شمانیوز
شما نیوز

دارندگان و جاماندگان سهام عدالت این مطلب را بخوانند

سهام عدالت مبحثی است که این روزها بحث‌های زیادی راجع به آن می‌شود و بسیاری از مردم که این سهام را دارند در خصوص نحوه مدیریت آن، مشکلاتی دارند که در این گزارش به مباحث پیرامون سهام عدالت می‌پردازیم.

دارندگان و جاماندگان سهام عدالت این مطلب را بخوانند

سهام عدالت مبحثی است که این روزها بحث‌های زیادی راجع به آن می‌شود و بسیاری از مردم که این سهام عدالت را دارند در خصوص نحوه مدیریت آن، مشکلاتی دارند که در این گزارش به مباحث پیرامون سهام عدالت می‌پردازیم.

سهام عدالت نوعی یارانه است که دولت هشتم در سال ۱۳۸۴ تصمیم گرفت که آن را بین اقشار کم درآمد جامعه توزیع کند. در ابتدا ارزش برگه‌های سهام عدالت یک میلیون تومان بود که در آبان ۸۴ توسط هیات وزیران دولت وقت، تصویب شد و در سال ۸۵ در مرحله واگذاری به اقشار کم درآمد قرار گرفت.

در اردیبهشت امسال و پس از ۱۴ سال از زمان واگذاری سهام عدالت به مردم، مقام معظم رهبری دستور آزادسازی این سهام را در بورس صادر کرد و طبق آن، مشمولان می‌توانستند درخصوص نحوه مدیریت آن تصمیم گیری کنند.

 

آزادسازی سهام عدالت

مشمولان سهام عدالت از دهم اردیبهشت امسال تا پایان خردادماه فرصت داشتند که به سامانه سهام عدالت مراجعه کنند و درخصوص آزادسازی سهام خود به یکی از دو روش آزادسازی مستقیم و غیر مستقیم اقدام کنند.

آزادسازی به‌صورت مستقیم این مزیت را برای مشمولان داشت که خود آنها درخصوص نگهداری یا فروش سهام عدالت تصمیم بگیرند و بیشتر مشمولان این روش را انتخاب کردند.

آزادسازی سهام عدالت به روش غیر مستقیم، شرکت‌های سرمایه پذیر استانی سهام عدالت درخصوص سهام تخصیص یافته به هر فرد تصمیم گیری خواهند کرد و سود حاصل از این سهام را به دارندگان آن پرداخت خواهند کرد.

بعد از اینکه فرصت آزادسازی سهام عدالت به پایان رسید مشمولانی که روش مستقیم را انتخاب کرده بود می‌توانستند نسبت به فروش ۳۰ درصد از سهام خود که در آن زمان، مبلغ یک سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزش داشت اقدام کنند و پول آنها توسط بانک هایی که مشمولان در آن شماره شبا داشتند به حساب آنها بعد از حدود یک هفته واریز شود ولی متاسفانه با گذشت حدود یک ماه هنوز برخی مشمولان موفق به دریافت پول سهام عدالت خود از بانک‌ها نشده‌اند.

 

مشکلات پیش روی مشمولان سهام عدالت

دارندگان سهام عدالتی که آزادسازی سهام خود را به روش مستقیم انتخاب کرده‌اند درحال‌حاضر، با این مشکل روبه‌رو هستند که در صورت ارائه این سهام به آنها در بورس درخصوص فروش آن و یا اینکه چگونه با پول سهام خود به معامله در بازار سرمایه بپردازند دانش و مهارت لازم را ندارند و از مسوولان این درخواست را دارند که فرصتی برای ویرایش نحوه مدیریت سهام عدالت داده شود.

 

ارزش روز سهام عدالت

در پی صدور دستور آزادسازی سهام عدالت، سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با راه‌اندازی سامانه استعلام و آزادسازی سهام عدالت اقدام به ارائه جزییات دارایی واقعی سهام عدالت مشمولان به‌تفکیک شرکت‌های بورسی و ارائه تعداد و ارزش هر سهم آنها کرد.

این سامانه بار دیگر در پایان معاملات هفته بِروزرسانی شده است و مشمولان می‌توانند با مراجعه به این سامانه از آخرین ارزش سهام عدالت خود که بر اساس قیمت‌های پایانی روز گذشته تهیه شده است آگاهی یابند.

لازم به ذکر است تنها کسانی که روش مالکیت مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند می‌توانند جزییات سهام خود را در سامانه استعلام مشاهده کنند.

بر اساس این گزارش کسانی که ارزش اولیه سهام عدالت آنها ۵۳۲ هزار تومان است در پایان معاملات روز چهارشنبه ۱۱ تیر ارزش سهام عدالتشان به ۱۵ میلیون و ۱۳ هزار تومان رسیده است. این رقم در روز قبل از آن ۱۴ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان گزارش شده بود که بر این اساس سود ۶۷۳ هزار تومانی طی یک روز عاید مشمولان سهام عدالت با ارزش اولیه ۵۳۲ هزار تومانی شده است.

 

نحوه ویرایش شماره موبایل مشمولان سهام عدالت

قبل از هر چیز افراد برای ورود به درگاه اینترنتی sahamedalat.ir و دیدن سبد خود، باید شماره همراهشان به نام خودشان باشد و اگر شماره تلفن همراه فرد با کد ملی فرد مطابقت نداشته باشد، زمانی که می‌خواهند وارد درگاه اینترنتی شوند، این سامانه از آنها می‌خواهد شماره جدید که با کد ملی مطابقت دارد را اعلام کنند.

بعد از آنکه افراد شماره را وارد می‌کنند، سیستم استعلام می‌گیرد و بعد از ۲۴ ساعت، اگر جواب استعلام مثبت باشد، به فرد اطلاع‌رسانی می‌شود که مشکل برطرف شد و بعد از این می‌تواند با شماره جدید وارد سامانه شود.

در طول سه هفته اخیر، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر شماره همراه خود را تغییر داده‌اند.

همچنین متقاضیان می‌توانند با تماس با شماره ۱۵۶۹ مشکلات خود را مطرح کرده و سوالات خود را بپرسند.
 

سهام عدالت و ترغیب افراد جدید به بورس

حدود ۵۰ میلیون نفر از جمعیت ۸۲ میلیونی کشور، سهام عدالت دارند و می‌توان گفت که ۹۰ درصد آنان یا با بورس آشنایی ندارند و یا اینکه سواد و دانش لازم برای یادگیری نحوه معامله در بورس را ندارند و با توجه به اینکه سهام عدالت در پایان امسال در پرتفوی بورسی مشمولان قابل مشاهده خواهد و آنها می‌توانند نسبت به فروش و یا معامله سهام بپردازند. بنابراین سهام عدالت باعث شده که افراد زیادی تشویق شوند که وارد بورس شوند و نحوه معامله در این بازار را فرا بگیرند که البته این افراد بایستی مراقب تبلیغات فضای مجازی باشند تا در دام کلاهبرداران نیفتند.

 

افراد جدید صاحب سهام عدالت می‌شوند؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: برای موضوع ساماندهی سهام عدالت یکشنبه در کمیسیون اقتصادی با اولویت جاماندگان سهام عدالت وارد دستور می‌شویم.

 محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: طرح ساماندهی سهام عدالت یکشنبه این هفته با توجه به اینکه جزو نخستین طرح‌های اعلام وصول شده بوده در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار دارد.

وی افزود: برای موضوع ساماندهی سهام عدالت یکشنبه هفته با موضوع جاماندگان سهام عدالت وارد دستور می‌شویم و تلاش داریم بتوانیم با حضور دستگاه‌های اجرایی و کارشناسان مربوط در این حوزه این مسئله را نهایی کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه، عنوان کرد: در تلاشیم ظرف یکی دو هفته آینده هرچه سریع‌تر متن نهایی مصوبه کمیسیون اقتصادی درباره طرح ساماندهی «سهام عدالت» را پس از تایید همکارانمان در کمیسیون، به صحن علنی ارائه کنیم.

پورابراهیمی بر همین اساس، اضافه کرد: یکشنبه این هفته وارد دستور می‌شویم و در فصل‌های مربوط به آن درباره جاماندگان سهام عدالت در کشور که چند میلیون نفر را شامل می‌شود تصمیم‌گیری می‌کنیم؛‌ همچنین بخش دوم هم شامل اصلاح بخشی از آیین نامه اجرایی دولت در خصوص نحوه مدیریت سهام عدالت است که به صورت جداگانه آن را نهایی می‌کنیم.

وی در در پایان با بیان اینکه خبرهای خوبی برای مردم و جاماندگان سهام عدالت داریم، عنوان کرد: فکر می‌کنم ظرف یکی دو هفته آینده هر چه سریعتر بتوانیم گزارش نهایی را پس از تایید همکاران‌مان در کمیسیون اقتصادی مصوبه را به صحن علنی مجلس ارسال کنیم.

 

منبع : گسترش نیوز 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۶ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • محسن صادقی گوغری

    عالی

  • عماد

    سلام من ازاد سازی انجام دادم حتا کدبورسیم کرفتم الان شمارم میخوام تعقیر بدم نمیشه میخوام سهام بفروشم کجابرم

  • زیدوند

    باسلام ایشالاکه این خبربرای جاماندگان حقیقت داشته باشددولت ازاین حرفهازیادمیزندولی عمل نمیکند