لرزش بدن و مشکلات ادراری نیز ممکن است بوجود بیایند. نکات مهم در مصرف دارو : اگر به مشکلات زیر مبتلا هستید حتما قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان بگذارید. اگر به درد مزمن کلیوی دچار می باشید. اگر هر نوع بیماری قلبی دارید.

  5. اگر میزان فشار خونتان بالاست. اگر به بیماری دیابت مبتلا می باشید. اگر غده تیروئید شما، بیش از حد فعال است.

  6. اگر به بیماری آب سیاه چشم مبتلا می باشید. گر هر نوع مشکلات ادراری دارید.

  7. اگر داروهای دیگری مصرف می کنید

  8. مصرف دارو برای زنان حامله:چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی ثابت نشده است لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

  9. مصرف دارو برای زنان شیرده چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد لذا بهتر است با پزشک مشورت گردد.

  10. مصرف دارو برای بچه ها و اطفال با کاهش دوز مصرفی دارو، ضرورت دارد. مصرف دارو برای افراد بالای ۶۰ سال معمولا مجاز نمی باشد.                                                                                                                                                                                                                                                                                                              منبع:ساعدنیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied