شمانیوز
شما نیوز

طرز تهیه پخت نان لواش در منزل و البته بدون فر

در این روزهای کرونایی بسیاری از افراد جامعه سعی دارند اغلب مواد خوراکی خود را در خانه تهیه کنند بنابراین ما در ادامه آموزش و طرز تهیه نان لواش و البته سالم را به شما آموزش می دهیم تا در کنار خانواده از مصرف این نان لذت ببرید.

طرز تهیه پخت نان لواش در منزل و البته بدون فر

هشدار های بهداشتی برای ماندن در خانه و همچنین امکان آلوده بودن نان هایی که از نانوایی تهیه میکنید سبب شده در این مطلب از شمانیوز به شما دستور پخت نان خانگی در منزل و بدون نیاز به فر را موزش دهیم.این روز‌ها به دلیل همه‌گیر شدن بیماری کرونا همه در منزل و قرنطینه خانگی هستیم و به بهداشت مواد غذایی که مصرف می‌کنیم دقت بیشتری داریم. یکی از مواد غذایی اصلی که همیشه در سفره ما قرار دارد دارد نان است. پیشنهاد ما برای مصرف نان سالم و مطمئن تهیه آن در منزل است.

مواد لازم:

آرد: یک فنجان

نمک: نوک قاشق چایخوری

نمک میوه: یک چهارم قاشق چایخوری

بکینگ پودر: یک چهارم قاشخ چایخوری

کره: در صورت تمایل یک تا دو قاشق چایخوری

آب: نصف فنجان

کنجد: میزان دلخواه

قبل اینکه درباره روش تهیه نان برایتان بنویسیم لازم است فوت کوزه‌گری را در ارتباط با خمیر‌ها به شما بگوییم. آرد‌ها با هم متفاوت هستند و هر کدام به یک میزان متفاوت آب نیاز دارند که خمیر مناسب را بسازند. به همین دلیل لازم است آب را کم کم به آرد اضافه کنید تا هر زمان که خمیر به شکل مطلوب در آمد متوجه شوید و دیگر آب نریزید. پس برای پخت این نان هم آب را کم کم به آرد اضافه می‌کنیم. حالا با هم پخت نان را شروع می‌کنیم.

تهیه خمیر

ابتدا نمک، بکینگ پودر و نمک میوه را با آرد مخلوط می‌کنیم. اگر نمک میوه ندارید میزان بکینگ پودر را دو برابر کنید. فراموش نکنید که اگر میزان نمک مقداری که در لیست مواد لازم آمده بیشتر شود نان شور خواهد شد. اگر به طعم کره علاقه‌مند هستید می‌توانید به مخلوط پودر‌ها کره اضافه کنید. این کار باعث لطیف شدن نان هم می‌شود. کره را نیم ساعت قبل از استفاده بیرون از یخچال قرار دهید تا نرم شود و سپس به مواد اضافه کنید.

با نوک انگشتان آرام کره را با آرد مخلوط کنید تا کامل به خورد آرد برود و گلوله‌ای از کره باقی نماند. حالا کل مواد را وسط کاسه به شکل گنبدی جمع می‌کنیم و در وآن یک حفره ایجاد می‌کنیم؛ به شکلی که زیر حفره همچنان آرد وجود داشته باشد. سپس مقداری از آب را در این حفره بریزید و با نوک انگشتان و آرام با آرد مخلوط کنید.

آب را کم کم اضافه کنید تا جایی که خمیر نرمی به دست بیاید. خمیر نه باید آنقدر سفت باشد که در دست خورد شود نه آنقدر نرم که نتوانیم آن را شکل دهیم. اگر خمیر سفت بود به آن کمی آب و اگر زیادی نرم یا شل شده بود آرد اضافه کنید. حالا خمیر را به شکل یک توپ بزرگ در بیاورید و وسط کاسه بگذارید، روی کاسه پلاستیک یا یک دستمال ضخیم بکشید و اجازه دهید در دمای معمولی آشپزخانه نیم ساعت استراحت کند.

طرز پخت نان در منزل بدون فر

روی تخته کار کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید. حدودا یک ربع باید خمیر را ورز دهید تا بافت آن یک دست شود. در هر مرحله از ورز دادن که خمیر به چسبید کمی آرد روی آن بپاشید و ورز دادن را ادامه دهید. بعد از تمام شدن ورز دادن، خمیر را به چهار قسمت تقسیم کنید.

سه قسمت را در کاسه قرار داده و روی آن را بپوشانید تا خشک نشود. قسمت چهارم را با وردنه و آرام آرام روی تخت باز کنید تا جایی که وقتی خمیر را روی دستتان می‌اندازید بتوانید سایه انگشتانتان را از پشت آن ببینید.

اگر می‌خواهید نان کنجدی داشته باشید در این مرحله روی یک طرف خمیر کنجد بپاشید. تابه‌ی تفلن را روی شعله کم قرار داده و بگذارید کامل گرم شود.

خمیر را از طرف بدون کنجد در تابه قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید تا روی خمیر کاملا حباب دار بشود. حالا نان را برگردانید و یک دقیقه فرصت دهید تا طرف دیگر آن حرارت ببیند. نان شما آماده است.

آن را با گیره بردارید و داخل یک کیسه یا سفره پارچه‌ای قرار دهید. با تمام خمیر همین کار را انجام دهید. این میزان از مواد به شما چهار نان بزرگ یا هشت نان کوچک می‌دهد. فراموش نکنید که این نان مانند نان‌هایی که از نانوایی می‌خرید برای مصرف طولانی مدت باقی نمی‌ماند و بعد از یک ساعت کاملا خشک می‌شود پس برای هر وعده غذایی باید آن را تازه تهیه کنید. امیدواریم که تجربه لذت‌بخش نانوایی در منزل را از دست ندهید.

منبع : ایران ناز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied