شمانیوز
شما نیوز

قرص ناپروکسن برای درمان چه بیماری مناسب است ؟ + عوارض

​در موارد نادری ممکن است مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ناپروکسن باعث افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته شوند. این عارضه می‌تواند در هر زمانی از مصرف دارو اتفاق بیفتد اما خطر آن زمانی که این دارو را برای مدت طولانی مصرف کنید بالاتر می‌رود.

قرص ناپروکسن برای درمان چه بیماری مناسب است ؟ + عوارض

در موارد نادری ممکن است مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ناپروکسن باعث افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته شوند. این عارضه می‌تواند در هر زمانی از مصرف دارو اتفاق بیفتد اما خطر آن زمانی که ناپروکسن را برای مدت طولانی مصرف کنید بالاتر می‌رود.

اگر مشکلات قلبی یا در معرض مشکلات قلبی هستید قبل از مصرف ونلافاکسین سوابق پزشکی خود و خانواده‌تان را به اطلاع پزشک برسانید؛ قبل از مصرف ونلافاکسین سوابق پزشکی خود و خانواده‌تان را به اطلاع پزشک برسانید؛ قبل از مصرف ونلافاکسین سوابق پزشکی خود و خانواده‌تان را به اطلاع پزشک برسانید؛ برای مثال سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی مانند فشار خون بالا یا دیابت و مصرف دخانیات) خطر عارضه قلبی بالاتر می‌رود. همچنین این دارو را قبل یا بعد از عمل بای‌پس قلب (CABG) مصرف نکنید.

به ندرت این دارو ممکن است باعث خونریزی جدی (در موارد کمی کُشنده) معده یا روده شود. این عارضه ممکن است هر لحظه پس از مصرف دارو اتفاق بیفتد. سالمندان بیشتر در معرض این خطر قرار دارند.

اگر عوارض جانبی و جدی مصرف ناپروکسن مانند مدفوع تیره و سیاه، درد مداوم و یا غیرطبیعی معده، استفراغ شبیه به قهوه، درد قفسه سینه یا فک یا دست چپ، تنگی نفس، تعرق غیرطبیعی، سرگیجه، احساس ضعف یک سمت بدن، تکلم مشکل‌دار و تغییرات دید را مشاهده کردید با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. در مورد مزایا و خطرات این دارو با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت نمایید.

 

ناپروکسن چیست و چه کاربردی دارد؟

ناپروکسن برای از بین بردن دردهای خفیف تا متوسط ناشی از شرایط مختلف به کار می‌رود. همچنین این دارو برای کاهش درد، تورم و سفتی مفاصل ناشی از آرتروز استفاده می‌شود. این دارو جزو دسته داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) قرار می‌گیرد. اگر از این دارو برای درمان وضعیتی مانند آرتروز استفاده می‌کنید در مورد داروهای مسکن و راه‌های درمانی کاهش درد با پزشک مشورت نمایید.

ناپروکسن برای از بین بردن دردهای خفیف تا متوسط ناشی از شرایط مختلف به کار می‌رود. همچنین این دارو برای کاهش درد، تورم و سفتی مفاصل ناشی از آرتروز استفاده می‌شود.

 

نحوه عملکرد داروی ناپروکسن

عملکرد داروی ناپروکسن به شکل جلوگیری از ترشح برخی مواد طبیعی بدن است که موجب التهاب می‌شود. ناپروکسن به آرامی جذب می‌شود و نباید در شرایطی مانند حمله نقرس که نیاز تسکین فوری دارند مورد استفاده قرار بگیرد.

 

نحوه مصرف ناپروکسن و دوز مصرفی

قبل از مصرف داروی ناپروکسن برگه اطلاعات و راهنمای آن را به دقت مطالعه کنید و اگر سوالی داشتید با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت نمایید.

این دارو را می‌توان همراه با غذا و یا بدون غذا و با توجه به دستور پزشک معمولا دو بار در روز مصرف کرد. قرص را کامل قورت دهید و آن را نشکنید یا نجویید زیرا ممکن است دارو سریع آزاد شود و خطر بروز عوارض جانبی آن افزایش می‌یابد. این دارو را با یک لیوان کامل آب (۲۴۰ میلی‌لیتر) بنوشید و تا ۱۰ دقیقه پس از مصرف از مصرف این دارو دراز نکشید، مگر این‌که تجویز پزشک چیز دیگری باشد.

برای کاهش عوارض جانبی این دارو ممکن است پزشکتان درمان را از دوزهای کم این دارو شروع کند و بعد آن را افزایش دهد. مطابق تجویز دکتر عمل کنید. دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و مدت زمان بیشتری نسبت به تجویز پزشک این دارو را استفاده نکنید. قطع مصرف یک‌باره این دارو ممکن عوارض جانبی مانند توهم و تشنج را به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از این عوارض ممکن است قطع دارو به صورت تدریجی و با کاهش دوز مصرفی در طول یک دوره انجام گیرد.

دوز مصرف داروی ناپروکسن به وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد. برای کاهش خطر خونریزی معده و بروز دیگر عوارض جانبی، مصرف این دارو را از کمترین دوز مؤثر شروع کنید. دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و بیشتر از مقدار معین تجویز شده آن را مصرف نکنید. برای وضعیت‌های مزمنی مانند آرتروز این دارو را تا زمانی که پزشک تجویز کرده مصرف نمایید.

برای شرایط خاصی مانند آرتروز ممکن است این دارو تا ۲ هفته تاثیرات خود را نشان ندهد. برای استفاده حداکثری از مزایای دارو آن را به صورت منظم مصرف کنید. اگر بهبودی در شرایطتان حس نکردید یا بدتر شدید با پزشک تماس بگیرید.

 

عوارض جانبی ناپروکسن

مصرف ناپروکسن ممکن است منجر به عوارضی مانند درد معده، تهوع، سوزش دل، سردرد، سرگیجه و خواب‌آلودگی شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید.

در صورتی که پزشک داروی ناپروکسن را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی ناپروکسن را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند. این دارو ممکن است باعث افزایش فشار خون شما شود لذا به صورت منظم فشار خون خود را بسنجید و نتایج آن را با پزشک در میان بگذارید.

اگر عوارض جانبی جدی مانند کبودی و خونریزی بی‌دلیل، بلع سخت یا دردناک، تغییرات شنوایی (مانند زنگ گوش)، تغییرات خلقی و روحی، مشکلات کلیوی (مانند تغییر میزان حجم ادرار)، خشکی گردن بی‌دلیل، تغییرات بینایی و نشانه‌های نارسایی قلبی (مانند ورم مفاصل و پاها، خستگی غیرطبیعی و کاهش وزن غیرطبیعی) را مشاهده کردید سریعا به پزشک اطلاع دهید.

در موارد نادری این دارو باعث بیماری کبدی (احتمالاً کشنده) خطرناکی شده است. در صورت مشاهده واکنش آلرژیک جدی ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

 

موارد احتیاط مصرف ناپروکسن

اگر به داروی ناپروکسن یا به به آسپرین و دیگر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی NSAID مانند ایبوپروفن و سلکوکسیب حساسیت دارید و یا هر حساسیت دیگری دارید، قبل از مصرف این دارو را پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. داروی ناپروکسن ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. قبل از مصرف ناپروکسن سوابق پزشکی خود و خانواده‌تان را به اطلاع پزشک برسانید؛ مخصوصاْ آسم (یا مشکلات تنفسی ناشی از مصرف آسپرین و دیگر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی)، اختلالات خونی (مانند کم خونی، مشکلات لختگی خون و خون ریزی)، رشد غضروف بینی (پولیپ بینی)، بیماری‌های قلبی (مانند سابقه‌ی حمله قلبی)، فشار خون بالا، بیماری‌های کبدی، سکته مغزی و مشکلات گوارشی روده و معده (مانند خون ریزی، سوزش سردل و زخم).

در مواردی مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ناپروکسن ممکن است موجب مشکلات کلیوی شود. خطر بروز این مشکلات در سالمندان، زمانی که دچار کم آبی شده باشند و یا داروهای خاصی مصرف کنند، افزایش می‌یابد. توصیه می‌شود طبق تجویز پزشک مایعات زیادی بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید و اگر میزان حجم ادرار شما دچار تغییر شد سریعا به پزشک اطلاع دهید.

داروی ناپروکسن ممکن است موجب خواب‌آلودگی و تاری دید شما بشود. الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می کند. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانی که در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف ناپروکسن از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری جوآنا با پزشک خود مشورت کنید. ضمنا قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

مصرف این دارو ممکن است موجب خونریزی معده شود. مصرف روزانه الکل و تنباکو مخصوصا زمانی که هر دو با هم مصرف شوند باعث افزایش خطر خونریزی معده می‌شوند لذا از مصرف الکل خودداری و مصرف دخانیات را متوقف کنید. برای اطلاعات بیشتر با پزشک مشورت کنید.
این دارو ممکن است موجب حساسیت بیشتر شما نسبت به خورشید شود لذا زمان بیرون بودن خود را کاهش دهید و از کرم‌های ضد آفتاب و لباس‌های پوشیده استفاده کنید. اگر دچار خورشید سوختگی یا قرمزی پوست شدید به پزشک خود اطلاع دهید.

لیست همه‌ی داروهای مصرفی‌تان را قبل از هر گونه عمل جراحی به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین سالمندان ممکن است در مقابل عوارض جانبی این دارو مخصوصا خون‌ ریزی معده و مشکلات کلیوی حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.

اگر حامله هستید یا قصد حاملگی دارید قبل از مصرف این دارو این موضوع را به اطلاع پزشکتان برسانید و در مورد مزایا و خطرات آن (مانند سقط جنین یا مشکلات باردار شدن) از او مشورت بگیرید. چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی ناپروکسن را استفاده کنید و مصرف این دارو در سه ماه اول و آخر بارداری توصیه نمی‌شود زیرا ممکن به جنین آسیب برساند و در زایمان اختلال ایجاد کند

این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد انتقال می‌یابد و ممکن است بر روی پرستاری از نوزاد نیز بگذارد. در این مورد با پزشک مشورت کنید.

 

تداخلات دارویی ناپروکسن با داروهای دیگر

داروهایی که با ناپروکسن تداخل دارویی دارند به سه دسته تداخل شدید، تداخل جدی و تداخل متوسط تقسیم می‌شوند. حتما قبل از مصرف ناپروکسن با داروهای زیر با پزشک خود مشورت نمایید.

 

علائم اوردوز ناپروکسن

اگر علائم اوردوز این دارو مانند از هوش رفتن و مشکلات تنفسی را مشاهده کردید سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. علائم اوردوز این دارو شامل درد شدید معده، خواب‌آلودگی شدید و تشنج می‌شوند.

در طول درمان با این دارو باید آزمایش‌های پزشکی مانند آزمایش عملکرد کبد،‌ آزمایش کامل خون و بررسی فشار خون به صورت دوره‌ای برای بررسی روند بهبود و عوارض جانبی انجام شود.

بیماران آرتروزی می‌توانند با تغییر سبک زندگی خود مانند کاهش وزن در صورت لزوم و انجام فعالیت‌ها و ورز‌ش‌های مناسب باعث افزایش انعطاف و عملکرد مفاصل می‌شوند. جهت دریافت دستورالعمل‌های مشخص در این زمینه با پزشک مشورت نمایید.

اگر دوز مصرفی داروی ناپروکسن را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر دارو نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی ناپروکسن، آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

 

منبع : دکترتو

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied