شمانیوز
شما نیوز

سهام عدالت هایمان را نگهداری کنیم یا بفروشیم؟

خرید و فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت همچنان در بازار بورس در جریان است و بسیاری از سهام داران تاکنون اقدام به فروش سهام خود کرده‌اند

سهام عدالت هایمان را نگهداری کنیم یا بفروشیم؟

خرید و فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت همچنان در بازار بورس در جریان است و بسیاری از سهام داران تاکنون اقدام به فروش سهام خود کرده‌اند؛ در این بین یک کارشناس بازار بورس می‌گوید: درست است که بازار بورس، بازار پرریسکی است، اما سهم‌های سهام عدالت، چون سهم‌های بنیادی هستند ریسک ندارند.به واسطه سهام عدالت، این روز‌ها بسیاری از افراد با بازار بورس کم و بیش آشنایی پیدا کرده‌اند و از این طریق یا بخشی از سپرده‌های خود را وارد این بازار کردند یا اینکه از طریق کارگزاری‌ها سبد سهام خود را در بازار هدایت می‌کنند.

در دولت نهم فروش تسهیلات بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین و در قالب سهام عدالت به برخی از اقشار جامعه و در دو سبد ۵۰۰ هزار تومانی و ۱ میلیون تومانی پرداخت شد که این سبد سهامی اکنون و با گذشت بیش از یک دهه، رشد قابل توجهی داشته است. سبد سهامی ۵۰۰ هزارتومانی اکنون ۱۷ میلیون و ۷۳۸ هزار تومان و ارزش سبد ۱ میلیون تومانی نزدیک به ۳۶ میلیون تومان است.

سهام عدالت تاکنون در دست دولت بوده و سالیانه مبلغی را به عنوان سود به حساب سهامداران واریز می‌کردند. در ابتدای امسال، اما دولت اعلام کرد که سهامداران می‌توانند در صورت تمایل سهام خود را آزاد و خودشان به صورت مستقیم آن را اداره کنند. براساس آخرین آمار ستاد آزادسازی سهام عدالت، تاکنون ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سهام عدالت خود را آزادسازی کرده‌اند.

بعد از آزادسازی سهام، سهام داران می‌توانند در هر مرحله فقط ۳۰ درصد از سهام خود را به فروش برسانند و در حالی که بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که سهامداران فعلا دست به فروش سهام خود نزنند، نزدیک به ۳۶۷ هزار نفر برای فروش ۳۰ درصد از سهام خود به بانک‌ها مراجعه کرده‌اند تا از این طریق ۳۰ درصد از سهام خود را به صورت نقدی دریافت کنند. برخی دیگر از سهامداران نیز که کد بورسی دارند از طریق سایت اقدام به خرید و فروش سهام عدالت خود کرده و می‌کنند.

علی فیروزی کارشناس مسائل بازار بورس گفت: از ابتدا توصیه کردیم که مردم سهام عدالت خود را نگهداری کنند؛ زیرا سهم‌های سبد سهام عدالت مورد حمایت دولت هستند و اکنون بحث تشکیل هئیت مدیره نیز برای آن‌ها مطرح شده است. به این صورت که افرادی هستند که سهام‌های فروخته شده را خریداری می‌کنند و اگر درصد مالکیتشان به حد نصاب برسد می‌توانند آن شرکت را کنترل کنند و تاثیر خود را بگذارند.

وی ادامه داد: ما از این منظر می‌گوییم که برای فروش سهام عدالت خود دست نگهدارید، زیرا سهامداران بدون آنکه استرس و دغدغه‌ای داشته باشند، سهامشان در حال رشد قیمت است و می‌توانند بعد از مدتی سود خود را دریافت کنند. اما اگر آن را به فروش برسانند باید مدام به این فکر باشند که کدام سهم از کدام صندوق را خریداری کنند و به چه صورتی آن را مدیریت کنند و، چون علم آن را ندارند هزینه و فشار زیادی را متحمل می‌شوند. از همین رو توصیه می‌کنیم، چون سبد این سهام از سهم‌های بنیادی تشکیل شده و جای رشد قیمت دارد آن را حفظ کنند.

سهام عدالت ریسک ندارد

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: اینکه برخی بخواهند سهام خود را بفروشند و آن را در بازار سکه یا دلار سرمایه گذاری کنند را توصیه نمی‌کنیم و معتقدیم این بازارها، بازار‌های آسیبی است. زیرا همان هزینه‌ای که برای خرید دلار می‌کند وقتی دلار رشد قیمت دارد او نیز در جای دیگر باید هزینه این رشد را پرداخت کند، زیرا به تناسب سایر کالا‌ها نیز افزایش پیدا خواهند کرد. از همین رو ما همواره مردم را به سمت بورس سوق میدهیم حتی زمانی که بازار منفی است. درست است که بازار پرریسکی است، اما سهم‌های سهام عدالت، چون سهم‌های بنیادی هستند ریسک ندارند.

سهام عدالت به چه قیمتی می‌رسد؟

وی افزود: افرادی که سبد کامل سهام عدالت یعنی ۱ میلیون تومانی را در اختیار دارند سبدشان که اکنون ۳۶ میلیون تومان است تا ۵۰ تومان هم جای رشد دارد و افرادی که سبد ۵۰۰ هزارتومانی دارند در ماه‌های آینده تا ۲۵ میلیون تومان نیز خواهد رسید.

فیروزی گفت: افرادی که درخواست فروش سهام خود را می‌دهند، کارگزاری نیز با توجه به قوانین و شرایط بازار سعی می‌کند تا به بهترین قیمت ممکن به فروش برساند و کارگزاری روز سفارش ۳۰ درصد ریالی نه بلکه ۳۰ درصد از سهام را به فروش می‌رساند تا پول را به سهامدار بدهد.

شرکت‌هایی که سبد سهام عدالت ۱ میلیون تومانی در آن‌ها قرار دارد:

سهام-1

شرکت‌هایی که سبد سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی در آنها قرار دارد

سهام-2

 

منبع: رویداد ۲۴

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied