شمانیوز
شما نیوز

آخرین اخبار از همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی هنوز تعیین تکلیف نشده و اختصاص بودجه لازم برای اجرای این طرح در گرو مصوبه هیأت وزیران است.

آخرین اخبار از همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری مدت‌ها سر زبان‌ها افتاده بود و سرانجام در فروردین ۹۹ تعیین تکلیف شد. نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر از اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری داد و این مبلغ به صندوق‌های بازنشستگی مربوطه تخصیص داده شد و از ابتدای سال جاری حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری با احتساب همسان سازی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان شد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی همچنان بدون تأمین اعتبار مانده و هیچ تعیین تکلیفی در این خصوص نشده است، فقط خبرهایی در حد حرف به گوش رسیده که تا به اجرا درآمدن این حرف‌ها فرسنگ‌ها فاصله است. افزایش دستمزد کارگران برای سال ۹۹، بعد از ورود سازمان بازرسی کل کشور به ۲۶ درصد افزایش پیدا کرد که براساس ماده  ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی حداقل دستمزد کارگران که مصوب می‌شود، به همان میزان حداقل بگیران بازنشسته تأمین اجتماعی دریافت می‌کنند یعنی بازنشستگان تأمین اجتماعی برای سال ۹۹ حدود ۲ میلیون تومان دریافت می‌کنند، اما این میزان حقوق بدون احتساب منابع همسان سازی است.

 

همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به کجا رسید؟

قرار شده بود دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند، اما این مبلغ به صورت نقدی نخواهد بود و قرار بر این شد که شرکت‌های سودآور دولت که درآمد خوبی دارند به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شوند تا این سازمان با عرضه این شرکت‌ها در بورس، کسب درآمد و همسان سازی را اجرا کنند.

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه ۵۰ هزار میلیارد تومان منابعی بود که مشخص شد تا دولت بابت بدهی خود به تأمین اجتماعی پرداخت کند، ادامه داد: مقرر شد این مبلغ در قالب شرکت‌هایی که قابل عرضه در بورس هستند به تأمین اجتماعی پرداخت شود تا تأمین اجتماعی این شرکت‌ها را در بورس عرضه کند و از درآمد مستمر این شرکت‌ها همسان سازی را اجرا کند.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی برای سال ۹۹، اظهار کرد: لیستی از دارایی‌های قابل واگذاری دولت به سازمان تأمین اجتماعی با همکاری سازمان خصوصی سازی، وزارت اقتصاد، معاونت امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه، ریاست سازمان برنامه و بودجه تهیه شده است و در اولین فرصت در جلسه هیأت دولت مطرح و پیگیری می‌شود تا یک حجم قابل ملاحظه‌ای از دارایی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شود و طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اجرا شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به نظر هیأت وزیران بستگی دارد، بیان کرد: تمام تلاشمان را می‌کنیم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد و یک ماهی می‌شود منتظر جواب هیأت وزیران هستیم، چراکه مراحل مختلف در هیأت وزیران باید طی شود، اما با کمک وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه به دنبال آن هستیم این مراحل را تسریع کنیم.

اما بعد از گذشت حدودا یک ماه از ابلاغ مصوبه به هیأت وزیران خبری مبنی بر تصویب این مصوبه از سوی هیأت دولت به گوش نمی‌رسد، هنوز مشخص نیست که چه زمانی قرار است این بودجه به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شود، با گذشت ۴ ماه از ابتدای سال جاری بعد از کلی جنجال و ورود قوه قضاییه حقوق بازنشستگان فقط ۲۶ درصد افزایش پیدا کرد که باز هم این رقم جوابگوی هزینه‌های جاری که به دلیل تورم ایجاد شده است در کشور نیست و شاید اجرای همسان سازی بتواند گوشه‌ای از مشکلات فعلی بازنشستگان را حل و فصل کند که نیاز است دولت توجه ویژه‌ای به این بازنشستگان داشته باشد.

موضوع معیشت مردم مسئله‌ای نیست که بشود به راحتی از کنار آن عبور کرد، چراکه وظیفه اصلی تمامی دولت‌ها ایجاد رفاه و عدالت اجتماعی در بین تمامی مردم است، درحالی که این اتفاق در حال حاضر برای بازنشستگان تأمین اجتماعی نمی‌افتد، این قشر کارگر زحمتکش که پس از ۳۰ سال عرق ریختن و جان کندن بازنشسته می‌شود، اما میزان حقوقی که به این افراد پرداخت می‌شود بسیار کم است.

چرا باید یک بازنشسته تأمین اجتماعی نباید مانند یک بازنشسته کشوری حقوق دریافت کند؟ چرا نباید بازنشستگان تأمین اجتماعی همانند کشوری و لشکری از مزایاهای مختلف برخوردار نباشند؟ اکنون فرزندان بازنشسته کشوری هنگام ازدواج می‌توانند ۲۰ میلیون تومان وام دریافت کنند، هر چند این مبلغ با گرانی‌های فعلی کم است، اما گوشه کار را که می‌گیرد، درحالی که بازنشستگان تأمین اجتماعی از چنین مزایایی محروم هستند.

حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ۵۰ هزار میلیارد تومان منابعی بود که مشخص شد تا دولت بابت بدهی خود به تأمین اجتماعی پرداخت کند، اما این صحبت‌ها فقط در حد حرف است و هنوز دقیقا مشخص نیست دولت کِی قرار است این شرکت‌ها را به سازمان تأمین اجتماعی بدهد، اما ما به دولت اعلام کردیم که باید تا ۲۵ تیر ماه دقیقا مشخص کند که چه برنامه‌ای برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی دارد و اگر تا این تاریخ این اتفاق نیفتد بازنشستگان تأمین اجتماعی قطعاً به این وضعیت اعتراض خواهند کرد.

صدای بازنشستگان تأمین اجتماعی دیگر درآمده و با هیچ وعده وعیدی آرام نمی‌گیرند، بهتر است دولت قبل از هر چیزی و اعتراضی کاری برای این گروه از بازنشستگان کشور انجام دهد و تا قبل از اینکه خودشان دست به اقدام و حرفی از اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی زنند، هرچه زودتر تکلیف حقوق این بازنشستگان را معلوم کند.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • مستمربگیر تامین اجتماعی

    ترخدا همسان سازی مارا هم انجام دهید دلمان شاد کنید بخدا خرجمآن نمی رسه دیگه ما پیرو کهولت سن داریم بدادمابرسید اول خدا دوم شما عزیز ان

  • بیات

    خدا انشالله خیر ببینی خوب اعتراض کردی حرف دل همه ما باز نشستگان رازدی