شمانیوز
شما نیوز

چگونه باید از کم آبی بدن جلوگیری کنیم؟

آب در تنظیم عملکرد بدن تاثیر زیادی دارد و کم‌آبی سلامتی افراد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

چگونه باید از کم آبی بدن جلوگیری کنیم؟

 آب به تنظیم دمای بدن و عملکرد مناسب قلب کمک می کند و به همین دلیل کم آبی و کم تحرکی در بدن عوارض زیادی برای سلامتی به دنبال خواهد داشت.

 

کم آبی چه بلایی سرتان می‌آورد؟ 

تاثیر کم‌آبی بدن بر مغز

۷۵ درصد از مغز را آب تشکیل داده است و مهم‌ترین وظیفه آب موجود در اطراف مغز، جلوگیری از ضربه و آسیب به مغز است که کمبود آن باعث آسیب مغزی می‌شود. همچنین با از دست دادن آب بدن و کمبود آن فعالیت‌ انتقال دهنده‌های عصبی مغز مختل شده در نتیجه مانع از تمرکز و توجه می‌شود و عملکرد‌های شناختی را کاهش می‌دهد.

 

سر درد و خستگی

اگر به علت کم آبی تولید مایع مغزی کاهش پیدا کند وزن مغز در نبود آب بر روی نخاع بیشتر و باعث ایجاد سردرد در افراد می‌شود. علت خستگی و خواب آلودگی ناشی از کم آبی بدن در افراد؛ کاهش اکسیژن و فشارخون است که مدام احساس بی حالی می کنند.

 

گرفتگی عضلات یا تشنج

اگر با کمبود آب بدن تعادل املاح بدن به هم بخورد جمع شدن و گرفتگی عضلات بدن به وجود آمده و در نهایت فرد دچار تشنج خواهد شد.

 

اثر کم آبی بدن بر کلیه

نارسایی کلیه زمانی اتفاق می‌افتد که به دلیل کمبود آب کلیه‌ها دیگر نتوانند مواد زائد را از خون دفع کنند. در بعضی موارد اندوخته‌های نمک و مواد معدنی که به صورت طبیعی در کلیه‌ها انباشته می‌شوند نیاز به آب دارند تا تفکیک شوند؛ بنابراین بدون آب، این مواد روی هم انباشته شده و تبدیل به سنگ‌های کلیوی می‌شوند.

 

تاثیر کم‌آبی بدن بر دستگاه ادراری

هرچه سطح آب بدن بیشتر باشد ادرار شفاف‌تر است. اگر رنگ ادرار تیره باشد به معنی این است که بدن هشدار می‌دهد با کمبود آب مواجه هستید و کم آبی باعث عفونت مجاری ادرار می شود.

 

تاثیر کم آبی بدن بر خون

با کاهش آب در بدن خون غلیظ‌تر و در نتیجه جریان خون کمتر شده و باعث لخته شدن خون در رگ‌ها می شود. اگر بدن شما کم آب باشد فشار خون پایین می‌آید، ضربان قلب‌تان شدید‌تر از حالت عادی شده و جریان خون به سمت قسمت‌های پایین و انتهایی بدن کمتر می‌شود و در انگشتان دست و پایتان احساس سردی می‌کنید.

 

تاثیر کم‌آبی بدن بر دستگاه گوارش

یکی از علائم کم‌آبی بدن بروز مشکلات گوارشی است. وجود آب کافی به سیستم گوارش کمک می‌کند که عملکرد خوبی داشته باشد، نبود آب ترشحات معده را کمتر می‌کند و اسید معده به دیگر اعضای بدن آسیب رسانده و در نتیجه باعث سوزش معده و سوءهاضمه می شود.

 

کم‌آبی بدن باعث یبوست می‌شود

آب امکان حرکت روان غذا را در روده فراهم می‌کند و روده را سالم نگه می‌دارد. در صورت عدم وجود آب کافی روده بزرگ قادر به دفع مواد نیست.

 

تاثیر کم‌آبی بدن بر پوست

آب تاثیر زیادی روی پوست دارد که اگر بدن کم آب باشد پوست خشک و بی انعطاف می‌شود. کمبود آب فرآیند دفع سموم را از طریق پوست کم می‌کند و پوست دچار پیری زودرس یا چین و چروک خواهد شد. پس آب برای حفظ رطوبت و رسیدن مواد مغذی سالم به پوست مهم است. آب بدن با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند که با افزایش مصرف آب برطرف خواهد شد.

 

چگونه باید از کم آبی بدن جلوگیری کنیم؟

_توجه به تشنگی یک راهنمای خوب برای جلوگیری از کم‌آبی بدن است. قبل از اینکه احساس تشنگی کنید، آب و مایعات بسیار بنوشید تا بدنتان کم آب نشود.

_از یک رژیم غذایی سالم همراه با پروتئین‌های بالا مثل تخم مرغ، پنیر، شیر و حبوبات برای جذب آب کافی استفاده کنید.

_کافئین‌های موجود در چای و دیگر نوشیدنی‌ها باعث افزایش ادرار و از دست رفتن آب زیادی می‌شوند، پس بهتر است مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید.

_مصرف روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب، استفاده از میوه و سبزیجات آبدار مثل توت فرنگی، هندوانه، سالاد‌های سبز می‌تواند از کم آبی بدن جلوگیری کند.

 

منبع : بهداشت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied