شمانیوز
شما نیوز

قرص فیفول چیست و چه کاربردی دارد ؟ + عوارض

فیفول (fefol) یک فرآورده­ خون ساز می‌باشد که شامل سولفات آهن و مقداری فولیک اسید است. اختلالات گوارشی و یبوست از عوارض قرص فیفول می‌باشد.

قرص فیفول چیست و چه کاربردی دارد ؟ + عوارض

قرص فیفول (Fefol) متعلق به گروهی از دارو هاست که به مکمل ها و مواد معدنی موسوم هستند. قرص فیفول موجب جایگزین شدن آهن در بدن می شود. آهن یک ماده معدنی است که بدن برای تولید گلبول های قرمز به آن نیاز دارد. درصورت کمبود آهن، بدن قادر نخواهد بود تا تعداد کافی از گلبول های قرمز را تولید کند. این وضعیت باعث به وجود آمدن کم خونی فقر آهن می شود. کمبود آهن یا همان کم خونی از مشکلات بسیار شایع مخصوصا در میان خانم‌هاست که عملکرد کلی بدن را تحت تاثیر قرار داده و باعث خستگی و دیگر مشکلات برای فرد می‌گردد. آهن نقش اساسی در بدن شما بازی می کند. مهمترین وظیفه آهن در بدن انتقال اکسیژن است. آهن جزء اساسی “هموگلوبین” است که در گلبولهای قرمز خون قرار دارد و اکسیژن را به بافتهای مختلف بدن می رساند. بنابراین اگر بدن شما آهن کافی نداشته باشد نمی تواند هموگلوبین کافی بسازد و در نتیجه کارآیی و تعداد گلبولهای قرمز خون افت می کند و بدن دچار خستگی زودرس و افت عملکرد می شود.
 

علایم مصرف بیش از حد فیفول

در 24 ساعت اول: علایم مسمومیت معده یا روده مانند اسهال. اختلالات قلبی مانند فشار خون پایین و تاکی کاردی (تند تپشی). بروز تغییرات متابولیک مانند بالا رفتن اسیدیته بدن و یا قند خون. افسردگی عصبی از خستگی تا کما. (تسکین موقتی علایم ممکن است رخ دهد.) پس از 24 ساعت: مسمومیت و انسداد معده و روده، شوک، افزایش اسیدیته بدن، کما، نارسایی کبدی، زردی چشم ها و پوست، کاهش قند خون، اختلالات انعقاد خون، کاهش ادرار، نارسایی کلیه، تجمع مایع در ریه ها درصورت فراموش کردن مصرف یک دوز فیفول به محض یادآوری، داروی فراموش شده را مصرف کنید. اگر به نوبت مصرف بعدی دارو کمتر از 2 ساعت باقی مانده است از مصرف داروی فراموش شده اجتناب کنید. از مصرف داروی اضافی برای جبران نوبت از دست رفته خودداری کنید.
 

عوارض جانبی فیفول

درصورت بروز علایم واکنش آلرژیک از جمله:بثورات پوستی، تنگی نفس، تورم صورت، زبان، لب ها و گلو فورا به اورژانس مراجعه کنید.

فیفول همچنین میتواند سبب عوارض جانبی زیر شود: تحریک پذیری روده درد معده تهوع و استفراغ یبوست اسهال مدفوع تیره رنگ زخم های دهانی (درصورت استفاده نادرست مانند مکیدن یا جویدن دارو. همچنین افراد سالمند و یا بیمارانی که در بلع دارو مشکل دارند ممکن است دچار زخم گلو یا مری شوند. اگر کپسول فیفول وارد مجاری تنفسی شود می تواند سبب التهاب نایژه ها شود.) تمام عوارض جانبی که پس از مصرف فیفول برایتان اتفاق میفتد را با پزشک درمیان بگذارید.

 

منبع : ساعد نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied