شمانیوز
شما نیوز

سرطان سینه در زنان چگونه بوجود می آید؟

سرطان سینه یکی از بیماری های جبران ناپذیر در خانمها است که روز به روز به آمار این بیماری خطرناک اضافه تر میشود .

سرطان سینه در زنان چگونه بوجود می آید؟

سرطان سینه یکی از بیماری های جبران ناپذیر در خانمها است که روز به روز به آمار این بیماری خطرناک اضافه تر میشود در ادامه می توانید با دلیل های بوجود آمدن سرطان سینه در زنان را دنبال نمایید، یکی از بیماری های مدرن که روز به روز در حال افزایش است سرطان سینه می باشد. امروزه این بیماری پس از بیماری های قلبی یکی از حدی ترین تهدید ها برای سلامت زنان است.سکته های مغزی، بیماری های انسدادی مزمن ریه، بیماری آلزایمر، دیابت، ذات الریه و آنفلوآنزا بیماری های دیگری است که در کمین سلامت بانوان است. ازآن جا که سرطان سینه جزو سرطان هایی است که قابل پیشگیری است، اطلاع رسانی و آگاهی دادن مردم دراین خصوص بی خیال بسیار کارساز خواهد بود.

علل بروز سرطان

طبق تحقیقات نقش ژنتیک در بروز این سرطان فقط ۵ درصد است اما باید متذکر شد که این حالات در کشور ما نامعلوم است و برای تعیین نقش ژنتیک در زنان ایرانی مبتلا باید مطالعه تحقیقاتی وسیعی انجام داد.مهمترین عواملی که باعث ایجاد سرطان سینه میشود، هورمونهای جنسی است. نتایج مطالعات نشان میدهد که افزایش هورمون استروژن در بدن در بروز سرطان سینه نقش دارد. هر قدر سنین باروری یک بانو طولانی تر باشد، احتمال ابتلا به سرطان سینه هم بالاتر میرود بنابر این کسانی که در سنین پایین پریود ودر سنین بالا یائسه میشوند بیش از دیگران در خطر ابتلا به سرطان سینه قراردارند.

از همین رو کاهش سن بلوغ یکی از علایم خطر است و بهتر است عوامل بلوغ زودرس در دختران شناسایی و نظارت شود.هم چنین HRTنیز یکی از عوامل بروز سرطان سینه است. HRT همان هورمون تراپی جای گزین است که طی آن بانو یائسه هورمون جای گزین دریافت میکند.دراین روش بانو یائسه در ازای قطع ترشح هورمونهای زنانه، هورمون جای گزین دریافت می‌کند.دریافت این هورمون ها علائم یائسگی را در خانمها کم می‌کند اما نتایج مطالعات ثابت کرده است که HRT باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه میشود و باید مشکلات ناشی از یائسگی رابا روشهای غیر از این روش درمان کرد.

به مخصوصاً در بانو هایی که در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی یائسه می‌شوند.یکیدیگر از عوامل موثر در بروز این سرطان، چاقی است که در بانو های یائسه این خطر چند برابر می‌شود. توصیه اکید ما به این دسته از خانمها تغییر روش زندگی و انجام فعالیت های ورزشی است.ورزش باید حداقل ۲ تا ۳ بار در هفته به مدت ۲۰ دقیقه انجام شود و این ورزش همراه با تعریق و افزایش تپش قلب در کاهش بروز سرطان سینه نقش مهمی ایفا میکند. خانمها هم چنین باید از دریافت هورمونهای جنسی استروژن جای گزین اجتناب کنند.از دیگر عوامل خطر در بروز سرطان سینه، حاملگی دیررس و حاملگی پس از ۳۵ سالگی است که احتمال بروز سرطان را بیشتر می‌کند.

علائم سرطان

احساس توده بدون درد یکی از مهم‌ترین علائم سرطان سینه قلمداد میشود و لازم است خانمها نسبت به وجود هر گونه توده ای حساسیت نشان دهند و با دکتر مشورت کنند. ورم، توکشیدگی پوست، تغییر رنگ پوست و زخم نوک سینه نشانه های سرطان پیشرفته است و فرد بی درنگ باید به دکتر مراجعه کند.دکتر بر مبنای معاینه کلینیکی، ماموگرافی، سونوگرافی یا ام آر آی تصمیم به نمونه برداری می‌گیرد.

پس از نمونه برداری تشخیص قطعی سرطان صورت میگیرد. اگر تومور کوچک باشد و غدد لنفاوی درگیر نشده باشد، امکان انجام یک جراحی محدود هم در محل تومور اولیه و هم در محل غدد لنفاوی زیر آغوش وجوددارد.اما اگر سرطان پیشرفته باشد دکتر وادار به برداشتن سینه می‌شود و این مسئله بار روانی شدیدی را بر مریض تحمیل میکند.

تاخیر در مراجعه

تحقیقاتی در حال انجام است تا بفهمیم چرا زنان با تاخیر مراجعه می‌کنند. بنظر میرسد ترس شدید از بیماری یکی از مهم‌ترین علل است. متاسفانه تعداد زیادی از زنان فکر میکنند با انکار بیماری به خودشان کمک میکنند، در صورتی که فقط مهلت التیام را از خود سلب می‌کنند. با مراجعه به موقعمیتوان ضمن حفظ زیبایی مانع از پیشرفت سرطان شد.

درمورد شیمی درمانی برای خانمها نیز ذکر این مضمون ضروری است که انجام هر گونه شیمی درمانی باید تحت نظر متخصص آنکولوژی باشد.هرقدر تشخیص سرطان دیرتر انجام شود، درمان های شیمی درمانی سنگین تری مورد نیاز است.

اگر اطلاع رسانی و فرهنگ سازی درمورد لزوم تشخیص به موقع سرطان صورت بگیرد می‌توان امیدوار بود تعداد زیادی از بیماران بتوانند بیماری را پشت سر بگذارند، در عین حال نقش حمایتی همسر و خانواده بسیار اساسی است و به بانو کمک میکند که بتواند مراحل درمانی رابا موفقیت پشت سر بگذارد.

این سرطان قابل پیشگیری و قابل نظارت است و امروزه با پیشرفت روشهای درمانی تعداد بیشتری از مبتلایان به این سرطان التیام پیدا می‌کنند.بیماران پس از طی دوره درمان باید تحت نظر دکتر متخصص به صورت دوره ای معاینه شوند.

۸ راه طبیعی و کم خرج برای پیشگیری از سرطان سینه

۱ -هرروز فعالیت و تمرینات بدنی داشته باشید.

۲ -یک رژیم خوراکی پیشگیری از سرطان را دنبال نمایید. برای پیش گیری از بروز این بیماری مصرف ریزمغذی های گیاهی رابا خوردن مقادیر زیادی از میوه ها، سبزی ها، غلات سبوس دار، دانه ها، خشکبار و حبوبات افزایش دهید. از جمله مصرف -مواد خوراکی سرشار از فیبر خوراکی -دانه سویا و محصولات آن مانند «توفو» دراین مورد باید از مصرف زیاد محصولات شیرین شده و تصفیه شده سویا خودداری کرد.-سبزیجات خانواده سیر و پیاز

۳ -حتماً وزن خود رابه یک حد سالم و طبیعی برسانید. نتایج بررسی ها نشان میدهد که افزایش وزن یک عامل موثر در بروز سرطان سینه است.

۴ -بررسی ها تایید میکند که مصرف کنندگان الکل بیشتر در دسترس خطر ابتلا به این سرطان هستند.

۵ -هرگز سیگار نکشید یا در محیطی که دود سیگار است قرار نگیرید. زنان سیگاری ۴۰ درصد بیشتر در دسترس ابتلا به سرطان سینه هستند اما ترک آن بی درنگ تاثیرات سودمندی در کاهش این خطر بر جای می‌گذارد.

۶ -مصرف چربی را کاهش دهید و از چربی های سالم استفاده کنید. به نقل از ایسنا چربی های ترانس را از رژیم خوراکی خود حذف کنید، مصرف چربی های اشباع شده را کاهش دهید و مصرف روغن زیتون و روغن ماهی امگا- ۳ را افزایش دهید.

۷ -تا حد امکان از ارتباط با عوامل سرطان زا مانند غذا های سرطان زا، تشعشعات غیرضروری پرتوایکس، هورمون درمانی، ارتباط فیزیکی یا استنشاق حشره کش ها و آفت کش ها پرهیز کنید.

۸ -از مکمل های غنی از ریزمغذی ها برای پیشگیری از سرطان سینه و دیگر بیماری ها استفاده کنید.

 

منبع: تالاب

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied