شمانیوز
شما نیوز

برای زیبا کردن پوستمان چه خوراکی را بیشتر استفاده کنیم؟

اگر میخواهید پوستی لطیف و شاداب و زیبا داشته باشید این خوراکی های‌‌ مفید را استفاده کنید تا از چین و چروک پوست و خشکی آن پیشگیری کنید و پوستی شفاف و زیبا داشته باشید.

برای زیبا کردن پوستمان چه خوراکی را بیشتر استفاده کنیم؟

 زیبایی بسیاری از افراد، به لطافت و تمیزی پوست‌شان وابسته است. حفاظت از پوست در برابر نور خورشید، پاکیزه نگه داشتن آن و استفاده از لوسیون‌ها و کرم‌های‌‌ مرطوب کننده و ویتامینه، برای داشتن پوستی سالم و زیبا ضروری است، اما موادغذایی مصرفی ما نیز بر کیفیت و سلامت پوست بسیار موثرند. در این پست، به موادغذایی که برای پوست ما مفید هستند اشاره شده است، اگر میخواهید پوستی لطیف و شاداب و زیبا داشته باشید این خوراکی های‌‌ مفید را استفاده کنید تا از چین و چروک پوست و خشکی آن پیشگیری کنید و پوستی شفاف و زیبا داشته باشید.

گردو برای نرمی پوست

امگا۳ و اسیدهای چرب برای بهبود سلامت پوست ضروری هستند که ماهی از منابع آن به شمار میرود. اما چنانچه نگران افزایش وزن ناشی از مصرف گوشت ماهی هستید، بهترین جایگزین برای شما گردو است. گردو از امگا۳ سرشار است و مصرف آن بر نرمی مو و پوست موثر است.

لوبیا برای ترمیم پوست

لوبیا و سایر بقولات همرده، منبع دیگری از پروتئین هستند. پروتئین انواع لوبیا در روند هضم، به آمینواسیدهای مفید تبدیل می‌شود که برای روند ترمیم سلولی بسیار مفید هستند. آمینواسیدها به روند ترمیم سلول‌های‌‌ پوست سرعت می‌بخشند.

پیری پوست را مهار کنید

یکی از مواد غذایی بسیار مفید برای پوست هویج است چون منبع خوبی از بتاکارتن هستند بتاکارتن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. همچنین هویج منبع خوبی از ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که رادیکال‌های‌ آزاد را که به خاطر اشعه‌ ماوراءبنفش خورشید به وجود آمده‌اند را از بین می‌برند این رادیکال‌های‌ آزاد به مرور باعث پیری پوست می‌شوند، از دیگر ویژگی‌های‌ ویتامین C ساختن کلاژن‌ پوست نیز هست. کلاژن باعث جوانی و سفتی پوست می‌شود.

ویتامین A به سالم‌ماندن و ساختن سلول‌های‌ بدن کمک می‌کند، وقتی بدن شما دچار کمبود ویتامین A می‌شود پوست دچار خشکی می‌شود. بنابراین خوردن هویج به عنوان یک ضدآفتاب طبیعی با SPF 2 تا 4 برای افراد با پوست روشن بسیار موثر باشد.

سیب‌زمینی شیرین نیز به‌اندازه هویج بتاکارتن و ویتامین C دارد، همچنین ویتامین E این سیب‌زمینی‌ها باعث جذب بهتر و تولید مجدد ویتامین C در بدن می‌شود و بنابراین تاثیر ویتامین C در بدن به بیشترین حد می‌رساند. به طور کلی مواد غذایی دارای مقدار زیاد ویتامین E و C می‌توانند به عنوان آنتی‌اکسیدان‌های‌ خیلی موثر از پوست محافظت کنند.

چای سبز مفید برای پوست

این چای، سرشار از مواد مفید برای پوست است که از وجود ماده‌ای به نام پُلی‌فنول در آن نشات می گیرد. برای رسیدن به نتیجه ایده‌آل، نوشیدن چهار فنجان چای سبز در روز مطلوب است.

آووکادو برای جلوگیری از خشکی پوست

آووکادو غنی از مواد مفید برای بدن است. اما برای بهره بردن از فواید آن برای پوست، خوردن آن ضرورت ندارد. این میوه سرشار از بیوتین «ویتامین ب۷» و ویتامین «ای» است که به پیشگیری از خشکی پوست و همچنین مو و ناخن کمک میکند.

برای بهره بردن از بیوتین موجود در آووکادو، هسته آن را خارج کنید، میوه را به صورت پوره در آورده و به عنوان یک ماسک بر روی پوست بمالید. روغنی که پس از استفاده از این ماسک صورت، به پوست نفوذ میکند، به لطافت پوست کمک میکند.

کلاژن‌سازی به روش طبیعی

انواع توت‌ها مثل زغال‌اخته، تمشک، شاتوت، توت‌فرنگی و … غذای خوبی برای پوست هستند، به طور کلی توت‌ها به ساختن کلاژن‌ کمک می‌کنند و کلاژن‌ باعث صاف‌شدن و انعطاف‌پذیرشدن پوست می‌شود.

توت‌ها به خصوص زغال‌اخته با ترکیبات آنتی‌اکسیدانی خود،‌ رادیکال‌های‌ آزاد مخرب را که باعث پیری زودرس پوست می‌شوند از بین می‌برد. این رادیکال‌های‌ آزاد که به سلول‌های‌ پوستی آسیب می‌زنند به خاطر اشعه ماوراءبنفش خورشید یا سایر منابع به وجود می‌آیند.

زغال‌اخته و سایر توت‌ها منبع خوبی از ویتامین A و E و دیبوفلاوین و فیبرهای محلول و غیرمحلول هستند.

گوجه فرنگی برای درمان آفتاب سوختگی

نتیجه یک مطالعه در کشور کشور آلمان نشان داده که گوجه فرنگی حاوی مقادیر متنابهی لیکوپن است که می‌توان از ترکیب آن با روغن زیتون، عوارض ناشی از آفتاب سوختگی را بهبود بخشید.

علاوه بر وجود این آنتی‌اکسیدان، گوجه فرنگی، در رده میوه‌های‌‌ با کاروتنوئید بالا طبقه بندی میشود که به سرعت پروسه تخریب سلول‌های‌‌ پوستی و ظهور چروک‌های‌‌ پوست را کاهش می‌دهد.

پوست‌تان را براق کنید

با خوردن یک مشت بادام در طول روز پوست شما چربی‌های‌ خوب مورد احتیاج خود را به دست می‌آورد و در نتیجه با طراوت و درخشان می‌شود. به طور کلی آجیل‌ها دارای مقدار زیادی ویتامین Bکمپلکس هستند که این ویتامین علاوه بر این‌که به بازسازی سلول‌های‌ پوست کمک می‌کند، می‌تواند به رشد موها نیز کمک کند، همچنین ویتامین Bکمپلکس خستگی زیاد پوست را نیز از بین می‌برد.

این ویتامین پوست و شما را جوان می‌کند و با تمام علائم پیری زودرس پوست «مثل چروک‌ها و خطوط باریک‌» مبارزه می‌کند. بنابراین بهترین میان‌وعده می‌تواند یک مشت بادام بدون نمک طبیعی باشد. البته یادتان باشد افراط در هر‌چیز مضر است.

ماهی آزاد برای تقویت کشش پوست

وجود ماده آستاکسانتین که یکی از انواع کاروتنوئیدها به شمار میرود، به کشش پوست کمک میکند. ماهی آزاد، علاوه بر ویتامین د، سرشار از آستاکسانتین است.

با این میوه شاداب می‌مانید

آووکادو میوه بسیار چربی است ولی چربی‌های‌ آن تک‌اشباع هستند و بنابراین جزء چربی‌‌های‌ بدون ضرر و کاملا سالم شناخته می‌شوند. آووکادو برای پوست خوب است چون منبع اسیدهای چرب امگا3 است،‌این اسیدها باعث جوانی و طراوت پوست می‌شوند و مانع خشکی پوست می‌شوند.

ویتامین C‌ و E موجود در آووکادو به طور مشترک به عنوان یک ترکیب قوی از پیری پوست جلوگیری می‌کنند. این میوه‌های‌ سبز کرمی شکل یک منبع غنی از روغن‌های‌ ضروری و ویتامین Bکمپلکس هستند که پوست را از درون و بیرون تغذیه می‌کنند.

نیاسین «ویتامین B3» نیز از موادی است که برای سلامت پوست بسیار مفید است و آووکادو مقدار زیادی از آن را دارد. نیاسین پوست‌های‌ تحریک شده و قرمز را آرام می‌کند یک دانه آووکادو حدود 8/3 میلی‌گرم نیاسین دارد و در نتیجه می‌تواند 27درصد روزانه بدن به این ویتامین را برآورده کند. نصف آووکادو را با ماست و توت‌های‌ یخ‌زده میکس کنید تا به صورت خمیر درآید تا یک مخلوط خوشمزه و مغذی برای پوست‌تان به‌دست آورید.

تخم‌مرغ و رفع خشکی پوست

پروتئین، عاملی موثر در بازسازی بهتر سلول‌های‌‌ پوست است و تخم‌مرغ، از بهترین منابع آن به شمار میرود. تخم‌مرغ همچنین حاوی بیوتین است که از موثرترین ویتامین‌ها جهت پیشگیری از خشکی پوست به حساب می‌آید.

انار برای سلامت پوست

آنتی‌اکسیدان‌های‌‌ موجود در این میوه به افزایش تولید کلاژن در سلول‌های‌‌ پوستی و در نهایت سلامت بیشتر پوست کمک می‌کند.

پوست‌تان را اتو کنید

دانه تخمه آفتابگردان پر از ویتامین‌ A به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی است که پیری پوست را کند می‌کند. همچنین این دانه‌ها منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری برای پوست هستند که به صافی و چرب‌شدن پوست کمک می‌کنند این دانه‌ها جوش‌های‌ سرسیاه و آکنه‌های‌ شما را کاهش می‌دهند همچنین باعث کاهش انواع مشکلات پوستی مثل پسوریازیس، التهاب‌های‌ پوستی آتوپیک و … می شوند.

 

منبع: تالاب

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied