شمانیوز
شما نیوز

چگونه به صورت حرفه ای و ساده موهایمان را رنگ کنیم + آموزش

افرادی که مو های خانوما را رنگ میکند باید تجربه کافی را در زمینه رنگ مو داشته باشد در ادامه میخواهیم آموزش حرفه ای بشما یاد بدهیم .

چگونه به صورت حرفه ای و ساده موهایمان را رنگ کنیم + آموزش

در اینروزها که هزینه‌های زندگی حسابی بالا رفته‌است، میتوان با صرفه‌جویی در برخی امور دخل و خرج منزل رابا هم هماهنگ کرد، مثلاً شما می توانید بجای رفتن به آرایشگاه و سپردن رنگ کردن موها به آرایشگر، خودتان دست بکار شوید و با خرید رنگ دلخواه‌تان در منزل، مو های‌تان را رنگ کنید؛ البته برای اینکار باید دانش کافی درباره جدول رنگ‌ها، تن‌ها و سایه‌های درون انها، روش‌های رنگ‌ کردن و… داشته‌باشید، ما در این جا تلاش کرده‌ایم تا حد ممکن این دانش را در اختیار شما قراردهیم؛ از انتخاب رنگ گرفته تا واریاسیون و اکسیدان و روش ‌های رنگ کردن در آخر هم سراغ پزشک احسانی، متخصص پوست و مو رفتیم تا ببینیم این مدل رنگ کردن مو‌ها به موها آسیب می‌رساند؟

در چه ظرفی رنگ‌ها را مخلوط کنید؟ 

بعد از پوشیدن دستکش مقدار لازم از رنگ مورد نظرتان را در یک ظرف غیرفلزی بریزید و بعد مقدار لازم از کرم اکسیدان رابه آن اضافه کرده ودر انتها با قلم رنگ انها رابا هم مخلوط کنید تا ترکیبی یکنواخت به دست آورید، البته در مارک‌های مختلف رنگ‌مو ممکن است عدد رنگ‌ها کمی متمایز باشد برترین کار استفاده از کاتالوگ خود آن مارک از رنگ مو است.

از کجای سر شروع کنید؟ 

اگر برای نخستین بار است که میخواهید مو های‌تان را رنگ کنید، یعنی مو های طبیعی و رنگ نشده دارید، باید بیشتر دقت کنید و به گونه‌ای رنگ کنید که روی هر تار مو رنگ کافی وجود داشته باشد، پیشنهاد میکنیم در شروع کار قسمت‌های انتهایی و طولی را رنگ کنید، طوری که با ریشه مو 5/2 سانتی‌متر فاصله داشته باشد و 10 دقیقه صبر کنید «یعنی در ابتدا به ریشه‌ها کاری نداشته ‌باشید.» 10 دقیقه بعد رنگ رابه ریشه مو بزنید و 30 دقیقه برای مو های نازک و 40 دقیقه برای مو های ضخیم صبر کنید.

اما بطور عام در مورد تمامی رنگ‌ها به‌خصوص رنگ‌های روشن و مد روز، باید رنگ‌آمیزی را از پشت سر شروع کرده و بطرف جلوی سر ادامه دهید. به‌یاد داشته‌باشید در مورد رنگ‌های تیره یا پوشش‌دهنده مو های خاکستری و سفید بهتر است از جایی که موی خاکستری یا روشن بیشتر است شروع کنید «طبق معمول از جلوی سر».

اکسیدان‌ها چه تفاوتی باهم دارند؟ 

اکسیدان که بعنوان تسریع‌کننده فعالیت شیمیایی در رنگ مو به‌کار میرود، باتوجه به نتایج مورد دلخواه شما و همینطور با تمایلات سازندگان رنگ‌ها تعیین میشود.

 اکسیدان 1:  رنگ را فقط بطور جزئی باز می کند. 

 اکسیدان 2:  قدرت بازکنندگی و روشن‌کنندگی بالا روی مو های سفید را دارد. 

 اکسیدان 3:  قدرت روشن‌کنندگی بالا با کمترین میزان رنگ را دارد.

از آنجایی‌که اکسیدان‌های با درجه بالا میزان بیشتری از سولفور مو های شما را پاک می کند، طبق معمول توصیه میشود از اکسیدان‌های با درجه کمتر از ۳۰ استفاده کنید. همچنین آمونیاک هم همین خطر را دارد.

کدام رنگ را انتخاب کنید؟ 

۱- افراد با پوست تیره:  رنگـ‌هـای شـرابی، مسـی، شـاه بلوطی، فنـدقی و آجری.

۲- افراد با پوست روشن:  بـلوند خاکـستـری یـا صدفی، قهوه ای مات، بـلونـد دودی و های‌لایت آبی یا قرمز.

۳- افراد با پوست‌های گندمگون و برنزه:  شـیـری، گـلبـهـی، مسـی، کـرم نـخـودی، قهوه ای، فندقی و عسلی.

۴- افراد با پوست‌های صورتی و سرخ:  کرم گلی، زیتونی تیره و قهوه‌ای تیره.

۵- افراد با چشم‌های آبی:  آبی خاکستری، آبی تیره، قهوه ای و مشکی.

۶- افراد با چشم‌های کهربایی:  طلایی، فندقی، مسی و قهوه ای سوخته.

برای رنگ کردن ریشه‌ها بدانید 

وقتی موها سفید می شوند، کمترین رویش ریشه‌ها می تواند زیبایی مو های شما را خراب کند، بهمین علت کسانی هستند که ترجیح میدهند که خیلی زود به زود ریشه‌ها را رنگ کنند.

برای اینکار اول از همه ی فقط به ریشه‌ها رنگ بزنید، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد رنگ مو را تا انتهای نوک ساقه بکشید و چند دقیقه صبر کنید و سپس آب بکشید.

اگر بیشتر مو های‌تان سفید است اول از جلوی سر شروع به رنگ کردن کنید بعد جاهای دیگر را. اگر شقیقه‌ها سفید بودند اول شقیقه‌ها و بعد از پشت سر شروع کنید.

سایت تالاب : در کل هر جا که سفیدی بیشتر بود اول آنجا را رنگ کنید و بعد جاهای دیگر را. اگرهم سفیدی مو های‌تان کم است ابتدا از پشت سر و از ریشه شروع به رنگ کردن کنید، بعد بغل‌ها و سپس جلوی سر را، چراکه جلوی سر حرارت بیشتری دارد.

اگر بیشتر مو های‌تان سفید است اول از جلوی سر شروع به رنگ کردن کنید بعد جاهای دیگر را‎

رهنمونی برای تغییر رنگ های مختلف مو 

1. تیره کردن مو های دکلره لوند: 

از ترکیب 2 رنگ سری گرم«شکلاتی و طلایی» عدد ۳ یا ۴ استفاده کرده با اکسیدان عدد یک مخلوط میکنیم و موها را رنگ میکنیم.

2. تغییر رنگ مو های آلبالویی یا شرابی که بعد از مدتی به رنگ قرمز«زنگ زده» تغییر پیدا کرده: 

اگر میخواهید موها را قهوه ای یا زیتونی تیره کنید باید موها را دکلره کنید و از رنگ سری طبیعی و زیتونی به نسبت مساوی با اکسیدان یک و کمی آب مخلوط و موها را رنگ کنید، در صورتی که میخواهید رنگ را از روی مو پاک کرده و موها را روشن کنید باید به یک متخصص مراجعه کنید، زیرا استفاده از ماده «remover» نیاز به تخصص و مهارت دارد.

3. مو های مش شده‌ای که میخواهیم رنگ آنرا یکدست کنیم: 

رنگn3 و3 w رابه نسبت ۲ به یک با کمی اکسیدان و آب به اندازه ای که به شکل ماست شل در بیاید، مخلوط کرده، تکه‌های مش را جداگانه با این مخلوط رنگ میکنیم وقتی به اندازه کافی تیره شد موها را شسته وبا رنگ دلخواه رنگ میکنیم.

4. مویی که با دکلره بلوند و زرد شده است: 

یک قاشق پودردکلره+کمی اکسیدان عدد یک+ به مقدار یک کف دست شامپو+آب رابا هم مخلوط کرده و روی موی خیس میزنیم و ۵ دقیقه صبر میکنیم ،موها را شسته و با فرمول زیر رنگساژ می کنیم: 

W4به اندازه یک نخود+9 c یک بند انگشت +چند قطره اکسیدان+آب به اندازه ای که به شکل دوغ شود یا A9+c10 هر کدام یک بند انگشت+چند قطره اکسیدان+آب به اندازه ای که به شکل دوغ شود.

دقت کنید باید در رنگساژ بسته به حجم مو از رنگ روشن در فرمول به اندازه بیشتر و از رنگ‌های تیره به اندازه حداکثر یک نخود استفاده کرد.

رنگ کردن به موها صدمه می‌زند؟ 

استفاده از رنگ‌مو به دفعات محدود صدمه چندانی به موها نمی‌زند و عارضه‌ای به دنبال نخواهد داشت ولی اگر از رنگ مو به دفعات زیاد استفاده کنید، کم کم جنس موهای شما خراب می‌شود، در واقع عارضه‌ اصلی رنگ مو، خراب شدن جنس موهاست و چندان باعث ریزش مو نمی‌شود مگر اینکه آن قدر موهای‌تان را طی سال رنگ کنید که ریشه موها دچار صدمه شوند، به‌طور کلی به بانو‌ها پیشنهاد می‌کنم که سالی بیش از پنج یا شش بار موهای‌شان را رنگ نکنند.

اگر بیش از این حد از رنگ مو استفاده کنید جنس موهای‌تان کم کم، کاملا خراب می‌شود و موهای شما طراوت و شادابی خودرا از دست می‌دهند، موها حالتی مرده پیدا می‌کنند و احتمال به وجود آمدن موخره بیشتر می‌شود. 

رنگ کردن موها را کلفت نمی کند 

بسیاری از بانو‌هایی که موهای خیلی نرم و نازکی دارند، فکر می‌کنند با رنگ کردن مشکل موهای آ‌نها حل می‌شود. باید بدانید رنگ کردن مو، باعث کلفتی موها نمی‌شود.

اگر موهای فوق‌العاده نرم‌ و بدون حالت دارید، باید ابتدا دلیل این نرمی و نازکی بیش از حد را پیدا کنید و باتوجه به آن علت‌، موهای خودرا درمان کنید. برخی افراد به دلیل زمینه ژنتیک موهای بسیار نازک دارند.

درمان دراین صورت بسیار مشکل است، نازکی مو در برخی افراد نیز به خاطر بیماری هایی مثل کم‌خونی، بیماری‌های تیروئید، کمبود تغذیه‌ و… است، بنابراین بهترین راهکار برای نازکی بیش از حد موها، درمان بیماری‌ زمینه‌ای است ولی اینکه بخواهید با رنگ کردن موهای نرم و نازک خود رابه حالت طبیعی برگردانید محال است.

رنگ کردن باعث سفیدی مو می‌شود؟ 

در دنیا هنوز علت‌های اصلی سفید شدن مو کاملا شناخته نشده است و تاکنون محققان فقط برخی از علت‌های سفیدی مو را شناخته‌اند. یکی از مهمترین این علت‌ها ژنتیک است.

موی برخی از افراد به‌طور ژنتیک زودتر سفید می‌شود و موی برخی دیرتر. برخی از بیماری‌های ناب مثل بیماری‌های غدد داخلی، بیماری‌های سیستم عصبی، شوک‌های جسمی و روانی و… نیز می‌توانند باعث سفیدی زودرس موها شوند که البته با التیام بیماری، مو به‌طور موقتی یا همیشگی و فقط در موهای تازه رشد کرده، رنگ طبیعی خود رابه دست می‌آورد و موهایی که قبلا رشد کرده‌اند، سفید می‌مثل.

از چه اکسیدانی استفاده کنید 

طبق معمول هرچیزی که برای موهای‌تان استفاده می‌کنید از شامپو و ژل گرفته تا رنگ مو باید دارای PH خنثی باشد، یعنی نباید قلیایی باشد. اگر به سلامت موهای‌تان اهمیت می‌دهید بهتر است از اکسیدان‌هایی با درصد پایین‌تراستفاده کنید، همچنین هنگام رنگ کردن نباید بیش از حد نیاز از اکسیدان استفاده کنید، چون استفاده از اکسیدان به مقدار زیاد، سولفور مو را خارج می‌کند. از دست رفتن سولفور مو نیز باعث زبری و نازکی تارهای مو می‌شود به همین دلیل توصیه می‌کنیم که از اکسیدان‌هایی با درجه کمتر از 30 استفاده کنید.

رنگ موی گران بهتر است؟ 

من توصیه می‌کنم که هنگام خرید رنگ مو فقط به علامت استاندارد آن دقت کنید. مهم این است که رنگ از نظر وزارت بهداشت استاندارد شناخته شود هرقدر ارزان قیمت باشد ودر این صورت واقعا با یک رنگ موی خارجی گران‌قیمت چندان فرقی ندارد.

شاید تنها تفاوت در عطر و بوی رنگ باشد و نگهدارنده‌های متفاوتی داشته باشند ولی در کیفیت آن ها واقعا تفاوتی وجود ندارد.

از آنجاکه یکی از خطرات استفاده از رنگ مو،‌ احتمال حساسیت است، از خریدن رنگ‌های غیر استاندارد با مارک‌های متفرقه واقعا امتناع کنید چون دراین رنگ‌ها مواد حساسیت‌زای بیشتری وجوددارد.

منبع: تالاب

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied