شمانیوز
شما نیوز

بیوگرافی “سعید معروف” والیبالیست محبوب ایران +تصاویر

بیوگرافی “سعید معروف” والیبالیست محبوب تیم ملی به همراه عکسهای جدید اینستاگرام او را در شمانیوز دنبال می کنید.

بیوگرافی “سعید معروف” والیبالیست محبوب ایران +تصاویر

سعید معروف 28 مهر ماه 1364 در محله عطایی ارومیه متولد شد. پدر سعید معروف ارزیاب بانک، مادرش خانه دار و یک خواهر مهربان و یک خواهر زاده کوچک هم دارد. سعید معروف دیپلم ریاضی گرفته و علیرغم علاقه ای که به مهندسی داشته به رشته تربیت بدنی وارد شد.

 

اینستاگرام-سعید-معروف

بیوگرافی سعید معروف

    نام: سعید

    نام خانوادگی: معروف

    نام کامل : میر سعید معروف لکرانی

    تاریخ تولد: 28 مهر 1364

    محل تولد : ارومیه

    قد : 189 سانتی متر

    وزن: 81 کیلوگرم

    پُست : پاسور

    باشگاه کنونی: ایتالیا اما ویلاس سیه نا

    شماره: 4

سعید-معروف.jpgبب

عاشق بارسلونا و پلی استیشن

بیشتر فوتبال خارجی تماشا می کند و از طرفداران پروپاقرص تیم فوتبال بارسلوناست. چون به بازی های رایانه ای هم علاقه دارد، بخشی از اوقات فراغتش را هم با بازی با کنسول های مختلف می گذراند. معمولا فوتبال بازی می کند و با بارسلونا حریفان را درهم می کوبد! البته اهل کتاب هم هست و بخش زیادی از اوقات فراغتش را هم به کتاب خواندن اختصاص می دهد.

بدترین خاطره ورزشی

بدترین خاطرات ورزشی سعید معروف مصدومیت شدید از ناحیه مچ پا در بازی های جوانان جهان و 24 ساعت تب 40 درجه در مسابقات جام باشگاه های آسیا با تیم پیکان است. الگوی خاصی در ورزش ندارد ولی همواره علی دایی را به عنوان یک ورزشکار تحسین می کند. در بین سفر هایی که به کشور های خارجی داشته است، سفر به فیلیپین راهیچ گاه فراموش نمی کند! چرا که در آن سفر یک بیماری و حتی قایق سواری را نیز تجربه کرده است. او تلاش می کند وارد هر کاری که می شود بهترین باشد.

سعید-معروف.jpgس

اوقات فراغت سعید معروف

اوقات فراغت کمی دارد اما اگر وقت کند به استخر می رود و شنا می کند. خیلی اهل سینما رفتن نیست ولی برنامه های تلویزیونی و به طور ویژه برنامه های ورزشی را نگاه می کند.

آرزوی رفتن به خانه خدا

یکی از آرزوهایش زیارت خانه خدا است. دوپینگ سعید معروف در ورزش توکل به خداوند است؛ البته به بیان خودش تلاش می کند همواره قبل از مسابقه، اگر شده حتی چند ثانیه با مادرش صحبت کند تا انرژی بگیرد. به گفته خودش صدای مادرش به او آرامش و انرژی می دهد.

خصوصیات اخلاقی

خانواده دوست است و تلاش می کند بیشتر وقتش را با خانواده بگذراند. او اخلاق خیلی خاصی دارد. فوق العاده مغرور اما در مجموع با معرفت است. به موسیقی خیلی علاقه دارد و اگر بتواند می خواهد یک ساز ایرانی یاد بگیرد. فوتبال ایرانی را زیاد نگاه نمی کند اما فوتبال اروپایی ها را از دست نمی دهد و معتقد است تماشا کردن فوتبال جذاب تر از بقیه رشته های ورزشی است!

سعید-معروف

علاقه به مارک ساعت

غذای بیرون از خانه زیاد می خورد. مشتری ثابت رستوران نزدیک خانه شان است. از تجملات بیزار است اما به ساعتش بسیار زیاد اهمیت می دهد و همواره می گوید مرد ها باید ساعت مچی شیک دستشان کنند. کفش های سعید معروف حتما باید اوریجینال باشند. در مجموع می توان گفت سعید معروف آدم مارک بازی است! دست فرمونش چندان خوب نیست! چند سال پیش یک تصادف بد داشت که صدایش زیاد در نیامد و کسی از آن مطلع نشد.

سعید معروف سفیر آب

معروف کاپیتان تیم ملی والیبال کشورمان به عنوان سفیر آب در لیگ جهانی والیبال انتخاب شده است. او در مراسم بدرقه تیم ملی برای شرکت در رقابت های لیگ جهانی، تندیس آبی را که به شکل یک قطره بود، دریافت کرد. بر روی این تندیس شعار «آب هست، اما کم است» درج شده است.

فعالیت سعید معروف در رشته های دیگر

حضور در رشته های دیگر معروف در رشته های دیگر هم فعالیت داشته و حتی توانسته عنوان هم به دست آورد. او نفر سوم دوی صحرانوردی آذربایجان شده و قهرمانی بسکتبال و سومی در هندبال مدارس استان را هم به دست آورده است. با این حال استعدادهای این ستاره والیبال کشورمان در رشته دیگری شکوفا شد تا نامش در زمره برترین های جهان قرار بگیرد.

ریش جادویی سعید معروف

شکل و شمایل سعید معروف باعث شده تا در روسیه طرفداران زنیت برای او لقبی مهیا کنند. هواداران به خاطر شباهت او به «ودایم خاموتسکیخ» پاسور و کاپیتان پیشین تیم ملی روسیه، سعید را ریش جادویی نامیده اند. معروف بلافاصله پس از حضور در تیم زنیت کازان و بازی برای این تیم، محبوبیت ویژه ای نزد هواداران پیدا کرد. حالا می شود گفت که کل شهر او را می شناسند و برای ستاره والیبال ایران احترام ویژه ای قائل هستند.

سعید-معروف.jpgگ

سعید معروف در تیم ملی

معروف در سال 1380 وارد تیم ملی نوجوانان و از سال 1384 هم رسماً عضو تیم ملی بزرگسالان شد. او که از سال 2007 عضو تیم ملی بود، درسال 2011 با توجه به حضور امیر حسینی به عنوان پاسور اول، ترجیح داد از تیم ملی کناره گیری کند، اما سرانجام در سال 2012 به تیم ملی والیبال بازگشت. معروف پس از عدم دعوت علیرضا نادی توسط خولیو ولاسکو، از سوی کادر فنی و بازیکنان، به عنوان کاپیتان تیم ملی والیبال ایران انتخاب شد.

دوران باشگاهی سعید معروف

او والیبال باشگاهی را از تیم مقاومت ارومیه شروع کرد و سابقه بازی در تیم های پگاه، صنام، استقلال گنبد، سایپا، داماش، کاله و شهرداری ارومیه و متین ورامین را دارد. معروف در سال 1383 اولین قهرمانی لیگ خود را با صنام تجربه کرد و در فصل 1390 با کاله برای دومین بار به قهرمانی لیگ دست یافت.

او در جام باشگاه های والیبال آسیا در سال 2013 مانیل با متین ورامین به قهرمانی رسید و در سال 1393 با قراردادی دو ساله دوباره به شهرداری ارومیه بازگشت و در نیم فصل قرارداد خود را فسخ کرد و به زنیت کازان پیوست و در لیگ 94 دوباره به شهرداری ارومیه پیوست. معروف برای فصل جدید هم در ایران ماند و به پیکان پیوست.

سعید-معروف-و-مهدی-مهدوی

سعید معروف در زنیت کازان

سعید معروف در اواخر سال 2014 با پیشنهاد یک میلیون یورویی زنیت کازان مواجه شد. معروف که به همراه شهرداری ارومیه نیم فصل اول رقابت های لیگ برتر را بدون شکست پشت سر گذاشته بود خواهان فسخ قرارداد خود شد ولی درخواست او با مخالفت باشگاه شهرداری ارومیه روبرو شد، اما پس از چند روز رضایت نامه اش صادر و قرارداد زنیت کازان برای او فرستاده شد. قرارداد معروف با اعلام مسئولین باشگاه زنیت کازان در 28 دسامبر 2014 نهایی شد و معروف رسماً به زنیت کازان روسیه پیوست. پس از انعقاد این قرارداد سعید معروف به عنوان هفتمین بازیکن پردرآمد والیبال جهان در سال 15–2014 تبدیل شد و با رقم قراردادی بالا به عنوان یکی از لژیونرهای ورزش و والیبال ایران شناخته شد. معروف در اولین سال حضور خود در کازان عملکرد بسیار خوبی داشت و با زنیت به قهرمانی لیگ قهرمانان والیبال اروپا 15-2014 دست یافت.

فعالیت-های-ورزشی-سعید-معروف

افتخارات سعید معروف

    مدال برنز جام قهرمانان بزرگ جهان 2017

    مدال طلا بازی های آسیایی 2014

    مدال طلا قهرمانی آسیا 2013

     مدال نقره قهرمانی آسیا 2009

     مدال نقره بازی های آسیایی 2010

     مدال طلا جام کنفدراسیون والیبال آسیا 2010

     مدال طلا جام کنفدراسیون والیبال آسیا 2008

     مدال نقره قهرمانی جوانان آسیا 2003

     مدال برنز قهرمانی جوانان جهان 2003

زندگینامه-و-عکس-سعید-معروف

باشگاهی

     قهرمانی لیگ قهرمانان والیبال اروپا 2015 با زنیت کازان

     قهرمانی سوپر لیگ والیبال روسیه 2015 با زنیت کازان

     قهرمانی قهرمانی باشگاه های آسیا 2014 با متین

     قهرمانی قهرمانی باشگاه های آسیا 2008 با پیکان

     قهرمانی لیگ برتر والیبال ایران 1392 با متین

     قهرمانی لیگ برتر والیبال ایران 1390 با کاله

     قهرمانی لیگ برتر والیبال ایران 1383 با صنام

 فردی

     مرد سال والیبال ایران 1395 - پرتال والیبال ایران

     جزو تیم 20 ورزشکار برتر آسیا 2016 - لوموند

     بهترین پاسور انتخابی المپیک 2016 - سطح جهانی

     ورزشکار سال ایران 1394 - صدا و سیما

     مرد سال والیبال ایران 1394 - پرتال والیبال ایران

     بهترین پاسور لیگ برتر والیبال ایران 1394 - پرتال والیبال ایران

     ورزشکار سال ایران 1393 -

     بهترین پاسور لیگ جهانی 2014

     با ارزش ترین بازیکن قهرمانی آسیا 2013

     بهترین پاسور قهرمانی آسیا 2013

     بهترین پاسور انتخابی المپیک 2012 - سطح جهانی

     بهترین پاسور جام کنفدراسیون والیبال آسیا 2010

     محبوب ترین بازیکن قهرمانی آسیا 2009

     بهترین پاسور انتخابی المپیک 2008 - سطح آسیا

     دومین ورزشکار سال ایران 1391

گفتگو با سعید معروف

چطور شد ورزشکار شدی؛ آن هم از نوع والیبالیستش؟

 من از بچگی ورزش میکردم. شهرمان هم در والیبال پیشرفت زیادی دارد. از طرفی هم دایی هایم، جهانگیر، نوبخت، خوشبخت و وحید سید عباسی همه والیبالیست بوده و هستند. حالا هم که مربی اند.

پس والیبال ورزش خانوادگی شماست؟

 همین طور است؛ والیبال و البته پاسور بودن.

 چرا؟

 نمی دانم چه صیغه ای است.

 تو چطور پاسور شدی. نگاه کردی به دایی هایت و گفتی می خواهم پاسور شوم؟

 نه، اوایل که والیبال بازی می کردم، قدم کوتاه بود. به اجبار در پست پاسور می ایستادم تا اینکه کم کم پاسور شدم.

از همان اول والیبال را انتخاب کردی؟

 من به خیلی از رشته های ورزشی سرک کشیدم. حتی عنوان هم دارم.نفر سوم دوی صحرانوردی استاد آذربایجان غربی هستم، قهرمانی بسکتبال، سوم مدارس در هندبال؛ اما آخرش اصالت خانوادگی ام را حفظ کردم (با خنده). البته با تشویق دایی هایم والیبالیست شدم.

 انگار بیشتر از هر چیزی تشویق دایی هایتان موثر بوده؟

 آنها همیشه در والیبال مرا حمایت کردند اما در مجموع زندگی شخصی ام رامدیون آنها هستم.

 تنها بچه ورزشکار خانواده هستی؟

 یک خواهر بزرگ تر از خودم دارم که ازدواج کرده. البته او خیلی ورزش نکرد. تنها یک دوره نفر سوم پینگ پنگ شد. بعد هم ورزش را کنار گذاشت.

سعید-معروف.jpg۱

 مادر و پدرت با ورزش والیبال مشکلی نداشتند؟

 مادرم همیشه حامی من بوده و اجازه می داد همان طور که دلم می خواهد تصمیم بگیرم اما پدرم خیلی دلش می خواست من درس بخوانم، مخالف ورزش بود اما خب من از آنجا که بچه حرف گوش کنی نیستم والیبالیست شدم.

 یعنی پدرت می گفت ورزش نکنی و درس بخوانی؟

 بله، من دیپلم ریاضی بودم و همیشه جزو شاگرد اول های مدرسه. پدرم دوست داشت من دکترای رشته فیزیک هسته ای بگیرم اما نشد.

علاقه ات به والیبال آنقدر زیاد بود که از کلاس و مدرسه بزنی بروی تمرین؟

از مدرسه نمی زدم اما وقتی پیش دانشگاهی بودم والیبال را جدی تر پیگیری می کردم. به همین خاطر معمولا کلاس ها را تعطیل می کردم و می رفتم تمرین. همین مساله باعث شد درسم افت کند.

وقتی والیبال را شروع کردی فکر می کردی یک روز سعید معروف شوی؟

 آینده را نمی شود پیش بینی کرد اما همیشه دوست دارم کارهایم را به بهترین نحو انجام دهم. پس یا کاری را شروع نمی کنم یا وقتی شروع کردم به بهترین شکل تمامش می کنم.البته الان در درس یه کم شل شده ام؛ به خاطر اینکه واحد های کمتری پاس می کنم. شاید اگر بیست واحد پاس می کردم موفق تر می شدم اما والیبال را که شروع کردم، هدفم بزرگ بود. دوست داشتم در بالاترین سطح والیبال بازی کنم. فکر می کنم عضو تیم ملی شدن هم بهترین سطح والیبال باشد.

 دانشجوی چه رشته ای هستی؟

 تربیت بدنی. رشته خوبی است اما در ایران به آن بها نمی دهند. فکر می کنند هر کس درس می خواند باید مهندسی دانشگاه صنعتی شریف بخواند.

 در جام ملت ها آسیا فکر می کردی کاپ ارزشمندترین بازیکن به تو برسد؟

 خوشبختانه حسنی که تیم ما داشت این بود که کسی به کاپ فکر نمی کرد. کار گروهی برایمان ارزش داشت. به خاطر همین کسی به فکر این کاپ یا آن کاپ نبود. چرا که هرچقدر به آن فکر کنی اثر منفی می گذارد، در تیمی که نتیجه می گیرد به طور حتم همه زحمت کشیده اند. این دوره من کاپ گرفتم، دوره قبل کس دیگری بود و در آینده هم کاپ به فرد دیگری می رسد.

 وقتی تیم والیبال ایران بدون باخت به فینال جام ملت های رسید چه بازخوردی بین مسئولان برگزاری مسابقه ها و تیم های دیگر داشت؟

 وقتی ایران بدون باخت به فینال رسید همه می گفتند ایران مدعی قهرمانی است. البته به زبان آورده بودند اما ته دلشان راضی نبودند؛ به ویژه چینی ها که یک ماه پیش ما را سه بر یک برده بودند. آنها خودشان را فینالیست جام ملت ها می دیدند. بعد از بازی با چین که برنده شدیم، همه نگاه ها با والیبال ایران مثبت شد. آنهایی هم که نگاه مثبت داشتند مثبت تر شدند.

تولد-سعید-معروف

یعنی قبل از این آسیایی ها به والیبال ایران مثبت نگاه نمی کردند؟

 نگاه ها در اولین دوره جام ملت های آسیا که با گاییچ حاضر شدیم عوض شد. با اینکه تیم ایران پنجم شد اما همان جا مربیان کره و چین اعلام کردند ایران زنگ خطر را برای شرق آسیا به صدا در آورده که این قضیه در فیلیپین ثابت شد.این مساله خیلی زود به آنها ثابت شد؛ وقتی ایران در AVC کاپ قهرمان شد. اما والیبال حالا حالاها جای پیشرفت دارد.

دایی کوچک شما بازیکن فولاد ارومیه است، وقتی رودر روی هم قرار می گیرید برای هم کری می خوانید؟

در لیگ سال قبل وقتی سایپا با فولاد ارومیه بازی داشت مادرم هم به ارومیه آمده بود. او و مادربزرگم کنار هم بازی را تماشا می کردند، مادرم طرفدار سایپا بود و مادربزرگم طرفدار دایی ام در تیم فولاد؛ شرایط بامزه ای بود هرچند برد و باخت مهم نیست اما برای من بازی کردن مقابل دایی هایم سخت است.

در این مواقع طرفداری هرکس از تیم خود کدورت به وجود نمی آورد؟

نه، وقتی ما می بریم یا آنها کسی ناراحت نمی شود. هر دو تیم برای برد بازی می کنند، این مساله برای ما که در زمین هستیم خود به خود حل می شود. برد و باخت آنقدر ارزش ندارد که خانواده ات را ناراحت کنی.

مادرت بعد از بازی ها درباره بد یا خوب بازی کردن با تو صحبت می کند؟

نه خیلی، معمولا وقتی در بازی سرویس خراب می کنم کمی سرزنشم می کند.

کلا قبل یا بعد از بازی با مادرت صحبت می کنی؟

همیشه با مادرم تلفنی صحبت می کنم. صدای او به من انرژی خاصی می دهد، برای همین هرطور شده چند ثانیه ای با او حرف می زنم تا از لحاظ روحی شارژ شوم.

از اینکه والیبالیست شده ای پشیمان نیستی؟

نه، فکر می کنم والیبال مناسب ترین ورزشی است که انتخاب کرده ام.

 

منبع : نمناک

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied