شمانیوز
شما نیوز

برای بهبود یافتگان کرونایی چه غذاهایی مناسب است؟

سوءتغذیه می تواند یک فاکتور بسیار مهم برای پیشرفت بیماری کرونا در دوران نقاهت و افزایش وخامت بیماری باشد.

برای بهبود یافتگان کرونایی چه غذاهایی مناسب است؟

مرجان عجمی، مسئول ترجمان دانش همگانی تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، درباره تغذیه بعداز بیماری کرونا می گوید:

«باید به مسئله سوءتغذیه توجه کرد. سوءتغذیه یک پیامد برای بیماران کرونایی بستری در بیمارستان هاست که این مورد می تواند به دلیل بیماری، دریافت ناکافی مواد غذایی لازم و از دست دادن میزان چشمگیر مواد مغذی اتفاق بیفتد».در ادامه به توضیحات مفصل در این باره می پردازیم :

به طور کلی سوءتغذیه چه قبل از ابتلا به کرونا، چه در دوره بیماری و چه در دوره نقاهت بیماری بسیار اهمیت دارد. مسئول ترجمان دانش همگانی تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور ادامه داد: «برای این که بیمار مبتلا به کرونا از لحاظ سوء تغذیه در دوران نقاهت ارزیابی شود، تغییرات وزن، میزان اشتها و میزان مراقبت از بیمار در بیمارستان را باید درنظر گرفت. آزمایش ادرار و ارزیابی های کلینیکی به تشخیص شدت مبتلایان بهبودیافته ای که در دوران نقاهت به سوء تغذیه دچار شدند، کمک می کند و در نهایت فرد از لحاظ رژیم غذایی باید توسط متخصص تغذیه مورد ارزیابی قرار بگیرد».این کارشناس صنایع غذایی گفت: «همچنین باید ملاحظات تغذیه ای برای بهبودیافتگان کرونا که با انواع آلرژی های غذایی مواجه هستند، ارزیابی شود.

بیماران بهبودیافته از کرونا در دوران نقاهت پروتئین از دست داده اند که در این راستا متخصصان تغذیه می توانند با رژیم مناسب، کمبود غذایی بدن این افراد را جبران کنند به عنوان مثال ویتامین A نقش مهمی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و پیشگیری از عفونت های تنفسی دارد». عجمی ادامه داد: «بیمار بهبودیافته ای که به دلیل کرونا دچار سوءتغذیه شده است، باید ملاحظات خاصی برای استفاده از مکمل ها در نظر بگیرد چراکه بیمارانی که به این بیماری مبتلا شده اند، بی اشتها می شوند و نمی توانند مواد غذایی را به میزان کافی دریافت کنند. مواد غذایی حیوانی برای مصرف باید به طور کامل پخته باشد. چرا که براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ممکن است پخته نشدن این مواد غذایی موجب انتقال کرونا شود».وی با بیان این که ویتامینA در شیر، پنیر و سبزیجات برای بیماران مبتلا به کرونا که دوران نقاهت خود را می گذرانند، مفید است، گفت: «تخم مرغ و آواکادو به سوءتغذیه بیماران کرونایی کمک می کند چراکه سرشار از ویتامین B6 است». عجمی با اشاره به لزوم تامین ویتامین C بدن برای تقویت سیستم ایمنی بهبودیافتگان کرونایی در دوران نقاهت گفت: «این ویتامین به بیرون رفتن عفونت از بدن کمک می کند. این مکمل غذایی در مرکبات وجود دارد و مصرف روزانه آن توصیه می شود». او به لزوم مصرف ویتامین D در دوران نقاهت بهبودیافتگان مبتلا به کرونا اشاره کرد و گفت: «این ویتامین در تخم مرغ یافت می شود و به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند».

 

منبع : همگردی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied